Fylla AC i Göteborg?

C-klassen, Tillverkades mellan 2001-2007.
Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Fylla AC i Göteborg?

Postby Paco » Wed 30 May, 2012 20:16

Någon som vet vart man kan fylla AC billigt i Göteborg?

För det verkar vara tomt i min iallafall, inte minsta gnutta kyla från luftutblåsen ..

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby vic viper » Wed 30 May, 2012 20:23

Vad har du för glädje av att fylla den, kanske är en bra idé att hitta läckan först?
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Figgz
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 188
Joined: Thu 26 Mar, 2009 22:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby Figgz » Wed 30 May, 2012 20:51

Om du åker förbi frihamnen så ser du skyltar för någon firma som erbjuder gratis felsökning/läcksökning nu. Åk dit först och få reda på om något är trasigt. Sedan kan de nog fylla med smidigt om det bara är gas som saknas.
//Fredrik Boivie
Byggde 190E 2.5-16 för bankörning med 236hk & 303Nm... Numera såld...

ImageImageImage

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby Paco » Wed 30 May, 2012 23:32

Figgz wrote:Om du åker förbi frihamnen så ser du skyltar för någon firma som erbjuder gratis felsökning/läcksökning nu. Åk dit först och få reda på om något är trasigt. Sedan kan de nog fylla med smidigt om det bara är gas som saknas.

Gött, åker förbi där imorgon.
Undrar bara vad haken med gratis testet är..

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby torake » Thu 31 May, 2012 09:33

Paco wrote:
Figgz wrote:Om du åker förbi frihamnen så ser du skyltar för någon firma som erbjuder gratis felsökning/läcksökning nu. Åk dit först och få reda på om något är trasigt. Sedan kan de nog fylla med smidigt om det bara är gas som saknas.

Gött, åker förbi där imorgon.
Undrar bara vad haken med gratis testet är..


De gissar nog på att de hittar läckan i systemet utan större insats än en kvarts arbete, och de kan de bjuda på eftersom de flesta kunder vid sina sinnens fulla bruk då låter dem täta läckan innan fyllning. Kan ju också vara så att de vägrar fylla om de inte får täta läckan först?

Jag gick till en firma för nån vecka sedan som tog 500kr fast pris för läcksökningen, sedan tog de 1900 för byte av packningar (mtrl 350kr) och fyllning. 2 års garanti, men vet inte riktigt vad den täcker? Om det uppstår en läcka på ett annat ställe lär de ju inte gå med på att fixa det gratis, så det är väl garanti på läcksökning och packning kanske?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby vic viper » Thu 31 May, 2012 10:35

En rumsren ackrediterad AC-verkstad fyller inte ett system med en känd läcka.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

stellann
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Sat 25 Sep, 2004 20:35
Location: Umeå
Contact:

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby stellann » Thu 31 May, 2012 10:44

vic viper wrote:En rumsren ackrediterad AC-verkstad fyller inte ett system med en känd läcka.

Nej så är det nog. När jag gjorde motsvarande manöver hos BilDahl i Umeå så fick dom först fylla systemet för att se var det läckte. (Nån form av plugg eller ventil). Den skulle beställas vilket innebar att man fick tömma systemet igen till dess att pluggen fanns hemma. Då fick man alltså fylla på nytt. Blev rätt dyrt men skulle ha kostat motsvarande hos en seriös kylfirma.
Det är oerhört rigorösa bestämmelser kring hanteringen av kylmedlet om man ska följa lagen. Tyvärr verkar det fortfarande finnas figurer som tar en del genvägar kring detta. Men som sagt: ingen seriös mek fyller på kylmedlet i ett läckande system.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby torake » Thu 31 May, 2012 11:01

vic viper wrote:En rumsren ackrediterad AC-verkstad fyller inte ett system med en känd läcka.


Frågan är hur de gör om de inte hittar läckan? Dvs systemet är tomt men de hittar ingen läcka på en kort insats? "gratis läcksökning" lär ju inte involvera att skruva isär halva bilen och leta läckor i t.ex. förångaren.

Firman jag lämnade in på hävdade att de tog dem en timma att upptäcka en läckande packning vid förångaren på min 203:a. En mindre nogräknad hade kanske gett upp och sagt som många andra "det är naturligt att det läcker lite" (vilket jag personligen tror är bullshit, om kylmediat inte läckt ut på tio år, varför skulle det plötsligt börja läcka ut "naturligt" så att den tömmer systemet på en säsong?).
När systemet lämnar fabriken är det tätt. Läcker kylmediat ut har det uppstått en läcka (som går att laga).

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby vic viper » Thu 31 May, 2012 11:29

Hittar man ingen läcka fyller man i regel systemet tillsammans med spårvätska för att lättare kunna hitta läckaget vid nästa tillfälle.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby Paco » Tue 05 Jun, 2012 17:39

Fick detta svaret av en kondtruktör på Volvo
"Ett AC system i en bil läcker alltid. Mikroskopiska mängder givetvis men efter 5-10 år så börjar de 3-600 grammen gas ta slut. Finns inget system som är hermetiskt tillslutet."

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby torake » Tue 05 Jun, 2012 18:33

Paco wrote:Fick detta svaret av en kondtruktör på Volvo
"Ett AC system i en bil läcker alltid. Mikroskopiska mängder givetvis men efter 5-10 år så börjar de 3-600 grammen gas ta slut. Finns inget system som är hermetiskt tillslutet."

En konduktör eller konstruktör? ;-) Om AC:n förväntas vara tom på en Volvo efter 5 år skall jag då aldrig köpa en sådan. Min bil blev tom nu efter nio år, och då beror det på att en läcka uppstått i en packning vid torkfiltret. Frugans bil är 14 år gammal och AC:n funkar prima.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby Paco » Tue 05 Jun, 2012 19:51

torake wrote:
Paco wrote:Fick detta svaret av en kondtruktör på Volvo
"Ett AC system i en bil läcker alltid. Mikroskopiska mängder givetvis men efter 5-10 år så börjar de 3-600 grammen gas ta slut. Finns inget system som är hermetiskt tillslutet."

En konduktör eller konstruktör? ;-) Om AC:n förväntas vara tom på en Volvo efter 5 år skall jag då aldrig köpa en sådan. Min bil blev tom nu efter nio år, och då beror det på att en läcka uppstått i en packning vid torkfiltret. Frugans bil är 14 år gammal och AC:n funkar prima.

Konstruktör din messerschmitt :P
Nu jobbar han i lastvagns industrin, och där utsätts ac:n för helt andra vibrationer än en personbil.
Sedan beror det helt på hur den används, vet folk som stänger av under vinterhalv året.
fråga mig inte varför..

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby torake » Tue 05 Jun, 2012 20:48

Paco wrote:Konstruktör din messerschmitt :P
Nu jobbar han i lastvagns industrin, och där utsätts ac:n för helt andra vibrationer än en personbil.
Sedan beror det helt på hur den används, vet folk som stänger av under vinterhalv året.
fråga mig inte varför..

Besserwisser heter det 8) (duckar) :lol:
Kompressorn startar inte om temperaturen är under +5, så det där med avstängningen sköter ju sig själv.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby vic viper » Tue 05 Jun, 2012 21:05

Paco wrote:
torake wrote:
Paco wrote:Fick detta svaret av en kondtruktör på Volvo
"Ett AC system i en bil läcker alltid. Mikroskopiska mängder givetvis men efter 5-10 år så börjar de 3-600 grammen gas ta slut. Finns inget system som är hermetiskt tillslutet."

En konduktör eller konstruktör? ;-) Om AC:n förväntas vara tom på en Volvo efter 5 år skall jag då aldrig köpa en sådan. Min bil blev tom nu efter nio år, och då beror det på att en läcka uppstått i en packning vid torkfiltret. Frugans bil är 14 år gammal och AC:n funkar prima.

Konstruktör din messerschmitt :P
Nu jobbar han i lastvagns industrin, och där utsätts ac:n för helt andra vibrationer än en personbil.
Sedan beror det helt på hur den används, vet folk som stänger av under vinterhalv året.
fråga mig inte varför..



Vibrationer påverkar inte en AC-anläggning såvida den inte är felkonstruerad.
Spelar heller ingen roll hur du använder den, moderna AC-system startar inte kompressorn under en viss yttertemp, så kompressorn går i stort sett aldrig under vinterhalvåret ändå.
Det sk. egenläckage som finns i ett AC-system uppstår i de fall man använder längre slangar istället för aluminiumrör, gasen diffunderar då sakta genom slangmaterialet precis som luften går ur ett däck som stått länge.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Fylla AC i Göteborg?

Postby Paco » Tue 05 Jun, 2012 21:30

[quote="vic viper.
Vibrationer påverkar inte en AC-anläggning såvida den inte är felkonstruerad.
Spelar heller ingen roll hur du använder den, moderna AC-system startar inte kompressorn under en viss yttertemp, så kompressorn går i stort sett aldrig under vinterhalvåret ändå.
Det sk. egenläckage som finns i ett AC-system uppstår i de fall man använder längre slangar istället för aluminiumrör, gasen diffunderar då sakta genom slangmaterialet precis som luften går ur ett däck som stått länge.[/quote]

Den behöver inte vara felkonstruerad bara för att ett rör skakar sönder i svetsen t.e.x.
En rörklamma kan lossna,matrial fel på röret eller svetsen.

Men det han menade var just att ett ac system inte är helt tätt.
Förr eller senare måste man fylla på, vissa före andra.


Return to “W203/C203”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests