Jag letar efter en lämplig W 204 kombi från 09-11 ungefär.
Vad finns att tänka på och titta efter då det gäller dessa modeller, Något man ska passa sig för, något motoralternativ som är bättre?
Provkörde hos en bilhandlare en C180 från -11 som rullat 8200 mil med automat. Bilen gick inte speciellt bra, vid gaspådrag tvekade motorn och gick lite ojämnt och växellådan "funderade" ca 5 sek innan den bestämde sig för att växla ned. Det kändes inte förtroendeingivande. Jag jämförde med min E-klass 200 komp -04 som jag ägde för några år sedan och där fanns inte motsvarande tvekan i systemet.
Men som sagt, kom gärna med tips om bra eller dåliga saker. Rostar dom? Jag har haft en C203 och en E211 tidigare och på dessa modeller byter man rätt många stag/leder i framvagnen mellan 10-13 000 mil, är det lika illa på 204?
Funderingar inför köp W204, tips mottages!
-
- Hemmamekare
- Posts: 96
- Joined: Thu 01 Jan, 2009 21:05
- Location: Hjo
Re: Funderingar inför köp W204, tips mottages!
Har en C220cdi -07 som rullat 19k nu, inga som helst problem. Bytt vattenpump på den, annars har den bara rullat & gått... Är noggrann med servicar ( naturligtvis ) men servar den själv. Ingen tillstymmelse till rost, verkar som om dom bättrat sig betydligt på den fronten ! Sen är ju lådan ( 5vxl aut ) ett ganska tragiskt kapitel... Varvar vid kall motor, tvekar vid upp & nedväxlingar mm, MEN, den fungerar !
Sammanfattningsvis: En av dom bästa & pålitligaste bilarna jag har ägt/haft !
Sammanfattningsvis: En av dom bästa & pålitligaste bilarna jag har ägt/haft !
MB 240d 3,0 -75 ( w115 )
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )
Riktiga män luktar diesel !
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )
Riktiga män luktar diesel !
Re: Funderingar inför köp W204, tips mottages!
MB 250d -86 wrote:Varvar vid kall motor
Att den varvar vid kall motor är ju för att snabbare få upp tempen på katalysatorn och därmed få igång avgasreningen snabbare.
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: Funderingar inför köp W204, tips mottages!
Helnöjd med min 200cdi manuell sedan 2010:a !
Haft den i snart 1,5 år och kört 3000 mil
Inte ett enda fel på bilen hittills under min ägo.
Inte en tillstymmelse till rost eller lacksläpp någonstans. W204 verkar vara en klar vinnare jfrt med W203.
Hyfsat låg skatt också på min med 2700 kr/år
Haft den i snart 1,5 år och kört 3000 mil
Inte ett enda fel på bilen hittills under min ägo.
Inte en tillstymmelse till rost eller lacksläpp någonstans. W204 verkar vara en klar vinnare jfrt med W203.
Hyfsat låg skatt också på min med 2700 kr/år
W212, W204, W169
-
- Hemmamekare
- Posts: 96
- Joined: Thu 01 Jan, 2009 21:05
- Location: Hjo
Re: Funderingar inför köp W204, tips mottages!
Ja, jag vet att den vill få igång avgasreningen när den är kall... Men alla som vet nåt om motorer vet också att man inte varvar en kall motor ! Ren & skär idioti...
MB 240d 3,0 -75 ( w115 )
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )
Riktiga män luktar diesel !
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )
Riktiga män luktar diesel !
Re: Funderingar inför köp W204, tips mottages!
MB 250d -86 wrote:Ja, jag vet att den vill få igång avgasreningen när den är kall... Men alla som vet nåt om motorer vet också att man inte varvar en kall motor ! Ren & skär idioti...
Den som varvar motorn är snillet bakom ratten. Gasa inte så förbålt då!
Avgasreningsdirektiven är dessutom inte precis skrivna med motorns välmående som högsta prioritet, så skäll på miljömupparna som framtvingat skiten.
-
- Hemmamekare
- Posts: 96
- Joined: Thu 01 Jan, 2009 21:05
- Location: Hjo
Re: Funderingar inför köp W204, tips mottages!
Ja, nä men jag åker på tomgång tills motorn blir varm då...
Vad jag vill säga att Mb:s aut lådor är inte vad dom varit, finns ingen konsekvens växling överhuvudtaget, varm som kall motor. Har man 400-450 Nm i vrid behöver det inte varvas upp till 2-2500 rpm innan den växlar ( OBS, vid normal stadskörning ) den borde helt enkelt växla mkt tidigare ! Det kanske går att optimera/justera via datorn men det är inget jag provat på...
Så resonerar detta "snillet bakom denna ratten" Marie !
Vad jag vill säga att Mb:s aut lådor är inte vad dom varit, finns ingen konsekvens växling överhuvudtaget, varm som kall motor. Har man 400-450 Nm i vrid behöver det inte varvas upp till 2-2500 rpm innan den växlar ( OBS, vid normal stadskörning ) den borde helt enkelt växla mkt tidigare ! Det kanske går att optimera/justera via datorn men det är inget jag provat på...
Så resonerar detta "snillet bakom denna ratten" Marie !
MB 240d 3,0 -75 ( w115 )
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )
Riktiga män luktar diesel !
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )
Riktiga män luktar diesel !
Re: Funderingar inför köp W204, tips mottages!
MB 250d -86 wrote:Ja, nä men jag åker på tomgång tills motorn blir varm då...
Vad jag vill säga att Mb:s aut lådor är inte vad dom varit, finns ingen konsekvens växling överhuvudtaget, varm som kall motor. Har man 400-450 Nm i vrid behöver det inte varvas upp till 2-2500 rpm innan den växlar ( OBS, vid normal stadskörning ) den borde helt enkelt växla mkt tidigare ! Det kanske går att optimera/justera via datorn men det är inget jag provat på...
Så resonerar detta "snillet bakom denna ratten" Marie !
Som jag skrev, så är det "miljökrav" som ligger bakom hur man valt att låta lådan växla, inte vad som krävs för körbarheten. Och miljökrav rimmar som vanligt väldigt dåligt med logik.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests