Hej!
7G-lådan verkar inte vara någon bra uppfinning. Jag har den på min c320 cdi -08 och den uppför sig oregelbundet. Ibland växlar den upp lugnt, ibland inte, utan höga varv ligger kvar och den går inte att växla upp manuellt. Och så har den ett huggande beteende och är svår att styra med gaspedalen. Och att ha så många växlar på en motorstark bil, verkar ologiskt. Svag motor=många växlar och vice versa, tycker jag borde vara ordningen. Nej, jag är inte glad över /G-lådan; jag blir bara f-d ibland när jag kör. Eller är det något som är fel, undrar jag? Nåväl, detta var mest gnäll, men jag är inte nöjd!
Mvh, Sven
Växxellådan 7G-tronic
Re: Växxellådan 7G-tronic
s0924 wrote:Hej!
7G-lådan verkar inte vara någon bra uppfinning. Jag har den på min c320 cdi -08 och den uppför sig oregelbundet. Ibland växlar den upp lugnt, ibland inte, utan höga varv ligger kvar och den går inte att växla upp manuellt. Och så har den ett huggande beteende och är svår att styra med gaspedalen. Och att ha så många växlar på en motorstark bil, verkar ologiskt. Svag motor=många växlar och vice versa, tycker jag borde vara ordningen. Nej, jag är inte glad över /G-lådan; jag blir bara f-d ibland när jag kör. Eller är det något som är fel, undrar jag? Nåväl, detta var mest gnäll, men jag är inte nöjd!
Mvh, Sven
Byt olja i lådan! Absolut billigaste åtgärden till att börja med!
Sedan är inte 7G-tronic en specifik låda, utan mer beteckningen på en låda med 7 växlar som finns i ett antal olika versioner. Alla versioner är inte drabbade av fel, även om en del specifika versioner verkar drabbas av vad man kan kalla "typfel". Vet man vilken lådan det gäller, så är det också ganska lätt att ta reda om det är en version med kända problem.
Hur långt har din bil rullat? Servad enligt plan på auktoriserad verkstad?
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015
Re: Växxellådan 7G-tronic
Jag har liknande symtom på min E-klass och den har snart rullat 20 tusen mil och oljan byttes senast vid 17 tusen.
C220 cdi 2014
Honda crf450r 2015
Honda crf450r 2015
Re: Växxellådan 7G-tronic
Sumo: Tack för svar!
Bilen har gått 12.000 mil och är fullservad hos Hedin Bil. Växellådsoljan byttes programenligt vid ca 7.000 mil och sedan ska den inte bytas, påstås det. Hur tar jag reda på växellådans version och var kollar jag sedan om den har typfel?
Bilen har gått 12.000 mil och är fullservad hos Hedin Bil. Växellådsoljan byttes programenligt vid ca 7.000 mil och sedan ska den inte bytas, påstås det. Hur tar jag reda på växellådans version och var kollar jag sedan om den har typfel?
Re: Växxellådan 7G-tronic
Blåser lite liv i denna tråd! Jag har upplevt lite liknande symptom på min GLK 220CDI med 7G-tronic lådan. Jag kollade runt lite på ett tyskt MB-forum och läste något om att 7G-tronic lådan är adaptiv - d.v.s. programmerad att lära sig din körstil och anpassa sig efter den. Detta skulle förklara varför jag upplever att den beter sig olika från dag till dag. Det jag märkt är att växla mellan Comfort- och Sportläge gör "ryckigheten" vid stadskörning bättre.
EDIT: Hittade denna tråd på MBworld.org:
http://mbworld.org/forums/c-class-w204/ ... rning.html
EDIT: Hittade denna tråd på MBworld.org:
http://mbworld.org/forums/c-class-w204/ ... rning.html
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Re: Växxellådan 7G-tronic
Har nu läst på lite mer om dessa lådor och dess adaptiva inlärning samt den elektriskt kontrollerade gaspedalen som också fungerar som input för transmissionens beteende. Tydligen är det rätt vanligt att dessa lådor upplevs som svåra att kontrollera, speciellt på låga varv i stadstrafik där en fördröjning upplevs från gaspedalen till man får respons från transmissionen. Anledningen till detta verkar vara att gaspedalens rörelser lagras i ECU:n och dess framtida respons baseras på den tidigare körningen. Det finns en metod för att nollställa gaspedalens ändlägen, men det förändrar inte det inlärda mönstret från de tidigare rörelserna.
De som fått ECU:n (eller TCU:n som det egentligen är, då transmissionen har en egen dator), wipad har upplevt en avsevärt förbättring i hanterbarhet initialt, bara för att efter inlärningsmekanismen fått verka efter några hundratal växlingar återgå till att återigen upplevas som svårstyrd och ryckig.
Det finns hur mycket som helst att läsa om detta på mbworld.org forumet, och summa summare är att många verkar missnöjda med 7G-transmissionens uppförande just vad gäller gasresponsen och dess upplevda fördröjning innan man får effektsvar.
Nu tror jag primärt det är en vanesak som allting annat, och mycket handlar nog om vad man som bilförare är van sedan innan. Jag som personligen aldrig ägt automatväxlade bilar tidigare känner att jag saknar den momentana gasresponsen på låga varv som en manuellt växlad bil ger. Det verkar för övrigt inte bara exklusivt mercedes-ägare som upplever liknande "problem" med moderna automatväxlade bilar med elektroniskt styrt gasspjäll.
Det verkar finnas en tämligen enkel modifikation som går att göra, som även avhandlats flyktigt på detta forum - att montera en sprint booster. Det har skrivits spaltkilometer om dessa moduler och det verkar vara en riktig vattendelare om dess funktion eller brist på funktion. Somliga upplever det som natt och dag och tycker de fått en helt ny bil medan andra menar att det bara är att pressa gaspedalen djupare för att få samma respons - vilket ju iofs är sant.
Personligen kommer jag att testa detta för att se om det är något för mig. Då det är en så pass enkel sak att montera (och demontera).
De som fått ECU:n (eller TCU:n som det egentligen är, då transmissionen har en egen dator), wipad har upplevt en avsevärt förbättring i hanterbarhet initialt, bara för att efter inlärningsmekanismen fått verka efter några hundratal växlingar återgå till att återigen upplevas som svårstyrd och ryckig.
Det finns hur mycket som helst att läsa om detta på mbworld.org forumet, och summa summare är att många verkar missnöjda med 7G-transmissionens uppförande just vad gäller gasresponsen och dess upplevda fördröjning innan man får effektsvar.
Nu tror jag primärt det är en vanesak som allting annat, och mycket handlar nog om vad man som bilförare är van sedan innan. Jag som personligen aldrig ägt automatväxlade bilar tidigare känner att jag saknar den momentana gasresponsen på låga varv som en manuellt växlad bil ger. Det verkar för övrigt inte bara exklusivt mercedes-ägare som upplever liknande "problem" med moderna automatväxlade bilar med elektroniskt styrt gasspjäll.
Det verkar finnas en tämligen enkel modifikation som går att göra, som även avhandlats flyktigt på detta forum - att montera en sprint booster. Det har skrivits spaltkilometer om dessa moduler och det verkar vara en riktig vattendelare om dess funktion eller brist på funktion. Somliga upplever det som natt och dag och tycker de fått en helt ny bil medan andra menar att det bara är att pressa gaspedalen djupare för att få samma respons - vilket ju iofs är sant.
Personligen kommer jag att testa detta för att se om det är något för mig. Då det är en så pass enkel sak att montera (och demontera).
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Re: Växxellådan 7G-tronic
Har kört med KCR Sprint Booster nu några dagar och kan bara konstatera att det tagit bort ca 80-90% av det jag tidigare störde mig på vad gäller automatlådan och gasresponsen. Alla som är tidigare varit missnöjda med sin 7G-tronic p.g.a. gasresponsen bör definitivt testa detta!! Och JA JAG VET att bilen inte blir snabbare 0-100 km/h av detta och att "det är bara att pressa på pedalen djupare för att få samma elektriska signal" och jag förstår och accepterar detta! Men min körupplevelse påverkas lik förbannat otroligt positivt av denna lilla manick, som tyvärr är orimligt dyr med avseende på vad den faktiskt innehåller.
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Re: Växxellådan 7G-tronic
andush wrote:Har kört med KCR Sprint Booster nu några dagar och kan bara konstatera att det tagit bort ca 80-90% av det jag tidigare störde mig på vad gäller automatlådan och gasresponsen. Alla som är tidigare varit missnöjda med sin 7G-tronic p.g.a. gasresponsen bör definitivt testa detta!! Och JA JAG VET att bilen inte blir snabbare 0-100 km/h av detta och att "det är bara att pressa på pedalen djupare för att få samma elektriska signal" och jag förstår och accepterar detta! Men min körupplevelse påverkas lik förbannat otroligt positivt av denna lilla manick, som tyvärr är orimligt dyr med avseende på vad den faktiskt innehåller.
Tjena andush! Upplever precis samma sak med min bil. Sjukt oskön att köra stadstrafik med jämfört med min toyota hybrid! Antingen får jag en seg start eller gör en rivare VARJE gång, nu har jag ändå haft bilen i 2v och inte blivit van än. Vad kostar boxen du talar om? Helt värdelöst att köra stadstrafik som det är nu!:(
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: Växxellådan 7G-tronic
kimsababy wrote:andush wrote:Har kört med KCR Sprint Booster nu några dagar och kan bara konstatera att det tagit bort ca 80-90% av det jag tidigare störde mig på vad gäller automatlådan och gasresponsen. Alla som är tidigare varit missnöjda med sin 7G-tronic p.g.a. gasresponsen bör definitivt testa detta!! Och JA JAG VET att bilen inte blir snabbare 0-100 km/h av detta och att "det är bara att pressa på pedalen djupare för att få samma elektriska signal" och jag förstår och accepterar detta! Men min körupplevelse påverkas lik förbannat otroligt positivt av denna lilla manick, som tyvärr är orimligt dyr med avseende på vad den faktiskt innehåller.
Tjena andush! Upplever precis samma sak med min bil. Sjukt oskön att köra stadstrafik med jämfört med min toyota hybrid! Antingen får jag en seg start eller gör en rivare VARJE gång, nu har jag ändå haft bilen i 2v och inte blivit van än. Vad kostar boxen du talar om? Helt värdelöst att köra stadstrafik som det är nu!:(
Hej ursäkta för sent svar..! Boxen kostade runt 2 tusen om jag inte minns fel. Finns du i Stockholm kan du få testköra min box. Kollar inte in här så ofta men hör av dig via e-post anders.johansson83@gmail.com
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest