Skrot? Råd mottages tacksamt

C-klassen, Tillverkades mellan 2001-2007.
User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Skrot? Råd mottages tacksamt

Postby sl60 ///AMG » Thu 26 Jul, 2018 19:39

Jag var uppe en vända till Höga kusten och det är ett resmål som rekommenderas. Dock... när jag kom hem och startade bilen (C180K) morgonen efter så gick den väldigt orent. Det har hänt förut och senast var i höstas och eftersom det var fuktigt ute så lät jag sen stå några timmar för att försöka igen, och då gick den rent.

Så var dock inte fallet nu. Jag lämnade in den på Mekonomen (som var närmaste verkstaden) med lysande motorvarning. Efter ganska lång väntan (en vecka) så fick jag beskedet att de hade läst av felkoden och den sa att kamaxelgivaren gav felaktiga värden. Efter jag pratat med mecken (och han i sin tur konsulterat en kunnig MB-meck) så sa han att troligen så jag kamkedjan kuggat över. Man måste troligen även byta kamaxeldreven och det hela är en historia på ungefär 25.000 kr.

Så, nu till frågan -Vad skulle ni göra. Bilen är en kombi, årsmodell 2006, silverfärgad. Är i hyggligt skick förutom att rostvatten har runnit från nummerskyltskassetten? på bakluckan, men det går nog att polera bort. Skall jag lämna in för reparation, sälja som reservdelsbil eller skicka till skroten? Jag hade inte riktigt räknat med det här, så det finns egentligen inga pengar undanlagda för att köpa någon annan bil, och om jag har förstått det hela rätt så är det en ganska stor grej att utföra själv, vilket jag inte har kunskap eller verktyg till.

Väldigt tacksam för synpunkter och kommentarer.
/Håkan

EDIT: Bilen har gått 18.000 och enligt uppgift så är det väldigt vanligt att kedjesträckaren ger upp på just denna modell. OBServera att bilen går att starta även om den går väldigt ojämt, så vi pratar inte ventilsallad. Men i praktiken är en okörbar.

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Skrot? Råd mottages tacksamt

Postby Göran W » Fri 27 Jul, 2018 03:16

Det finns naturligtvis många variabler i den uträkningen. Hur länge hade du tänkt behålla bilen? Vilket skick är den i f.ö.? Vad är den värd (som den står och i fungerande skick)? Ekonomiska förutsättningar? Akut behov av bil?
Kanske finns det ytterligare ett alternativ? En begagnad motor kan köpas på skrot för 5-10K beroende på körsträcka. Om du har någon mindre mek i din närhet behöver nog inte skiftet bli så dyrt. Begär fast pris. Efter byte kan du känna in hur du vill göra. Byta eller behålla.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Skrot? Råd mottages tacksamt

Postby sl60 ///AMG » Fri 27 Jul, 2018 10:55

Tack för svar och synpunkter, Göran.
-Den mekaniker som till äventyrs finns i närheten är ju den (Mekonomen) jag pratade med, samt MB-mecken som Mekonomen konsulterade. Ingen av dem vill ta jobbet utav kunskaps och tidsbrist.
-Jo, jag har ju ett behov av bil och det löser jag just nu temporärt med att ha ställt på cabben, och jag skulle ju hellre vilja lägga dessa pengar på lackering av W140:n som är avställd och delvis demonterad.

Om man nu skall ta det här strukturerat innan man tar något beslut, så skulle jag på något sätt vilja verifiera att det inte sensorn för kamaxelgivaren som strular, och som koden anger vid felsökningen. Finns det något sätt att göra detta?
Steget därefter (att man har uteslutit sensorn) är väl att lyfta ventilkåpan för att kontrollera kedjan och kuggarna på kamaxlarna. Någon som är villig att stötta mentalt och med kunskap? För vad kan egentligen gå fel. Bilen är just nu ändå ingenting värd... :cry:
/H

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Skrot? Råd mottages tacksamt

Postby Jojjet » Wed 01 Aug, 2018 11:22

Min farbror råkade ut för samma. Han fick tag på en begagnad motor. Tänk dock på att byta kedja på den nya motorn, så inte samma sak händer i närtid igen.
Vet inte vad kalaset kostade, men om man jämför med att skrota och byta bil så blev det kanske billigare. Om man inte köper en likadan bil och sparar den gamla som reservdelsbil. :-D
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Skrot? Råd mottages tacksamt

Postby sl60 ///AMG » Thu 02 Aug, 2018 02:23

Fick tag på en Mercedesmeck som jag hade gångavstånd till utan att veta om det. Efter lite kontroller mm så plockades ventilkåpan av och det konstaterades att … som alla har gissat -Kedjan är mer än lovligt slapp, ganska ordentligt faktiskt. Mecken byter kedja och spännare, tändstift (som inte hade bytts på ett tag) samt olja och oljefilter, till priset av 10.000 kr. Surt, men troligtvis den bästa lösningen här och nu. Återkommer med uppföljning när den har lagats under nästa vecka.
/H


Return to “W203/C203”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests