Fördröjning vid gaspådrag?

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Fördröjning vid gaspådrag?

Postby Frontstar » Thu 29 Sep, 2016 13:59

Min W204-kombi C180 (årsmodell 2010 med turbomotorn) är en alldeles utmärkt bil men den har en liten egenhet för sig - då man vill köra lite sportigare. Det uppstår liksom en fördröjning på 1-2 sekunder dom man snabbt trycker ned gaspedalen innan effekten kommer. Motorn liksom tvekar och undrar vad som står på! Jag misstänker att dessa bilar har drive-by-wire, alltså ingen mekanisk länk mellan gaspedal och insprutning men det känns ändå som att denna, om än korta, tvekan i systemet är lite väl lång?
Jag har testat andra C-klass 180 från liknande årsmodell med samma symptom så mitt ex är inte unikt.

Detta är kanhända ett I-landsproblem eftersom bilen egentligen upplevs som trevlig och OK vid normal körning. Jag vet att det inte är någon sportvagn (har för övrigt en sådan också ifall andan faller på) men det vore kul ifall någon kan förklara varför den är som den är?

User avatar
Tower
Expert
Expert
Posts: 533
Joined: Sun 28 Sep, 2003 21:46
Location: Södertälje

Re: Fördröjning vid gaspådrag?

Postby Tower » Thu 29 Sep, 2016 14:58

Det du skriver om upplever jag som en av de mindre kul egenskaperna vad gäller min S204; jfrt med de tidigare C-klasse som jag ägt.
Jag köpte en KCR Sprint booster, och körningen känns lite bättre med denna monterad. Dyrt, tyvärr
/tower
Se tidigare tråd här: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=58&t=78069&p=741722&hilit=sprint+booster#p741722


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests