Problem att få upp tempen C270 CDI

C-klassen, Tillverkades mellan 2001-2007.
User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Problem att få upp tempen C270 CDI

Postby Feliks » Wed 06 Jan, 2016 16:30

Termostaten är nybytt (till original), men det gjorde tyvärr inte saken mycket bättre. Nu när det är kallt (runt 10-15 minus) så går den kanske upp till 50 grader på 3-4mil.

Jag misstänker skarpt att förvärmaren som ska hjälpa motorn upp i temp vid lägre utetemperatur än +5 är trasig. Har VÄLDIGT svårt att hitta någon info om denna pryl när jag googlar.
Är den dieseldriven eller går den enbart på el?

Vart sitter den? Vanliga fel?? Hur kan man kontrollera funktionen på denna pryl? Den står på "Automatic" i instrumenthuset just nu, så den ska vara påslagen!

Mycket tacksam för hjälp :-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Problem att få upp tempen C270 CDI

Postby Feliks » Sun 10 Jan, 2016 18:44

Tar och svarar mig själv, denna förvärmare är tydligen elektrisk och sitter på blocket typ under insuget på vänster sida av motorn. Är en rätt rejäl pjäs med 4st mindre "doppvärmare" inbyggda..
Är ett ganska stort projekt bara att demontera tillräckligt med delar för att komma åt den, man får riva halva motorn, så jag kände att jag skippar det projektet.

Monterade istället en gammal hederlig wellpappskiva bakom grillen, syns ej utifrån om man inte böjer sig ner.. Funkar perfekt :wink:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Problem att få upp tempen C270 CDI

Postby V70tdi » Sun 10 Jan, 2016 18:55

Feliks wrote:Tar och svarar mig själv, denna förvärmare är tydligen elektrisk och sitter på blocket typ under insuget på vänster sida av motorn. Är en rätt rejäl pjäs med 4st mindre "doppvärmare" inbyggda..
Är ett ganska stort projekt bara att demontera tillräckligt med delar för att komma åt den, man får riva halva motorn, så jag kände att jag skippar det projektet.

Monterade istället en gammal hederlig wellpappskiva bakom grillen, syns ej utifrån om man inte böjer sig ner.. Funkar perfekt :wink:


Gott att det fungerar :-D
Hittar du kabeln eller säkringen till värmaren kan du nog mäta hur mycket ström den drar och avgöra om den fungerar på det viset. Får kanske jämföra förbrukningen med en fungerande om du inte hittar uppgift på vilken effekt den ska vara på.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Problem att få upp tempen C270 CDI

Postby Feliks » Thu 14 Jan, 2016 22:14

V70tdi wrote:
Feliks wrote:Tar och svarar mig själv, denna förvärmare är tydligen elektrisk och sitter på blocket typ under insuget på vänster sida av motorn. Är en rätt rejäl pjäs med 4st mindre "doppvärmare" inbyggda..
Är ett ganska stort projekt bara att demontera tillräckligt med delar för att komma åt den, man får riva halva motorn, så jag kände att jag skippar det projektet.

Monterade istället en gammal hederlig wellpappskiva bakom grillen, syns ej utifrån om man inte böjer sig ner.. Funkar perfekt :wink:


Gott att det fungerar :-D
Hittar du kabeln eller säkringen till värmaren kan du nog mäta hur mycket ström den drar och avgöra om den fungerar på det viset. Får kanske jämföra förbrukningen med en fungerande om du inte hittar uppgift på vilken effekt den ska vara på.

Jag var nog lite snabb att hissa min fullösning till skyarna, funkar inget vidare nu i kylan faktiskt (-15/-20) knappt märkbart bättre än tidigare :roll:
Ja det låter ju som ett bra sätt, ska ta och undersöka saken lite närmare till helgen tror jag :-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96


Return to “W203/C203”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest