Hög bränsleförbrukning C220 CDI

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
stellann
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Sat 25 Sep, 2004 20:35
Location: Umeå
Contact:

Re: Hög bränsleförbrukning C220 CDI

Postby stellann » Sun 01 Nov, 2015 10:48

Har svårt att förstå era resonemang om bränsleförbrukningen här. Många anger ett exakt mått på bränsleförbrukningen (stad/land etc). Hur sjutton kan ni göra det utan koppling till omständigheterna?? Förbrukningen beror ju på massvis av faktorer som är olika från gång till gång. Möjligen kan det vara av intresse att se den genomsnittliga förbrukningen i datorn ända från den första körningen (över 1000-tals mil) "blandad körning", men blandningen kan ju variera enormt. Enligt min erfarenhet (och som några här har skrivit) så skiftar förbrukningen väldigt mycket beroende på t ex
* Yttertemperatur ? (starten!)
* Motorvärmare vid start ? (inverkan minskar givetvis när körsträckan stiger)
* Körsätt? (jag kan lätt få min C 220cdi att ta mellan 0,48- 0,75 på landsväg utan extrem körning, i stan 0,7 - 1,5, mest beroende på hur lång körningen är)
* Trippmätarens felvisning? (mycket större än man tror ibland, och tro mig, kan vara åt båda hållen. använd GPS om ni verkligen vill kolla)
* Däckutrustning ? (dessa förb... lågprofildäck är rena slukhålet för bränslet)
* Antal personer ombord ?
* Trafiken?
* Väglag ?
* Minst tio faktorer till som jag glömt

Ovanstående är ju anledningen till att laboratoriesiffrorna är av visst intresse trots att dom givetvis inte avspeglar verklig körning. För att jämföra är det dock det enda som till nöds går att använda (såvida man inte i god VW-stil manipulerar testen). Ingen någorlunda bilintresserad kan väl inbilla sig att labb-sifforna ska överensstämma med vad man normalt uppnår i praktisk körning?? (Det GÅR dock att komma UNDER siffrorna om man koncentrerar sig och har tur med trafiken på en långstyrning).

stellann
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Sat 25 Sep, 2004 20:35
Location: Umeå
Contact:

Re: Hög bränsleförbrukning C220 CDI

Postby stellann » Tue 22 Mar, 2016 22:39

För att anknyta till mitt tidigare inlägg så ska jag rapportera några siffror från en körning t o r Umeå - Uppsala med min C220Cdi -2013, dvs med 7-växlade automaten.
På nerresan ensam i bilen i relativt torrt väder den 21 mars med en snittfart på 91 km/tim under 53,6 mil och gles trafik så visade datorn 0,49 l/mil. (I slutet av resan pendlade datorn mellan 0,48 och 0,49). Under uppresan idag 22 mars i något sämre väder (mycket våt vägbana och tätare trafik) och med mera trasslig körning (avstickare från Uppsala till Arlanda och sen upp till Umeå) med en snittfart på 83 km /tim under 62,7 mil visade datorn 0,53 l/ mil. Det går alltså att få relativt låg förbrukning även i rask körning. (Snittfart på 91 på den sträckan förutsätter att man håller drygt fartgränserna).

Färddatorn har tidigare visat sig stämma väldigt exakt mot faktiskt förbrukning utifrån datorns angivna vägsträcka om man tagit faktiska tankningar och dividerat med datorns tripp-sträcka. Jag har därför misstänkt att det kan finnas stor felvisning i likhet med vad som funnits på mina tidigare bilar. Jag har därför stämt av trippmätarn/datorn mot en mycket exakt Garmin flyg-GPS under hemresan idag. Mätarna nollställdes på uppvägen i Gävle bro. Vid hemkomsten visade GPS:en 472,9 km och trippmätarn/datorn 473,6 km. Felvisningen är alltså förbluffande låg (1,5 promille vilket i princip är försumbart).

Ovanstående visar alltså att man utan större ansträngning faktiskt kan kommer ner till ungefär de värden som anges från fabriken. Men som jag sa i föregående inlägg är det heller ingen större svårighet att får den att dra 0,75-0,8 med lite kortare körsträckor, "aktivare" omkörningar etc men ändå med ungefär samma snitthastighet. Man ska komma ihåg att det behövs långa körningar för att komma ner till landsvägs-värdet. Den förbrukning som sker vid starten då åtminstone min är uppe över 2 liter/ mil i kallt skick, den släpar med mycket länge i snittvärdet. Skulle man starta med en genomvarm motor skulle siffrorna bli annorlunda, men den effekten avtar givetvis ju längre sträcka man kör.

Alla ovanstående siffror har jag för övrigt fotodokumenterat men jag duger inte till att lägga in fotona här. Skulle nån vara väldigt intresserad kan jag skicka dom med vanlig ång-mail.

Till sist: den förbluffande exakta trippmätningen i instrumenten är något som man kan vara rätt nöjda med hos MB. Jag tvivlar på att så många andra märken kommer i närheten (men jag kan ju ha fel). Ju större felmarginaler i trippmätningen man har, desto lättare är det att åstadkomma missvisande förbrukningssiffror.

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Re: Hög bränsleförbrukning C220 CDI

Postby Per_230E » Thu 24 Mar, 2016 22:14

Min 220cdi 2009 OM646 med 5stegad låda drar 0,49-0,52 när jag åker Falun-Östersund. Senaste 400 milen med blandad körning har den tagit 0.63.
Verkar inte vara så mycket bättre med den nyare OM651 och 7stegad...
W212 E220CDI AMG -12

stellann
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Sat 25 Sep, 2004 20:35
Location: Umeå
Contact:

Re: Hög bränsleförbrukning C220 CDI

Postby stellann » Fri 25 Mar, 2016 14:33

Du har nog rätt Per. Växellådan verkar inte ha nån större betydelse. En bekant som har en 10:a med den femstegade lådan har ungefär samma värden. Sen påstår han att bästa fartområdet är uppåt 110 vilket jag inte riktigt håller med om, men jag vet inte utväxlingen på femman respektive sjuan i dom här lådorna.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Hög bränsleförbrukning C220 CDI

Postby Scorpio » Sat 26 Mar, 2016 09:37

torake wrote:
Enfeldt wrote:Märket på däcken är Star Performer TNG UHP.
Verkar vara ett lågprisdäck..


Vem f-n sätter "Star performer" på en 5 år gammal mercedes?

De kostar 650kr/st på Däckonline, där Continental SC 5 i samma dimension kostar 1130kr

Snacka om att låta snålheten bedra visheten...


+1

Man kan väl ha en viss förståelse för korvkioskgänget med 20 år gamla bilar och väl begagnade jättefälgar. Varför lägga mer än vad bilen är värd på nya märkesdäck när man kan kan köpa Ling Long och allt vad de heter för en bråkdel. Speciellt om man byter bakdäck ett par gånger per år. Men på en 5 år gammal Mercedes..? Jag är övertygad om att däcken i detta fall gör stor skillnad.

Det kan som alltid vara enorma skillnader beroende på vad som finns mellan förarstolen och ratten också. Men där kan jag inte uttala mig i detta fall.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hög bränsleförbrukning C220 CDI

Postby Marie » Sat 26 Mar, 2016 11:23

Scorpio wrote:Det kan som alltid vara enorma skillnader beroende på vad som finns mellan förarstolen och ratten också. Men där kan jag inte uttala mig i detta fall.


Nej, med fullständig säkerhet kan inte jag heller uttala mig, men gissar nog efter att ha läst däckvalet. ... :roll:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s0924
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 121
Joined: Mon 24 Jan, 2011 02:23

Re: Hög bränsleförbrukning C220 CDI

Postby s0924 » Sun 27 Mar, 2016 19:01

För att få rättvisa mellan verklig förbrukning och det färddatorn visar, ska man nollställa för aktuellt däcktryck, vilket görs under servicemenyn. Sedan har däckvalet stor betydelse. Väljer man t ex Goodyear Eff Grip, som har lågt rullmotstånd, med 205-bredd, så minskar förbrukningen av bara den anledningen. Vem behöver f ö bredare däck i det här landet med hastighetsbegränsning och ofta spårig vägbana :?


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests