Service w204. Göra själv?

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
krakus
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 83
Joined: Mon 27 Aug, 2012 09:34
Location: Nära Sjöbo

Service w204. Göra själv?

Postby krakus » Sat 27 Feb, 2016 22:29

Jag undrar om det finns någon här som gör service själv på en w204 c180/cgi 2011?

Jag tänker mest på byte av bromsvätska, bromsklossar. - Går det att göra i egen regi?

Hur är det med motorolja/filter? Går det att byta själv?

Eller är det bara att lämna in?
Jag har hört något i stil med att utan SD är det omöjligt.
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011

mercakrull
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Thu 20 Mar, 2014 22:00

Re: Service w204. Göra själv?

Postby mercakrull » Sun 28 Feb, 2016 17:04

Det ska väl inte vara någon omöjlighet. Nollställa indikatorn gör du i färddator.
Bromsvätske byte är inte heller något problem om du har rätt grejer.
Oljebyte är som på vilken bil som helst.
Jag kommer serva min själv när garantin går ut. Finns ingen anledning i världen att betala svindyrt för samma jobb. Senast fick jag servicen till halva priset då jag hade offert från Mekonomen med mig och då matchar Merca det priset. Inte fel.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Service w204. Göra själv?

Postby Marie » Sun 28 Feb, 2016 20:04

mercakrull wrote:Jag kommer serva min själv när garantin går ut. Finns ingen anledning i världen att betala svindyrt för samma jobb. Senast fick jag servicen till halva priset då jag hade offert från Mekonomen med mig och då matchar Merca det priset. Inte fel.


Det finns ETT skäl att serva konstant hos Mercedesfirma, både under garantitiden och några år därefter, och det skälet stavas *g*o*o*d*w*i*l*l*
Att du pressar priset med offerter från annat håll är en sak, men med en oklanderlig servicehistorik från mercedesauktoriserad verkstad, så har du bra chanser att få en välvillig behandling även några år efter garantitidens slut, men en enda "mekonomenstämpel" i serviceboken eller överhoppad service, så kan du titta i månen efter någon positiv behandling. Garantin är slut - finito. Enligt lag måste de acceptera främmande service under garantitiden, men om goodwill kan inte lagstiftarna föreskriva ett fikon ens. DÄR är det helt upp till biltillverkaren att besluta.

Jag har aldrig lyckats förstå den typen av "ekonomiskt tänkande". Man har råd att skaffa sig en Mercedes, men sen tycker man sig inte ha råd att serva den ordentligt eller använda originaldelar. :scratch:
Last edited by Marie on Mon 29 Feb, 2016 01:07, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

mercakrull
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Thu 20 Mar, 2014 22:00

Re: Service w204. Göra själv?

Postby mercakrull » Sun 28 Feb, 2016 20:29

Med all respekt för dina fina bilar Marie. Tycker det är helt underbart att du håller dina bilar i bästa skick. Jag håller mina bilar också i bästa skick, fast själv. Min ett år gamla C-klass kommer knappt vara en krona mer värd när jag byter ut denna. Och jag tror knappast jag kommer få någon hjälp av auktoriserad Mercaverkstad gratis när garantin går ut. Skulle jag nu behöva goodwill liknande hjälp får jag väl betala för det. Har ändå sparat många tiotals tusen kronor på att sköta service och reparationer själv.

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Service w204. Göra själv?

Postby MB S-KLASSE » Sun 28 Feb, 2016 21:38

Självklart gör man servicen själv då garantin gått ut.Gör jag på min W204 diesel 2010:a.En bil jag kommer att behålla många år till :-)
Mycket "trams" man betalar tusenlappar för , tex koll av bromsvätskenivå,torkarblad,koll av luftfilter,kupefilter,mönsterdjup däck, bromsbelägg m.m
Sånt man enkelt själv kan kontrollera och byta när det är dags
Oljebyte utförs som på vilken bil som helst......... jag tappar ur oljan ur pluggen, en del MB verkstäder suger ur oljan
vilket jag anser vara en sämre metod. C3 olja(Castrol) köper jag hos Däckonline (1200 kr för 20 liter där frakt ingår)

"Goodwill" efter garanti tiden utan kostnad ger jag inte mycket för...... Önsketänkande
W212, W204, W169

mercakrull
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Thu 20 Mar, 2014 22:00

Re: Service w204. Göra själv?

Postby mercakrull » Sun 28 Feb, 2016 22:50

MB S-KLASSE wrote:Självklart gör man servicen själv då garantin gått ut.Gör jag på min W204 diesel 2010:a.En bil jag kommer att behålla många år till :-)
Helnöjd med den bilen !
Mycket "trams" man betalar tusenlappar för , tex koll av bromsvätskenivå,koll av luftfilter, bromsbelägg m.m
Sånt man själv kan kontrollera och byta när det är dags
Oljebyte utförs som på vilken bil som helst......... jag tappar ur oljan ur pluggen, en del MB verkstäder suger ur oljan
vilket jag anser vara sämre. C3 olja(Castrol) köper jag billigt hos Däckonline (ca 1200 kr för 20 liter frakt ingår)
"Goodwill" efter garanti tiden utan kostnad ger jag inte mycket för...... Önsketänkande

:drinking: Precis vad jag också tycker! :-D Tror knappast jag kommer få något gjort gratis när garantin på min bil går ut om ungefär ett år. Och när jag byter bort min bil kommer jag inte få en spänn mer för den bara för att nasaren har slagit ett getöga på den.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Service w204. Göra själv?

Postby Marie » Mon 29 Feb, 2016 01:20

mercakrull wrote:Med all respekt för dina fina bilar Marie. Tycker det är helt underbart att du håller dina bilar i bästa skick. Jag håller mina bilar också i bästa skick, fast själv. Min ett år gamla C-klass kommer knappt vara en krona mer värd när jag byter ut denna. Och jag tror knappast jag kommer få någon hjälp av auktoriserad Mercaverkstad gratis när garantin går ut. Skulle jag nu behöva goodwill liknande hjälp får jag väl betala för det. Har ändå sparat många tiotals tusen kronor på att sköta service och reparationer själv.


Som jag skrev - några år, dvs så länge som man kan tänkas ha goodwill att hämta. Det var en del värt för dem som fick SBC-problem på sina mopf-0 211.

Däremot inbillar jag mig inte ens i mina blåögdaste ögonblick att jag skulle kunna ha något att hämta på en strax kvartssekelgammal W140, så servicen på den sköter jag oftast själv - med originaldelar så långt mitt kunnande om delarna tillåter. Tyvärr håller ju inte MB original bromsskivor längre måttet för mina krav så där gäller Brembo, och MB fördelarrotorer är ju till M119 numera endast det sämre av de originalfabrikat, som ursprungligen fanns, kvar i sortimentet.
Fast det är klart - är ändå bilen på MB-verkstad för reparation/renovering som överstiger mina egna verkstadsmässiga resurser, så blir det en märkesservice också. Sen handlar det om singularis - EN bil - inte flera.

Jag är alltså inte någon fullständig märkesverkstadsdåre. :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

mercakrull
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Thu 20 Mar, 2014 22:00

Re: Service w204. Göra själv?

Postby mercakrull » Mon 29 Feb, 2016 01:50

Marie wrote:
mercakrull wrote:Med all respekt för dina fina bilar Marie. Tycker det är helt underbart att du håller dina bilar i bästa skick. Jag håller mina bilar också i bästa skick, fast själv. Min ett år gamla C-klass kommer knappt vara en krona mer värd när jag byter ut denna. Och jag tror knappast jag kommer få någon hjälp av auktoriserad Mercaverkstad gratis när garantin går ut. Skulle jag nu behöva goodwill liknande hjälp får jag väl betala för det. Har ändå sparat många tiotals tusen kronor på att sköta service och reparationer själv.


Som jag skrev - några år, dvs så länge som man kan tänkas ha goodwill att hämta. Det var en del värt för dem som fick SBC-problem på sina mopf-0 211.

Däremot inbillar jag mig inte ens i mina blåögdaste ögonblick att jag skulle kunna ha något att hämta på en strax kvartssekelgammal W140, så servicen på den sköter jag oftast själv - med originaldelar så långt mitt kunnande om delarna tillåter. Tyvärr håller ju inte MB original bromsskivor längre måttet för mina krav så där gäller Brembo, och MB fördelarrotorer är ju till M119 numera endast det sämre av de originalfabrikat, som ursprungligen fanns, kvar i sortimentet.
Fast det är klart - är ändå bilen på MB-verkstad för reparation/renovering som överstiger mina egna verkstadsmässiga resurser, så blir det en märkesservice också. Sen handlar det om singularis - EN bil - inte flera.

Jag är alltså inte någon fullständig märkesverkstadsdåre. :wink:


:-D Har förstått att många nya Mercedes original delar till äldre bilar har sjunkit i kvalitet. Har sett några klipp med Kent Bergsma på Mercedessource där han just lyfter det problemet.
Men för min del, min C klass sköter jag väldigt väl och kommer behålla den länge.
Men för den sakens skull är det inget altarskåp, när den blivit exantal år skulle jag inte tveka att använda andra delar än original. Av bra kvalitet så klart. Jag tycker i såna här fall det handlar lite om pris/prestanda. Likadant på min 560Sec. Nu svär jag väl i kyrkan men den blir inte ett uns bättre eller sämre om jag köper bra ickeoriginal delar. Snarare roligt om man kan hålla den i bra skick till vettiga pengar.

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Re: Service w204. Göra själv?

Postby Per_230E » Mon 29 Feb, 2016 08:09

MB S-KLASSE wrote:Självklart gör man servicen själv då garantin gått ut.Gör jag på min W204 diesel 2010:a.En bil jag kommer att behålla många år till :-)
Mycket "trams" man betalar tusenlappar för , tex koll av bromsvätskenivå,torkarblad,koll av luftfilter,kupefilter,mönsterdjup däck, bromsbelägg m.m
Sånt man enkelt själv kan kontrollera och byta när det är dags
Oljebyte utförs som på vilken bil som helst......... jag tappar ur oljan ur pluggen, en del MB verkstäder suger ur oljan
vilket jag anser vara en sämre metod. C3 olja(Castrol) köper jag hos Däckonline (1200 kr för 20 liter där frakt ingår)

"Goodwill" efter garanti tiden utan kostnad ger jag inte mycket för...... Önsketänkande

Precis.

Jag kommer att serva min C220CDI själv nu som rullat 5900 mil.. är så trött på att betala massa extra för att typ få gångjärn smorda och mönsterdjup kollat.
Sen får man t ex aldrig torkarbladen bytta trots att dom kan vara hur dåliga som helst.
W212 E220CDI AMG -12

krakus
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 83
Joined: Mon 27 Aug, 2012 09:34
Location: Nära Sjöbo

Re: Service w204. Göra själv?

Postby krakus » Mon 29 Feb, 2016 08:19

Goodwill?

På min C207 från 2011 släppte kromet från plasten i passagerarstolen efter 3-4 år. De sa, det är förbrukningsvara! 2500! Fy.
Jag orkade inte bråka med de.
SLK 2.0 cab 136 hk man - 1997
E 200 CGI Coupe 184hk aut - 2011

mercakrull
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Thu 20 Mar, 2014 22:00

Re: Service w204. Göra själv?

Postby mercakrull » Thu 03 Mar, 2016 15:05

Jag var in igår till verkstaden och snackade om flagnande lister på bakdörrarna. Alltså på stolpen. Killen var trevlig men menade på stenskott, men han plåtade och skulle höra med MB om de kunde ta det. Min bil har ett års garanti kvar. :drinking: Så jag räknar med att dega upp själv.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Service w204. Göra själv?

Postby Jojjet » Sun 10 Apr, 2016 22:09

Fick sbc enheten bytt på goodwill på vår 2003:as s211 som gått 17500 mil. De kollade historiken på bilen och utan minsta knussel så tog mb HELA kostnaden. Så jag är mycket glad att föregående ägare och jag själv fortsatte att serva den på aukt verkstad. Fick pris på nästan 25000sek innan de kollade historiken. Skulle aldrig (och inte då heller) köpa en nyare mb igen om inte service är skött på aukt verkstad, inte ens om den är väldigt billig. Jag/vi har ju kostat på vår bil en hel del, men aldrig tänkt på att man kan söka goodwill... Lyckligtvis så innebär ett bilägande att man som ägare gör precis som man vill. Och det som är rätt för mig är fel för ngn annan och vice versa. :mrgreen:
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests