Nu köpte vi en C 180 CGI Blueefficiency 2011.
Är det kompressor eller turbo i denna?
Är det kompressor eller turbo?
Är det kompressor eller turbo?
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011
Re: Är det kompressor eller turbo?
krakus skrev: Är det kompressor eller turbo i denna?
He he, ja dom bytte ju motortyp i flera steg på C180 modellen; från 1,6 liter kompressor M271 till 1,8 liter turbo M271 sommaren 2010.
Om du tittar på motorn, i bakre högra delen så sticker en del upp som är märkt "turbo" i rött, om du nu har en sådan. Vilket är troligt.
Motorn är då också direktinsprutad, rätt avancerat således.
Efter något år drog dom ner volymen igen till 1,6 liter, i och med en ny motormodell M274
/tower
Re: Är det kompressor eller turbo?
Det står i af att det är en 1.8l motor. M271.820
Det är lite kallt. Annars skulle jag kolla direkt under motorhuven.
Det är lite kallt. Annars skulle jag kolla direkt under motorhuven.
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011
Re: Är det kompressor eller turbo?
Aha. Nu är det klart. Turbo. Hittade den runda delen.
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011
Re: Är det kompressor eller turbo?
Tower wrote:krakus skrev: Är det kompressor eller turbo i denna?
He he, ja dom bytte ju motortyp i flera steg på C180 modellen; från 1,6 liter kompressor M271 till 1,8 liter turbo M271 sommaren 2010.
Om du tittar på motorn, i bakre högra delen så sticker en del upp som är märkt "turbo" i rött, om du nu har en sådan. Vilket är troligt.
Motorn är då också direktinsprutad, rätt avancerat således.
Efter något år drog dom ner volymen igen till 1,6 liter, i och med en ny motormodell M274
/tower
Är det i den röda delen märkt turbo som oljefilter sitter i?
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011
Re: Är det kompressor eller turbo?
Ja 2010 verkar det ha varit lite snurrigt på fabriken. Min bil, en c 180 CGI, tillverkades i januari -10 och har 1,8 liters turbo. De av årsmod-10 som tillverkades hösten -09 verkar ha 1,6 l kompressor. Men det verkar också finnas bilar som tillverkades i mars-april 2010 med 1,6 l komp-motorn. Mot slutet av år 2010 verkar det ha stabiliserat sig och bilarna har 1,8 l turbo-motorn.
Men just under första halvåret 2010 är det en mix av motorer -det är möjligt att vissa karossmodeller (kombi/sedan) fick ena eller andra motortypen?
En fråga som jag undrat över, vilken motor är bäst, pålitligast, bästa egenskaper? 1,8 l komp, 1,6 l komp, 1,8 l turbo eller så småningom 1,6 l turbo?
Men just under första halvåret 2010 är det en mix av motorer -det är möjligt att vissa karossmodeller (kombi/sedan) fick ena eller andra motortypen?
En fråga som jag undrat över, vilken motor är bäst, pålitligast, bästa egenskaper? 1,8 l komp, 1,6 l komp, 1,8 l turbo eller så småningom 1,6 l turbo?
Re: Är det kompressor eller turbo?
CGI 180, 200 och 250 har väl samma cylindervolym dvs 1.8 liter.
men skiljer sig endast (?) i fråga om antal Hk.
Mercedes övergav kompressorerna till förmån för turbosnurrorna.
Man offrade gasrespons mot bränslebesparing. (och vikt)
Jag som ägt ett otal SAAB'ar och kört mycket långt i några av dom
har aldrig haft ett turboras. Då handlar det om uppemot 30k mil.
274 introducerades 2011
men skiljer sig endast (?) i fråga om antal Hk.
Mercedes övergav kompressorerna till förmån för turbosnurrorna.
Man offrade gasrespons mot bränslebesparing. (och vikt)
Jag som ägt ett otal SAAB'ar och kört mycket långt i några av dom
har aldrig haft ett turboras. Då handlar det om uppemot 30k mil.
274 introducerades 2011
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests