Är det kompressor eller turbo?

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
krakus
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 83
Joined: Mon 27 Aug, 2012 09:34
Location: Nära Sjöbo

Är det kompressor eller turbo?

Postby krakus » Thu 04 Feb, 2016 09:31

Nu köpte vi en C 180 CGI Blueefficiency 2011.

Är det kompressor eller turbo i denna?
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011

User avatar
Tower
Expert
Expert
Posts: 533
Joined: Sun 28 Sep, 2003 21:46
Location: Södertälje

Re: Är det kompressor eller turbo?

Postby Tower » Thu 04 Feb, 2016 11:11

krakus skrev: Är det kompressor eller turbo i denna?

He he, ja dom bytte ju motortyp i flera steg på C180 modellen; från 1,6 liter kompressor M271 till 1,8 liter turbo M271 sommaren 2010.
Om du tittar på motorn, i bakre högra delen så sticker en del upp som är märkt "turbo" i rött, om du nu har en sådan. Vilket är troligt.
Motorn är då också direktinsprutad, rätt avancerat således.
Efter något år drog dom ner volymen igen till 1,6 liter, i och med en ny motormodell M274
/tower

krakus
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 83
Joined: Mon 27 Aug, 2012 09:34
Location: Nära Sjöbo

Re: Är det kompressor eller turbo?

Postby krakus » Fri 05 Feb, 2016 15:34

Det står i af att det är en 1.8l motor. M271.820

Det är lite kallt. Annars skulle jag kolla direkt under motorhuven.
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011

krakus
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 83
Joined: Mon 27 Aug, 2012 09:34
Location: Nära Sjöbo

Re: Är det kompressor eller turbo?

Postby krakus » Fri 05 Feb, 2016 16:45

Aha. Nu är det klart. Turbo. Hittade den runda delen.
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011

krakus
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 83
Joined: Mon 27 Aug, 2012 09:34
Location: Nära Sjöbo

Re: Är det kompressor eller turbo?

Postby krakus » Thu 17 Mar, 2016 10:24

Tower wrote:
krakus skrev: Är det kompressor eller turbo i denna?

He he, ja dom bytte ju motortyp i flera steg på C180 modellen; från 1,6 liter kompressor M271 till 1,8 liter turbo M271 sommaren 2010.
Om du tittar på motorn, i bakre högra delen så sticker en del upp som är märkt "turbo" i rött, om du nu har en sådan. Vilket är troligt.
Motorn är då också direktinsprutad, rätt avancerat således.
Efter något år drog dom ner volymen igen till 1,6 liter, i och med en ny motormodell M274
/tower


Är det i den röda delen märkt turbo som oljefilter sitter i?
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011

User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Re: Är det kompressor eller turbo?

Postby Frontstar » Thu 17 Mar, 2016 13:40

Ja 2010 verkar det ha varit lite snurrigt på fabriken. Min bil, en c 180 CGI, tillverkades i januari -10 och har 1,8 liters turbo. De av årsmod-10 som tillverkades hösten -09 verkar ha 1,6 l kompressor. Men det verkar också finnas bilar som tillverkades i mars-april 2010 med 1,6 l komp-motorn. Mot slutet av år 2010 verkar det ha stabiliserat sig och bilarna har 1,8 l turbo-motorn.
Men just under första halvåret 2010 är det en mix av motorer -det är möjligt att vissa karossmodeller (kombi/sedan) fick ena eller andra motortypen?
En fråga som jag undrat över, vilken motor är bäst, pålitligast, bästa egenskaper? 1,8 l komp, 1,6 l komp, 1,8 l turbo eller så småningom 1,6 l turbo?

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Är det kompressor eller turbo?

Postby Uky » Thu 17 Mar, 2016 21:03

CGI 180, 200 och 250 har väl samma cylindervolym dvs 1.8 liter.
men skiljer sig endast (?) i fråga om antal Hk.

Mercedes övergav kompressorerna till förmån för turbosnurrorna.
Man offrade gasrespons mot bränslebesparing. (och vikt)

Jag som ägt ett otal SAAB'ar och kört mycket långt i några av dom
har aldrig haft ett turboras. Då handlar det om uppemot 30k mil.

274 introducerades 2011


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest