Batterier

C-klassen, Tillverkades mellan 2001-2007.
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Batterier

Postby torake » Thu 03 May, 2012 12:18

Paco wrote:
torake wrote:
Paco wrote:Och rekomenderar verkligen Mercedes att man inte kopplar loss batteriet när man demonterar t.e.x airbagen?
Då är dom otroligt korkade..


För att?

För att du tar en risk i att airbagen kan smälla vid felsökning eller när mandemonterar den kan dem faktiskt smälla.
Jag skulle iallafall aldrig in och pilla i en airbag när den är armerad. Det är faktiskt en sprängladdning.
Och jag har AA licens.


Du menar att styrenheten plötsligt skulle skicka på ström till tändkapseln trots att styrenheten är nerstängd? De (Mercedes Ingenjörer) bedömer väl den risken som mycket liten. Statisk elektricitet vet jag inte om den är tillräckligt energirik för att sätta av tändkapseln, men skulle det vara så känsligt skulle det inte gå att hantera alls. En bil är ju inte världens lugnaste miljö, fri från elektromagnetiska störningar, statiskt elektricitet m.m. Styrenheten kortsluter kablaget (rimligen) till tändkapseln när den inte är aktiv, och kontaktstyckena gör likadant. Så även om du skulle råka komma åt "fel" kabel med 12V så skall det inte smälla.
Men självklart skall man agera med försiktighet och inte ställa vitala kroppsdelar i airbagens väg.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “W203/C203”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests