Måste man köpa Mercedes spolarvätska...

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
jonten_88
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Mon 05 Nov, 2012 21:33

Måste man köpa Mercedes spolarvätska...

Postby jonten_88 » Fri 18 Jan, 2013 09:32

Nja lite kufisk rubrik men idag så lämnade jag in min 220 CDI 2011 för att Veho bil skulle fixa några garantisaker.

Jag påpekade då att bilen varnar för låg spolarvätskenivå trots att det är fullt, får då till svar att detta är ett känt fel som de inte kan åtgärda annat än att jag köper deras spolarvätska. Tydligen så mäter bilen något i spolarvätskan och det funkar då bara med Mercedes spolarvätska.

What the f**k liksom, nu var killen på Veho bil jäkla trevlig och man skall ju inte skjuta budbäraren.

Någon som funnit någon annan spolarvätska som inte varnar? Literpriset på Mercedes spolarvätska lär ju inte vara billig.

EvilAbe
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Wed 27 May, 2009 08:21
Location: Luleå

Re: Måste man köpa Mercedes spolarvätska...

Postby EvilAbe » Fri 18 Jan, 2013 13:15

Min varnar också för låg spolarvätska... inte köpt "orginal" men den började klaga på låg i höst och det är ju samma fel och icke orginal... låter väldigt långsökt ändå... att det känner av fel vätska... nån annan??

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Måste man köpa Mercedes spolarvätska...

Postby vic viper » Fri 18 Jan, 2013 13:57

Det är skitsnack, det funkar med vilken spolarvätska som helst, men nivågivaren känner av vätskans resistans, använd vanlig vätska men blanda inte för starkt så funkar det.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Måste man köpa Mercedes spolarvätska...

Postby torake » Fri 18 Jan, 2013 14:11

vic viper wrote:Det är skitsnack, det funkar med vilken spolarvätska som helst, men nivågivaren känner av vätskans resistans, använd vanlig vätska men blanda inte för starkt så funkar det.


Det skall alltså inte vara destillerat vatten i blandningen, utan kranvatten.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Måste man köpa Mercedes spolarvätska...

Postby vic viper » Fri 18 Jan, 2013 14:44

Ja men även om du använder kranvatten indikerar lampan om du blandar starkare än 50/50 , det beror lite på vilken spolarvätska man använder, för mycket sprit och lampan lyser.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

jonten_88
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Mon 05 Nov, 2012 21:33

Re: Måste man köpa Mercedes spolarvätska...

Postby jonten_88 » Fri 18 Jan, 2013 15:05

vic viper wrote:Det är skitsnack, det funkar med vilken spolarvätska som helst, men nivågivaren känner av vätskans resistans, använd vanlig vätska men blanda inte för starkt så funkar det.

Han sa faktiskt precis det du säger, att det är blandningen som gör det. Och att till sommaren så försvinner det.
Min kontring är att jag köpt färdigblandad till minus 18, man skall väl inte behöva köra omkring med spolarvätska som fryser vid minus 10.

Men Mercedes spolarvätska gick att blanda starkt, nu bor jag i Karlstad så minus 18 är en ganska bra blandning. Men alla norr om Gävle med denna bilen måste ju ha konstant varning på det.

Vad är det för fel på vanlig "flottör" (om det heter så)? Och vet man om Mercedes erkänner det som ett fel?

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Måste man köpa Mercedes spolarvätska...

Postby vic viper » Fri 18 Jan, 2013 15:38

Citat från intern servicerapport:

"- Spolarvattensindikeringen på kombiinstrumentet är inte korrekt -




Ämnesnummer

GI82.35-P-040766




Version

3




Konstruktionsgrupp

82.35 Construction-group not available in requested language!




Version

16.03.2012




Giltighet

Alla bilar med 2-stifts nivåsensor




Skäl till ändring

Orsak för felaktig visning samt giltighet har utvidgats



Reklamation

Indikeringen av spolarvätskenivån är inte korrekt:

Meddelande "Spolarvätskebehållare tom" visas på kombiinstrumentets display, trots att det finns tillräckligt med spolarvätska i behållaren.



Orsak

På grund av att vätskan i spolarvätskebehållaren har för låg elektrisk ledningsförmåga kan inte sensorn känna av påfyllningsnivån i behållaren.



Orsaker till att den elektriska ledningsförmågan är för låg:



a) Användning av destillerat eller avjoniserat vatten

b) Andelen kranvatten i blandningen är för liten

c) Koncentrationen vinterspolarvätska är för hög (frostskydd ca 100 %)

d) Behållaren har frusit*



*Om behållaren har frusit försvinner meddelandet när den tinar upp igen.



Observera:

1. Extrautrustningen för 875 i modellserie 246 innehåller uppvärmda spolarvätskeslangar och spolarmunstycken, men ingen värmespiral för kylarvätskan i spolarvätskebehållaren



2. Behållaren är inte helt fylld med spolarvätska (frostskydd -25 °C) när det kommer från fabriken, utan bara till 1/3 av behållarens volym (frostskydd endast -10 °C)



3. När koncentrerad fönsterputs från tillbehörshandeln används, kan det inverka på spolarvätskans elektriska ledningsförmåga och leda till problem med indikeringen av påfyllningsnivån.



Åtgärd

Fyll på behållaren med spolarvätskekoncentrat och kranvatten enligt rekommenderat blandningsförhållande (se instruktionsboken).



Observera:

Grundförutsättning är att stickanslutningarna till sensorn för spolarvätskenivån är anslutna och att ledningarna inte har nedsatt funktion.

Byte av SAM-styrenhet eller nivåsensor för spolarvätska resp. spolarvätskebehållare med integrerad sensor avhjälper inte felet!"
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

EvilAbe
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Wed 27 May, 2009 08:21
Location: Luleå

Re: Måste man köpa Mercedes spolarvätska...

Postby EvilAbe » Fri 18 Jan, 2013 15:54

så kan det alltså vara...
spriten löser inga problem :D

EvilAbe
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Wed 27 May, 2009 08:21
Location: Luleå

Re: Måste man köpa Mercedes spolarvätska...

Postby EvilAbe » Fri 01 Mar, 2013 12:33

Mycket riktigt... hade in bilen på förbesiktning, killen hällde i ett par liter av deras spolarvätska... lampan har inte lyst mer :lol: nä men svagare spritblandning i den sa han... å det visste vi ju redan :)


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests