Hej!
Har något problem med tjuvström I bilen, ( Misstänker jag ).. Eftersom när jag köpte bilen var batteriet några år gammalt, så har kört med det tills för en vecka sedan då gav det upp. Här uppe I norr där kylan är rätt bitig så tar det hårt på batterierna.
Men jag köpte då ett nytt batteri för 1 vecka sedan drygt (6 dagar) för att vara exakt...
Och imorse var den död!! Åkte tillbaks där jag köpte batteriet (ojanpärä) dom påstod att det bara var att ladda batteriet så det görs nu..
Känns lite skumt ? Jag mätte 12v med motorn avslagen och 14.24v när bilen var igång. Vilket tyder på att generatorn laddar som den ska!
Finns det något vanligt fel/problem ??
Tyckt mig höra en fläkt bakom command som inte slutar gå, eller så har jag bara för brottom för att lyssna ifall den slutar. Skall kolla upp detta!
Har även läst om canbus kablage som befinner sig under passagerar stolen ?? Stämmer detta.
Har läst på mbworld att man kan testa koppla ur stolen/stolarna också, det kan också dra ström..
Någon som har erfarenheter av detta ??
Kan även notera att jag kör endast 3km mellan hem å jobb varje dag (tur retur 6km), blir sällan några längre turer.. Känns skumt att det redan är slut, det kanske var något fel på mitt batteri jag köpte. Men som sagt, testar med att ladda upp det nu!
// D
C32 AMG batteriproblem
C32 AMG batteriproblem
Last edited by mb_Dentan on Thu 19 Dec, 2013 19:57, edited 1 time in total.
Nu
Mercedes C32 T AMG - 01
Då
[*]BMW 328 E46 m-pkt - 99
[*]w210 E420 - 97
[*]Mercedes W140 S500 - 96, åkte till Grekland.
[*]Mercedes w124 230CE Sportline - 91
[*]Audi A4 1.9 TDI - 98
[*]Mercedes w201 230E - 88
[*]Bmw 525 TDS - 92
Re: C32 AMG batteriproblem
Tre kilometer är på tok för kort körsträcka för att hinna ladda batteriet lika mycket som starten drar! Minimum för att gå "jämnt ut" ligger nog runt 2 mil - allt under kommer ofelbart att kapa livslängd på batteriet och dränera ström. Vintertid blir det ännu värre då alla tillbehör går för fullt. Ett nytt batteri förändrar inte den saken utan du måste underhållsladda minst en gång i veckan. Om du har motorvärmare så finns säkert möjligheten att koppla in en underhållsladdare som går samtidigt.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: C32 AMG batteriproblem
Ja en trekillometerstur i taget och inge mer drar ur batteriet, moderna bilar är värre med detta. Skaffa en ctekladdare eller liknande och ladda åtminståne varannan natt, finns calix/defaladdare för fast installation också.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: C32 AMG batteriproblem
Tack för svaren!
Så ni tror endast det har med min körsträcka att göra? Jag har inte laddat batteriet så mycket tidigare som ni anger..men det känns iaf som att man kör för lite för att det ska hinna ladda.
Ska nog isånafall ta och installera en laddare som är kopplat med motorvärmaren..så laddar det varje dag.
Ska iaf undersöka och mäta mig fram under helgen!
// D
Så ni tror endast det har med min körsträcka att göra? Jag har inte laddat batteriet så mycket tidigare som ni anger..men det känns iaf som att man kör för lite för att det ska hinna ladda.
Ska nog isånafall ta och installera en laddare som är kopplat med motorvärmaren..så laddar det varje dag.
Ska iaf undersöka och mäta mig fram under helgen!
// D
Nu
Mercedes C32 T AMG - 01
Då
[*]BMW 328 E46 m-pkt - 99
[*]w210 E420 - 97
[*]Mercedes W140 S500 - 96, åkte till Grekland.
[*]Mercedes w124 230CE Sportline - 91
[*]Audi A4 1.9 TDI - 98
[*]Mercedes w201 230E - 88
[*]Bmw 525 TDS - 92
Re: C32 AMG batteriproblem
Frugan har lämnat barnen på dagis 2km bort varje dag veckovis utan problem med våra bilar, W202, W203 och W208 utan att batteriet laddat ur.
Startmotorn drar 100-150A i 3 sekunder, och när motorn startat är laddströmmen minst 3A. Med en verkningsgrad på laddningen på runt 70% så behöver du köra tre-fyra minuter för att vara tillbaka på noll.
Fast om den är segstartad och du måste mala på startmotorn håller ju inte ekvationen. Kräver den tre-fyra startförsök om 10 sekunder i vinterväder då måste du köra trettio-fyrtio *minuter* istället.
Startmotorn drar 100-150A i 3 sekunder, och när motorn startat är laddströmmen minst 3A. Med en verkningsgrad på laddningen på runt 70% så behöver du köra tre-fyra minuter för att vara tillbaka på noll.
Fast om den är segstartad och du måste mala på startmotorn håller ju inte ekvationen. Kräver den tre-fyra startförsök om 10 sekunder i vinterväder då måste du köra trettio-fyrtio *minuter* istället.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: C32 AMG batteriproblem
Kolla vilospänningen när bilen är låst och vänta några min så att alla styrdon går i viloläge,stäng huvlås och sätt kilar vid dörrbrytare.
Sätt en multimeter med ca 10A säkringsläge på jordkabeln och lyft av kabeln från polen samtidigt som du sätter en krokodilkämma på polen,då väcker du inte upp en massa styrdon genom att inte bryta strömmen. Sedan skulle jag börjat med att lossa kontakterna på styrdonen under stolarna om du har Minnesfunktion på dom,kolla sedan om vilospänningen sjunker. Det finns lösning på det om styrdonen är strömtjuven.
Sätt en multimeter med ca 10A säkringsläge på jordkabeln och lyft av kabeln från polen samtidigt som du sätter en krokodilkämma på polen,då väcker du inte upp en massa styrdon genom att inte bryta strömmen. Sedan skulle jag börjat med att lossa kontakterna på styrdonen under stolarna om du har Minnesfunktion på dom,kolla sedan om vilospänningen sjunker. Det finns lösning på det om styrdonen är strömtjuven.
Re: C32 AMG batteriproblem
I min bil hade styrenheterna i stolarna gett upp. Vilket medförde att dom aldrig "somnade" och drog ur batteriet över natten.
Ryck ur kablaget under en stol åt gången så ser du ifall det är samma med din .
Jag använde en multimeter med kabelklamma för att se hur hög viloströmmen var.
Finns en billig och lätt fix för det där dessutom. Kostar Ca.45 kr.
En ny styrenhet kostar 3000-4000 spänn.
Har en länk till ett forum med ett DIY tråd.
http://www.benzworld.org/forums/w203-c-class/1403233-diy-how-fix-your-power-seat.html
Ryck ur kablaget under en stol åt gången så ser du ifall det är samma med din .
Jag använde en multimeter med kabelklamma för att se hur hög viloströmmen var.
Finns en billig och lätt fix för det där dessutom. Kostar Ca.45 kr.
En ny styrenhet kostar 3000-4000 spänn.
Har en länk till ett forum med ett DIY tråd.
http://www.benzworld.org/forums/w203-c-class/1403233-diy-how-fix-your-power-seat.html
Last edited by Paco on Fri 20 Dec, 2013 12:31, edited 1 time in total.
Re: C32 AMG batteriproblem
Paco wrote:I min bil hade styrenheterna i stolarna gett upp. Vilket medförde att dom aldrig "somnade" och drog ur batteriet över natten.
Ryck ur kablaget under en stol åt gången så ser du ifall det är samma med din .
Jag använde en multimeter med kabelklamma för att se hur hög viloströmmen var.
Finns en billig och lätt fix för det där dessutom. Kostar Ca.45 kr.
En ny styrenhet kostar 3000-4000 spänn.
Har en länk till ett forum med ett DIY tråd.
Hej och tack för det ! Läste något liknande igår på mbworld.com ... kan du vara hygglig och skicka länken till mig ?
/ D
Nu
Mercedes C32 T AMG - 01
Då
[*]BMW 328 E46 m-pkt - 99
[*]w210 E420 - 97
[*]Mercedes W140 S500 - 96, åkte till Grekland.
[*]Mercedes w124 230CE Sportline - 91
[*]Audi A4 1.9 TDI - 98
[*]Mercedes w201 230E - 88
[*]Bmw 525 TDS - 92
Re: C32 AMG batteriproblem
mb_Dentan wrote:Paco wrote:I min bil hade styrenheterna i stolarna gett upp. Vilket medförde att dom aldrig "somnade" och drog ur batteriet över natten.
Ryck ur kablaget under en stol åt gången så ser du ifall det är samma med din .
Jag använde en multimeter med kabelklamma för att se hur hög viloströmmen var.
Finns en billig och lätt fix för det där dessutom. Kostar Ca.45 kr.
En ny styrenhet kostar 3000-4000 spänn.
Har en länk till ett forum med ett DIY tråd.
Hej och tack för det ! Läste något liknande igår på mbworld.com ... kan du vara hygglig och skicka länken till mig ?
/ D
Editerade tydligen in länken medans du skrev din tråd
Re: C32 AMG batteriproblem
Paco wrote:mb_Dentan wrote:Paco wrote:I min bil hade styrenheterna i stolarna gett upp. Vilket medförde att dom aldrig "somnade" och drog ur batteriet över natten.
Ryck ur kablaget under en stol åt gången så ser du ifall det är samma med din .
Jag använde en multimeter med kabelklamma för att se hur hög viloströmmen var.
Finns en billig och lätt fix för det där dessutom. Kostar Ca.45 kr.
En ny styrenhet kostar 3000-4000 spänn.
Har en länk till ett forum med ett DIY tråd.
Hej och tack för det ! Läste något liknande igår på mbworld.com ... kan du vara hygglig och skicka länken till mig ?
/ D
Editerade tydligen in länken medans du skrev din tråd
Thanks!!
Nu
Mercedes C32 T AMG - 01
Då
[*]BMW 328 E46 m-pkt - 99
[*]w210 E420 - 97
[*]Mercedes W140 S500 - 96, åkte till Grekland.
[*]Mercedes w124 230CE Sportline - 91
[*]Audi A4 1.9 TDI - 98
[*]Mercedes w201 230E - 88
[*]Bmw 525 TDS - 92
Re: C32 AMG batteriproblem
Hittade felet
Det var minnet i stolen som låg och drog ström, det höll igång fläkten bakom comanden etc. Mätte och de drog ca 3A så jag förstår ju att batteriet går åt om detta ligger och drar hela tiden....
Jag inhandlade iaf nytt batteri och en defa batteriladdare som är kopplat till motorvärmaren så nu kommer det alltid underhållas i stolpen!!
God jul !
Det var minnet i stolen som låg och drog ström, det höll igång fläkten bakom comanden etc. Mätte och de drog ca 3A så jag förstår ju att batteriet går åt om detta ligger och drar hela tiden....
Jag inhandlade iaf nytt batteri och en defa batteriladdare som är kopplat till motorvärmaren så nu kommer det alltid underhållas i stolpen!!
God jul !
Nu
Mercedes C32 T AMG - 01
Då
[*]BMW 328 E46 m-pkt - 99
[*]w210 E420 - 97
[*]Mercedes W140 S500 - 96, åkte till Grekland.
[*]Mercedes w124 230CE Sportline - 91
[*]Audi A4 1.9 TDI - 98
[*]Mercedes w201 230E - 88
[*]Bmw 525 TDS - 92
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest