Jag har en S204 2011; nu när det är kallt fryser vattnet till vindrutespolningen. Jag har förstås blå sprit i vattnet, problem ändå. På mina W201, W124 och S202 fanns det ju ett system för värme, spolningen fungerade perfekt.- Någon som har erfarenheter/tips!??
/tower
Vindrutespolning trassel i kyla tips?
Re: Vindrutespolning trassel i kyla tips?
Aldrig haft några såna problem trots ibland körning ner till åtminstone -25. Men det får inte vara nån svagdricka man har i spolarn...
Re: Vindrutespolning trassel i kyla tips?
På min w203 är det nått vaj på pumparna när det är kallt. Läste att ett par backventiler installerade på slangarna kan avhjälpa problemet så jag har införskaffat sådana men ej monterat. Vid minus 10 och kallare går pumparna men kommer ingen vätska.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vindrutespolning trassel i kyla tips?
På vissa bilar sitter backventilen inne i pumpen - dränkt i T-blå.
Man måste byta hela pumpen om ventilen kärvar.
På salig SAAB satt backventilerna åtkomliga utifrån, och det var (väldigt)
vanligt att dom sprack. Ingenting på rutan men en pöl strax bredvid spolarvätske-
behållaren...
Man måste byta hela pumpen om ventilen kärvar.
På salig SAAB satt backventilerna åtkomliga utifrån, och det var (väldigt)
vanligt att dom sprack. Ingenting på rutan men en pöl strax bredvid spolarvätske-
behållaren...
Re: Vindrutespolning trassel i kyla tips?
Tack för bra svar!
Tänkte jag kunde gå på kring pumpar/backventiler med varmluftpistol. Jag har kollat kring spol-behållaren, men de små el-pumparna sitter långt ner så jag kommer inte till. Svårt att ens se dem.
Nu ska det ju bli mildare, hoppas jag får igenom vätska då. Så ska jag köra i nästan ren sprit i behållaren, som prov, och hoppas jag slipper ifrån problemen framöver...
/tower
Tänkte jag kunde gå på kring pumpar/backventiler med varmluftpistol. Jag har kollat kring spol-behållaren, men de små el-pumparna sitter långt ner så jag kommer inte till. Svårt att ens se dem.
Nu ska det ju bli mildare, hoppas jag får igenom vätska då. Så ska jag köra i nästan ren sprit i behållaren, som prov, och hoppas jag slipper ifrån problemen framöver...
/tower
Last edited by Tower on Thu 21 Jan, 2016 21:34, edited 1 time in total.
Re: Vindrutespolning trassel i kyla tips?
Tips från coachen:
Värm T-blå i en kastrull på spisen och häll i spolarvätskebehållaren...
Det luktar inte gott, men gör susen...
(Och var försiktig, beredd med ett lock!)
Värm T-blå i en kastrull på spisen och häll i spolarvätskebehållaren...
Det luktar inte gott, men gör susen...
(Och var försiktig, beredd med ett lock!)
Re: Vindrutespolning trassel i kyla tips?
Uky wrote:Värm T-blå ../..och häll i spolarvätskebehållaren...
Uppdatering: Ok, ditt tips funkade Uky! Det tog en stund, sen kom det stråle ur munstyckena. Fint
Så, nu får vi se ifall de fryser åter igen framöver på min bil... hoppas inte /tower
Last edited by Tower on Sat 23 Jan, 2016 21:10, edited 1 time in total.
Re: Vindrutespolning trassel i kyla tips?
Tower wrote:Uky wrote:Värm T-blå ../..och häll i spolarvätskebehållaren...
Uppdatering: Ok, ditt tips funkade Uky! Det tog en stund, sen kom det stråle ur munstyckena. Fint
Så, nu får vi se ifall de fryser åter igen framöver... hoppas inte /tower
Köp riktig spolarvätska så fryser det inte så lätt.
Jag köpte Biltemas färdigblandade och åkte på rejäl frysning men hälde på koncentrerad nu när det var lite varmare så fixade det sig. Kört med Rustas billiga och aldrig haft problem med att det fryser tidigare så Biltemas blask låter jag vara i fortsättningen.
Re: Vindrutespolning trassel i kyla tips?
V70tdi wrote:Köp riktig spolarvätska så fryser det inte så lätt
Du har rätt jag ska prova mej fram till något bättre... Det ska ju gå att få till det, som Stellann skriver i svar #8.
Men, jag saknar uppvärmnings-systemen i mina tidigare M-B [201,202,124] trist med "kostnadsanpassningar" (nedbantningar) vad gäller bilarnas konstruktion.
/tower
Re: Vindrutespolning trassel i kyla tips?
Tower wrote:V70tdi wrote:Köp riktig spolarvätska så fryser det inte så lätt
Du har rätt jag ska prova mej fram till något bättre... Det ska ju gå att få till det, som Stellann skriver i svar #8.
Men, jag saknar uppvärmnings-systemen i mina tidigare M-B [201,202,124] trist med "kostnadsanpassningar" (nedbantningar) vad gäller bilarnas konstruktion.
/tower
Ptja.. Kostnadsanpassningen i det här fallet kan nog snarare relateras till snålhet hos den som specade ordern för din bil, eftersom vederbörande uppenbarligen valde att inte ta med den uppvärmning som du nu saknar..
Re: Vindrutespolning trassel i kyla tips?
SUMO wrote:Ptja.. Kostnadsanpassningen i det här fallet kan nog snarare relateras till snålhet hos den som specade ordern för din bil.../..
Aha, så uppvärmings-prylar finns som SA (tillval) även till W204...?! Kul, man lär sig... Min bil är svensksåld men köparna förstod kanske inte finessen med denna uppvärmning... Eller så fanns bilen färdigutrustad på golvet där i Akalla, och dom beslutade sig för att ta den som den var, fick inte välja. Nåja, vet du [artikelnr osv] om jag då på något hyfsat enkelt sätt kan köpa till prylar och sätta i min bil (byggd okt 2010), för att "uppgradera" ?
/tower
Last edited by Tower on Sat 23 Jan, 2016 22:52, edited 1 time in total.
Re: Vindrutespolning trassel i kyla tips?
Ursäkta OT.
För oss som köper begagnat...
Trevliga saker som Keyless Entry&Go, Vinteruppvärmning av spolarvätska och munstycken eller
ventillerade säten brukar sällan ingå i dom paket som svenska ÅF satsar på.
Vill man finnas på tjänstebilsmarknaden måste man hålla sig inom vissa gränser.
AC - OK. Skinn - OK. Något hyfsat infotainmentsystem - OK. Sedan är det ofta stopp.
Man får gå upp till S- eller CL- där det är troligare att första köparen lutat sig tillbaka
i bilsäljarens besöksstol, lagt upp ett brett leende och sagt "Stoppa i allt som finns"
Förr i tiden var det inte ovanligt att importbilar hade sämre vintervärme eller
saknade stolsvärme. Nu vet jag inte om man snålar.
Den C207 som jag köpte var svensksåld, och i utrustningslistan stod att den hade
ett extra rostskydd, vilket jag tolkar så att Mercedes hade lagt på två molekylskikt
med något gojs i stället för ett, eller möjligtvis inget alls för kontinentalmarknaden...
För oss som köper begagnat...
Trevliga saker som Keyless Entry&Go, Vinteruppvärmning av spolarvätska och munstycken eller
ventillerade säten brukar sällan ingå i dom paket som svenska ÅF satsar på.
Vill man finnas på tjänstebilsmarknaden måste man hålla sig inom vissa gränser.
AC - OK. Skinn - OK. Något hyfsat infotainmentsystem - OK. Sedan är det ofta stopp.
Man får gå upp till S- eller CL- där det är troligare att första köparen lutat sig tillbaka
i bilsäljarens besöksstol, lagt upp ett brett leende och sagt "Stoppa i allt som finns"
Förr i tiden var det inte ovanligt att importbilar hade sämre vintervärme eller
saknade stolsvärme. Nu vet jag inte om man snålar.
Den C207 som jag köpte var svensksåld, och i utrustningslistan stod att den hade
ett extra rostskydd, vilket jag tolkar så att Mercedes hade lagt på två molekylskikt
med något gojs i stället för ett, eller möjligtvis inget alls för kontinentalmarknaden...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests