Varför gjordes C180 cdi?

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
User avatar
andca819
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Sun 12 Feb, 2006 10:35
Location: Göteborg

Varför gjordes C180 cdi?

Postby andca819 » Mon 03 Aug, 2015 23:01

Såg att w204 gjorts med en 180cdi som ej togs in till Sverige.
Denna variant verkar ha exakt samma volym etc som 200cdi, 220cdi men en slöare elektronisk mappning.
180cdi 120hk
200cdi 136hk
220cdi 170hk

180cdi verkar ha högst utsläpp och sämst förbrukning. Förmodligen anledningen till att den ej togs in till Sverige misstänker jag.

Någon som vet varför den tillverkades överhuvudtaget?? Har de beskattning efter effekt i andra länder??
Anders
_______________
c204 C220cdi kupé -12
x204 GLK220 cdi 4-matic -11
w203 C320 cdi Avantgarde -06 - SÅLD
w203 C180 kompressor Sport Edition -05 - SÅLD
w140 S320 -98 - SÅLD
w203 C32 AMG -02 - SÅLD
w124 E250 diesel -93b - SÅLD

ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: Varför gjordes C180 cdi?

Postby ollle03 » Tue 04 Aug, 2015 14:46

Jag är inte någon lysande marknadsstrateg, men om vi leker lite med fantasin här (jag gör det iallafall).
Drar upp lite troliga fördelar nedan.

På konsumentens sida:

+Billigare i inköp
+Billigare i inköp
+Ny bil aningen billgare = Driftsäkerhet för mindre pengar.


På tillverkarens sida:

+Fått sälja en bil = Bra.


Om det har någon betydelse så kan du ju tänka dig att när du köper en mindre hamburgarepå t.ex. mc-donalds. Så är nog tillverkningsprocessen samt miljöpåverkan den samma som när du beställer en större hamburgare.
Detta skiter ju således du i i och med att du inte vill ha den större och mc-donalds i sin tur är glada för att dom har fått sälja en hamburgare.

Känns inte detta logiskt så kan du ju alltid ta och ringa mercedes själva och fråga varför C180 CDI tillverkades.

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: Varför gjordes C180 cdi?

Postby TheMPG » Wed 05 Aug, 2015 04:37

Vissa länder har fordonsskatt baserat på effekt, då är det tacksamt att köpa en 180 CDI och chippa till den egentliga effekten?
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E

User avatar
andush
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1544
Joined: Sun 04 May, 2003 14:41
Location: Sthlm/Umeå

Re: Varför gjordes C180 cdi?

Postby andush » Mon 17 Aug, 2015 21:15

Gjort för italienska marknaden som har effektskatt. Fanns även 1,9 TDI nyare VAG-bilar som i övriga europa heter 2,0 TDI
Anders Johansson
W111 230S OM617 -66
X204 GLK 220 CDI 4-matic Automat -09
ImageImage

Ex MB:
W110 200D -68
W123 200 -82
W123 200 -82
W123 300D -81
W124 230E Sportline -91
W201 190D -88

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Varför gjordes C180 cdi?

Postby SUMO » Thu 20 Aug, 2015 21:50

Man behöver inte åka längre än till tex Norge innan man åker på effektskatter...
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Varför gjordes C180 cdi?

Postby Scorpio » Wed 09 Sep, 2015 19:23

Finns ju också C160. Verkar inte heller ha några tekniska fördelar men är billigare. Och 1.6-liters maskinen har säkerligen skattefördelar i andra länder.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests