Elfel

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Elfel

Postby anyman » Wed 22 May, 2013 17:49

Jag har en S204, 2008 års modell med ca 13000 mil på mätaren.
Köpte den för ca 1 månad sedan av bilgruppen i Lund.
När jag körde hem från jobbet idag dök det första riktiga felet upp. Plötsligt började helljusindikatorn blinka, liksom varningslampan för parkeringsbromsen. När jag slog på blinkersen blinkade indikatorn mycket snabbare än normalt. Bränslemätaren sjönk hastigt mot botten. Jag har ännu inte kollat om batteriet är friskt, men efter att ha kört in till sidan av vägen, väntat ett par minuter och därefter startat motorn fungerade allt som vanligt igen. Kan det kanske vara batteriproblem, laddning eller något liknande?

Kan förresten tillägga att bilen stod riktigt länge hos bilhandlaren innan jag köpte. Batteriet som är kass, kanske?

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Elfel

Postby anyman » Fri 24 May, 2013 18:41

Har nu hämtat ut bilen från Bilgruppen i Lund. De kopplade upp bilen, men kunde inte hitta något omedelbart fel förutom att CAN-bussen skrivit fel i loggen. Den tömdes och mjukvaran uppdaterades, förhoppningsvis fungerar allt som det ska framöver. När jag körde hem verkade att fungera normalt, men det är för kort tid för att säga om felet är åtgärdat.

Annars tycker jag att det är lite dålig fart härinne, finns det verkligen inte någon som har varit ute för något liknande problem med C-klassen?

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Elfel

Postby Bullmerca » Fri 24 May, 2013 19:27

204:an är fortfarande lite för ny för detta forum, inte så många ägare här än plus att modellen verkar väldigt lyckad med få fel.
CLS350CDI 4Matic

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Elfel

Postby SUMO » Fri 24 May, 2013 23:31

Bullmerca wrote:204:an är fortfarande lite för ny för detta forum, inte så många ägare här än plus att modellen verkar väldigt lyckad med få fel.


Ska man vara lite ironisk, så är nog det mesta som är yngre än 20 år lite för nytt för detta forum.. :wink:
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Elfel

Postby Marie » Sat 25 May, 2013 00:14

SUMO wrote:Ska man vara lite ironisk, så är nog det mesta som är yngre än 20 år lite för nytt för detta forum.. :wink:


Tur att min W140 fyller 22 år i år då... :P
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Elfel

Postby anyman » Sun 16 Jun, 2013 18:55

Idag har vi varit ute och åkt med bilen i regnväder. Självklart kom problemet tillbaka...:-(

Jag tror att någon komponent har blivit fuktig och det tåler den naturligtvis inte. Det jag kan bli lite irriterad på är att inte det upptäcktes av verkstan vid första tillfället bilen var inne för åtgärd. Den gången ville man bara uppdatera mjukvaran eftersom den hade blivit "för gammal"..

Jag har jobbat i IT-branschen i snart 17 år och sett många gamla system snurra vidare år efter år. Tror inte ett ögonblick på att någon mjukvara blir för gammal. Vad jag däremot kan tänka mig är att mjukvaran slutar att fungera korrekt eftersom en datorkomponent i bilen lagt av, men det är inte verkstans spår..

Vad ska jag göra nu då? Känns inte som om jag vill fortsätta med den här bilen längre...

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Elfel

Postby anyman » Tue 18 Jun, 2013 18:05

Har nu varit i kontakt med Bilgruppen i Lund. Måste säga att jag blivit överraskande bra bemött av dem. Lämnade bilen i morse efter att ha varit i kontakt med dem igår. Felsökning vidtogs och när de väl kommit fram till vad som var fel fick jag besked jag nästan inte vågade lita på.. Först berättade de att sam-boxen var trasig, därav alla underliga elfel. Därefter kom överraskningen: "Vi tar alltihop, det kostar dig inte något".
Jag har hört mycket om en del Mercedes-handlare, både positivt och en hel del negativt, men detta känns mycket trevligt. Nu har jag visserligen köpt bilen nyligen och man har ju alltid en viss trygghet i konsumentköplagen, men man har ju då en viss bevisbörda vad gäller felets ursprung. Här var det dock inget snack om saken, jag behövde inte ens ta upp vem som ska ta kostnaden.

Heder åt denna handlare!


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests