Diverse frågor

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
kokostrollet
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Sun 18 Feb, 2007 20:20

Diverse frågor

Postby kokostrollet » Fri 30 Jul, 2010 11:30

ca 20 mil nu i min precis införskaffade C220 CDI från 2008. Vill poängtera att jag är riktigt nöjd överlag, gillar känslan i reglage och material och motorn är en riktig pärla och hela bilen är bra. Har dock några frågor/synpunkter ni som kan bilen kanske kan hjälpa mig reda ut?

1. Parktronic har ingen ljudsignal. Har Parktronic fram/bak och även om det är trevligt med ljussignalen man får från den breda röda lampan i taket bak som man ser i backspegeln resp. den som sitter på instrumentbrädan där fler och fler lampor lyser när man närmar sig något, hör jag inget ljud från den. Skall det verkligen vara så? Den funkar uppenbarligen rent visuellt, men den stora poängen tycker jag personligen är ljudsignalen, så det är ett rejält störningsmoment att jag inte hör ngt. Inställning??

2. Förteckning över bilens exakta extrautrustning. På BMW så sitter en lapp under höger stol fram med koder och en exakt förteckning över vilken extrautrustning som sitter på bilen. I den BMW jag hade innan jag köpte Mercan satt motsvarande klisterlapp först i Serviceboken också så det var enkelt att på ett överskådligt sätt se exakt vilken extrautrustning som sitter på. En perfekt spec. helt enkelt. Finns något liknande för Mercedes att leta fram?

3. Hur ser jag enklast när torkarna är på eller av? Skall erkänna att jag inte är särskilt förtjust i den här kombispaken som skall göra allt som Mercedes kör med på vänster sida ratten och som man skruvar på för att köra igång torkarna istället för att som på de flesta andra märken, ha två spakar. En på vardera sida ratten. Nåväl, nu är det ju så och en grej som jag märker är störig är att jag inte kan se om torkarna är på eller av. Dvs. har jag skruvat den till av eller är den fortfarande på lägsta intervallet? Petitess, jag vet, men att behöva vrida huvudet runt ratten för att kolla är störigt. Finns något annat sätt att "se" det på?

4. Finns någon broschyr som PDF eller liknande på just den årsmodell (2008) som jag har av C-klassen? Är det exakt samma tekniska spec på den årsmodell jag har som den som säljs nu eller diffar den? Jag antar att det är diffar och därför vore det najs om det fanns någon broschyr eller liknande som PDF att kolla in på nätet kring just min årsmodell. Ngn som vet var man hittar?

5. Är det andra stolar i Avantgarde modellår 2008 jämfört med Classic? Såg i 2010 års broschyr att det verkar vara det (dvs. även när man bara lägger till Avantgarde utan att ta AMG).

Upptäcker mer och mer och gillar som sagt bilen skarpt överlag!

kendesign
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Wed 15 Jul, 2009 20:07

Re: Diverse frågor

Postby kendesign » Tue 03 Aug, 2010 11:36

Hej!
Jag har en c200 CDI Classic 08

1. Parktronic-frågan kan jag inte svara på eftersom jag inte har någon. Och saknar den varje dag :-D

2. Även ang. förteckningen av utrustningen har jag ingen aning om.

3. Torkarna är svåra att se om de är på, men jag har mina alltid igång på den lägsta så jag rör aldrig den spaken... eller jo.. när jag blinkar :-)

4. Nu är jag inte bombsäker men det enda som skiljer är väl backspeglarna. Den gamla modellen hade stora vita glas medan den nya har små dioder. Annars är det väl detsamma

5. Har fått för mig att det är samma stolar. Olika klädslar brukar det vara. AMG-stolarna är väl lite mer skålade.

För övrigt så har jag haft min bil i två år och 5500 mil och är kanonnöjd! Inga fel och riktigt bekväm. Jag hade önskat en större motor (136 hk är lite segt)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Diverse frågor

Postby torake » Tue 03 Aug, 2010 13:28

2. Gå in till en auktoriserad verkstad vilken som helst dock ej MB i Akalla för killen där har någon typ av hjärnskada. Be snällt att de printar ut utrustningslistan för din bil från WIS (Werkstatt Information System) Du behöver ge dem reg.nr. eller chassinummer.

3. Man behöver ju inte se allt här i världen, man kan ju känna efter med fingrarna också. Du har ju vänsterhanden bara några centimeter därifrån, bara att känna efter om spaken är vriden mot stoppet. En vanesak såklart.

I övrigt vill jag bara gratulera till vad jag hört är en mycket fin vagn, W204.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

kokostrollet
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Sun 18 Feb, 2007 20:20

Re: Diverse frågor

Postby kokostrollet » Tue 03 Aug, 2010 22:05

torake wrote:2. Gå in till en auktoriserad verkstad vilken som helst dock ej MB i Akalla för killen där har någon typ av hjärnskada. Be snällt att de printar ut utrustningslistan för din bil från WIS (Werkstatt Information System) Du behöver ge dem reg.nr. eller chassinummer.


Tack för tips!

torake wrote:3. Man behöver ju inte se allt här i världen, man kan ju känna efter med fingrarna också. Du har ju vänsterhanden bara några centimeter därifrån, bara att känna efter om spaken är vriden mot stoppet. En vanesak såklart.


Du har helt klart rätt i att det är lite av en vanesak. Har lär mig känna på inbuktningarna i själva vredet och var de är i förhållande till spaken för att på så sätt känna om de är på eller ej.

torake wrote:I övrigt vill jag bara gratulera till vad jag hört är en mycket fin vagn, W204.


Riktigt nöjd överlag! Bilen går tyst och billigt och komforten är helt suverän! Ljudet i Audio20 kunde kanske vara bättre, men får se om jag kan göra ngt åt det framöver. Det blir ju så när man köper beg. att de där grejerna man ser som självklara att ha plockat dit (bättre högtalare till stereon och det där UMI), får man väl helt enkelt eftermontera eller hitta alternativ till.

kokostrollet
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Sun 18 Feb, 2007 20:20

Re: Diverse frågor

Postby kokostrollet » Tue 03 Aug, 2010 22:15

kendesign wrote:3. Torkarna är svåra att se om de är på, men jag har mina alltid igång på den lägsta så jag rör aldrig den spaken... eller jo.. när jag blinkar :-)


Låter som en fiffig lösning, men det jag är rädd för om jag skulle lägga mig till med den vanan, är att börja glömma det på vintern. Om torkarna är fastfrusna och motorn för torkarbladen går igång kan det bli jobbigt...

kendesign wrote:4. Nu är jag inte bombsäker men det enda som skiljer är väl backspeglarna. Den gamla modellen hade stora vita glas medan den nya har små dioder. Annars är det väl detsamma


Ja, den detaljen diffar definitivt. Jag hoppas förändringen var mer beroende på design snarare än funktion.

kendesign wrote:5. Har fått för mig att det är samma stolar. Olika klädslar brukar det vara. AMG-stolarna är väl lite mer skålade.


Jag kanske inbillade mig, men när jag i bilhallen jämförde stolarna i Classic och Avantgarde kändes det vara skillnader även bortom själva klädseln, men det kan mkt väl vara att jag kände fel.

kendesign wrote:För övrigt så har jag haft min bil i två år och 5500 mil och är kanonnöjd! Inga fel och riktigt bekväm. Jag hade önskat en större motor (136 hk är lite segt)


170 hk dieseln känns helt perfekt för biltypen/storleken tycker jag själv. Väldigt harmonisk och rejält med bottendrag. Men den jag allra helst haft är C250 CDI. Sett till förbrukning/effekt verkar den vara pärlan i samlingen.

Av bensinarna har jag bara kört C180 CGI på 156 hk. Nja... kändes slö tycker jag och seg i gasrespons. Men tyst och bekvämt gick den för att vara en bensinfyra.

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: Diverse frågor

Postby aha_100 » Wed 18 Aug, 2010 00:32

vad drar 170 dieseln då?

Vi har aldrig nollat trippen på vår 320 cdi. Den har snitta 0,8 sedan vi lämnade fabriken. Men då är det väl ganska agresiv körning också.

kokostrollet
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Sun 18 Feb, 2007 20:20

Re: Diverse frågor

Postby kokostrollet » Sun 29 Aug, 2010 17:16

aha_100 wrote:vad drar 170 dieseln då?

Vi har aldrig nollat trippen på vår 320 cdi. Den har snitta 0,8 sedan vi lämnade fabriken. Men då är det väl ganska agresiv körning också.


Kört min i ca 250 mil nu med vad jag själv känner är "blandad körning", men i medvetet ekonomisk körstil och automaten uteslutande på C-läget. Har landat på 0,6 l/mil vilket känns helt ok och enligt min egen förväntning innan jag köpte den. Bilen har gått knappt 2.900 mil nu och jag antar att den "satt sig" som dieselmotorer brukar göra (dvs. gå ner i förbrukning efter den är ordentligt inkörd), men samtidigt har jag kompisar vars moderna dieslar satt sig vid rätt höga miltal, så jag hoppas fortfarande att det gäller även min och att förbrukningen kan sjunka ytterligare ett par hundradelar med fler mil på motorn.

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: Diverse frågor

Postby aha_100 » Sun 29 Aug, 2010 19:18

kokostrollet wrote:
aha_100 wrote:vad drar 170 dieseln då?

Vi har aldrig nollat trippen på vår 320 cdi. Den har snitta 0,8 sedan vi lämnade fabriken. Men då är det väl ganska agresiv körning också.


Kört min i ca 250 mil nu med vad jag själv känner är "blandad körning", men i medvetet ekonomisk körstil och automaten uteslutande på C-läget. Har landat på 0,6 l/mil vilket känns helt ok och enligt min egen förväntning innan jag köpte den. Bilen har gått knappt 2.900 mil nu och jag antar att den "satt sig" som dieselmotorer brukar göra (dvs. gå ner i förbrukning efter den är ordentligt inkörd), men samtidigt har jag kompisar vars moderna dieslar satt sig vid rätt höga miltal, så jag hoppas fortfarande att det gäller även min och att förbrukningen kan sjunka ytterligare ett par hundradelar med fler mil på motorn.



Okej, Ungefär 2dl skillnad mot vår då. Låter rimligt :)

kokostrollet
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Sun 18 Feb, 2007 20:20

Re: Diverse frågor

Postby kokostrollet » Sun 29 Aug, 2010 19:36

aha_100 wrote:
kokostrollet wrote:
aha_100 wrote:vad drar 170 dieseln då?

Vi har aldrig nollat trippen på vår 320 cdi. Den har snitta 0,8 sedan vi lämnade fabriken. Men då är det väl ganska agresiv körning också.


Kört min i ca 250 mil nu med vad jag själv känner är "blandad körning", men i medvetet ekonomisk körstil och automaten uteslutande på C-läget. Har landat på 0,6 l/mil vilket känns helt ok och enligt min egen förväntning innan jag köpte den. Bilen har gått knappt 2.900 mil nu och jag antar att den "satt sig" som dieselmotorer brukar göra (dvs. gå ner i förbrukning efter den är ordentligt inkörd), men samtidigt har jag kompisar vars moderna dieslar satt sig vid rätt höga miltal, så jag hoppas fortfarande att det gäller även min och att förbrukningen kan sjunka ytterligare ett par hundradelar med fler mil på motorn.



Okej, Ungefär 2dl skillnad mot vår då. Låter rimligt :)


Hur upplever du förresten 320 motorn rent karaktärmässigt i den bilen? Jag var riktigt sugen på en sådan, men hittade ingen som passade plånboken när jag jagade fatt på min 220 tyvärr. 0,8 l/mil låter helt ok för den motorn tycker jag förbrukningsmässigt.

220:n är helt ok som motor, - bra orr och bottendrag och motorn känns överlag väldigt harmonisk ihop med bilen. Men skall jag klaga på något tycker jag den rister en del på låga varv. Nu har jag iofs. kört bensinare innan den här bilen, men ändå. Den är lite "rå" i gången på låga varv.

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: Diverse frågor

Postby aha_100 » Mon 30 Aug, 2010 14:34

kokostrollet wrote:
Hur upplever du förresten 320 motorn rent karaktärmässigt i den bilen? Jag var riktigt sugen på en sådan, men hittade ingen som passade plånboken när jag jagade fatt på min 220 tyvärr. 0,8 l/mil låter helt ok för den motorn tycker jag förbrukningsmässigt.

220:n är helt ok som motor, - bra orr och bottendrag och motorn känns överlag väldigt harmonisk ihop med bilen. Men skall jag klaga på något tycker jag den rister en del på låga varv. Nu har jag iofs. kört bensinare innan den här bilen, men ändå. Den är lite "rå" i gången på låga varv.



Det är en rejäl hästspark vid kick down och skön sång ur dieselsexan. 7 stegade automatlådan är som klippt och skuren till denna motor. Finns inte direkt något att klaga på tycker jag. Kan tänka mig att 220 är lite råare i gången iomed att den är en 4 cylindrig motor med mycket vrid.


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest