Jag skaffade nyss men senaste Mb, en W204 C180 CGI kombi från -10 med drygt 7000 mil bakom sig. Premiärkörde 25 mil igår, jäklar vilken väl hopskruvad bil det är -min Audi som jag hade innan var det lite rassel och pling över (även fast den faktiskt var pålitlig).
Men en sak måste jag kolla med er, var sitter batteriet någonstans (bak antar jag)?
Jag tycker startmotorn går lite segt och jag kontrollmätte på +polen i motorutrymmet som berätta 12,15V (avstängd bil). Tycker det är lite klen spänning, speciellt efter att ha kört 25 mil igår.
Bilen är köpt hos MB-handlaren Landrins i V-ås så jag funderar på att klaga på dåligt batteri.
Var sitter batteriet?
Var sitter batteriet?
Last edited by Frontstar on Mon 07 Mar, 2016 08:54, edited 1 time in total.
Re: Var sitter batteriet?
Frontstar skrev: S204 C180 CGI kombi från -10.../...var sitter batteriet någonstans
I motorrummet till höger finns en stor svart plastkåpa (för kupéluften), fäst med metallclips. På min bil sitter batteriet under denna kåpa.
/tower
Last edited by Tower on Mon 07 Mar, 2016 12:18, edited 1 time in total.
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: Var sitter batteriet?
I motorrummet under svart plastkåpa till höger på min bil också......
12.5 Volt spänning från batteriet vid stillastående motor är väl fullt normalt
Vid motor på så bör spänningen ligga på 13-14 V
12.5 Volt spänning från batteriet vid stillastående motor är väl fullt normalt
Vid motor på så bör spänningen ligga på 13-14 V
W212, W204, W169
Re: Var sitter batteriet?
Tack, då ska jag nog hitta det. Tänkte kolla anslutningarna samt vätskenivån (om det är möjligt).
Nästa fråga; ifall jag får för mig att byta batteri själv -finns det någon risk med att konstigheter uppträder då strömmen varit borta en stund för att sedan återkomma i form av ett nytt batteri?
Det finns bilmodeller som blir halvknäppa av sådant och sedan får man ta sig till verkstan för nollställning av konstiga koder mm.
Nästa fråga; ifall jag får för mig att byta batteri själv -finns det någon risk med att konstigheter uppträder då strömmen varit borta en stund för att sedan återkomma i form av ett nytt batteri?
Det finns bilmodeller som blir halvknäppa av sådant och sedan får man ta sig till verkstan för nollställning av konstiga koder mm.
Re: Var sitter batteriet?
Svarar eftersom C207 är en C-klass "sminkad" till en E-...
Bilen har ett slutet "VRLA"-batteri specificerat för extra hög startmotorström.
Nytt hos MB kostar det 3000+ kronor. Man kan inte kolla vätskenivån på
dessa batterier. ÅF har ett verktyg för att kolla belastningskapacitet vilket
ingår som en servicepunkt om man misstänker att batteriet är dåligt.
Det finns ekvivalenter ute på den fria marknaden som har motsvarande
prestanda, men kolla noga att monteringsklackarna i botten sitter på samma sätt.
Det gör de nämligen INTE på en del andra märken...
När Du skall byta batteri:
1. Öppna motorhuven. Tag ur nyckeln ur T-låset.
2. Har Bilen Keyless - avlägsna alla nycklarna utom
räckvidd. Se till att radio och annat är avslaget.
3. Stäng alla dörrar, men lås inte.
4. Låt bilen gå i Sleep-mode
vilket kan ta ca 20 minuter. Då har alla styrboxar snocklat.
5. Byt batteriet.
6. Efter byte måste fönsterhissar etc kalibreras igen.
I min behövde jag även ställa in belysningen till radion/navin.
Något mer behövdes inte.
Bilen har ett slutet "VRLA"-batteri specificerat för extra hög startmotorström.
Nytt hos MB kostar det 3000+ kronor. Man kan inte kolla vätskenivån på
dessa batterier. ÅF har ett verktyg för att kolla belastningskapacitet vilket
ingår som en servicepunkt om man misstänker att batteriet är dåligt.
Det finns ekvivalenter ute på den fria marknaden som har motsvarande
prestanda, men kolla noga att monteringsklackarna i botten sitter på samma sätt.
Det gör de nämligen INTE på en del andra märken...
När Du skall byta batteri:
1. Öppna motorhuven. Tag ur nyckeln ur T-låset.
2. Har Bilen Keyless - avlägsna alla nycklarna utom
räckvidd. Se till att radio och annat är avslaget.
3. Stäng alla dörrar, men lås inte.
4. Låt bilen gå i Sleep-mode
vilket kan ta ca 20 minuter. Då har alla styrboxar snocklat.
5. Byt batteriet.
6. Efter byte måste fönsterhissar etc kalibreras igen.
I min behövde jag även ställa in belysningen till radion/navin.
Något mer behövdes inte.
Re: Var sitter batteriet?
Har man taklucka ska nog den kalibreras också.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: Var sitter batteriet?
Tack för tipsen om vad som kan inträffa vid batteribyte, fönsterkalibrering var något jag fick utföra lite nu och då på min C200 -01 som jag hade för 10 år sedan (även fast jag inte hade lossat batteri). Antar att det är på liknande sätt -alltså köra hissen nedåt med knappen, hålla kvar knappen några sekunder i bottenläge. Sedan köra uppåt och göra samma sak.
Jag har ingen taklucka men är det mer än fönsterhissar som tappar sina lägen? Hur är det med radio och telefoninställningar?
Jag kollade upp det där med VRLA-batteri och dom ska tydligen jobba med en lägre cellspänning. Det kanske därmed är helt OK med 12,1 - 12,2 volt istället för som på ett vanligt batteri som är i det närmaste slutkört vid den vilospänningen.?
Jag har ett 60 Ah Varta-batteri som har MB-loggan i min bil, kollade motsvarande hos http://www.batterigubben.se/produkter/v ... ynamic-11/
där kostar ett 60Ah Varta VRLA 1100:-
Jag har ingen taklucka men är det mer än fönsterhissar som tappar sina lägen? Hur är det med radio och telefoninställningar?
Jag kollade upp det där med VRLA-batteri och dom ska tydligen jobba med en lägre cellspänning. Det kanske därmed är helt OK med 12,1 - 12,2 volt istället för som på ett vanligt batteri som är i det närmaste slutkört vid den vilospänningen.?
Jag har ett 60 Ah Varta-batteri som har MB-loggan i min bil, kollade motsvarande hos http://www.batterigubben.se/produkter/v ... ynamic-11/
där kostar ett 60Ah Varta VRLA 1100:-
Re: Var sitter batteriet?
(Läste du inte MB S-klasses svar? Du har en fullt normal vilospänning på batteriet enligt mina batterister i bekantskapskretsen).
En annan vederhäftig batterist i bekantskapskretsen hävdar för övrigt att vilospänningen inte säger så mycket om batteriets kondition. Man måste belasta batteriet för att verkligen se konditionen.
En annan vederhäftig batterist i bekantskapskretsen hävdar för övrigt att vilospänningen inte säger så mycket om batteriets kondition. Man måste belasta batteriet för att verkligen se konditionen.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests