Tempmätaren på min C180 (156 hkr bensinare) från 2010 håller sig oftast under 80 grader. Den rör sig mellan 60-80 grader. Jag vet inte vad som räknas som normalt men enligt tempmätarens grafiska utformning borde "normalt" vara då mätarnålen är horisontell, d.v.s 80 grader.
Går min motor för kallt ifall den ligger mellan 60 -80 grader?
Motortemperatur låg?
Re: Motortemperatur låg?
Byt termostat så ska du se att den lägger sig stabilt en bit över 80 grader varm...
W212 E220CDI AMG -12
Re: Motortemperatur låg?
Min 220cdi ligger precis ovanför 80gradeer så det låter lite lågt på din bil
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
Re: Motortemperatur låg?
Min bils normaltemp ligger nog närmare 60 än 80 grader.
Det kanske är termostaten som börjar ge upp. Byter man termostat enkelt på en sådan här motor eller sitter den illa till och kräver att halva motorutrymmet behöver tas isär?
Det kanske är termostaten som börjar ge upp. Byter man termostat enkelt på en sådan här motor eller sitter den illa till och kräver att halva motorutrymmet behöver tas isär?
Re: Motortemperatur låg?
Den sitter i svarta plaststruten fram på motorn. Två skruvar och det är klart!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Motortemperatur låg?
Frontstar wrote:Min? bils normaltemp ligger nog närmare 60 än 80 grader.
Det kanske är termostaten som börjar ge upp.
Den börjar inte ge upp. Den har redan gett upp.
-
- Hemmamekare
- Posts: 96
- Joined: Thu 01 Jan, 2009 21:05
- Location: Hjo
Re: Motortemperatur låg?
92 graders termostat var det enda som fanns till min 220cdi -07 att köpa... Blev inte mer än 60 grader innan jag bytte termostat, så byt den, det gjorde susen ! Är det minusgrader ute så tar det ett bra tag innan motorn blir varm ( normal landsvägstempo )
MB 240d 3,0 -75 ( w115 )
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )
Riktiga män luktar diesel !
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )
Riktiga män luktar diesel !
Re: Motortemperatur låg?
Frontstar wrote:Min bils normaltemp ligger nog närmare 60 än 80 grader.
Det kanske är termostaten som börjar ge upp. Byter man termostat enkelt på en sådan här motor eller sitter den illa till och kräver att halva motorutrymmet behöver tas isär?
Jag lossade slangen på expansionskärlet och lät det rinna ut några liter innan jag bytte. Blev knappt något spill alls.
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001
Re: Motortemperatur låg?
Frontstar wrote:Tempmätaren på min C180 (156 hkr bensinare) från 2010.../... rör sig mellan 60-80 grader.../..
Jag har motsvarande bil/motor (M271.820; direktinsprutad turbo 1,8 lit).
Hade samma symtom, det blev allt mer markant. Jag bytte nu termostaten och - vilken skillnad Nu en varm kupé, bättre motorgång, lägre bränsleförbrukning
Felet har nog funnits länge... Termostaten är komplicerad med ett antal kontakter mm Den styrs av motorelektroniken! Stjärnans bil fick byta åt mig
/tower
Re: Motortemperatur låg?
Hur mycket tog dom för ett byte, Tower?
Jag har inte riktigt kommit underfund med min bils termostat ännu. Jag har studerat tempmätaren flitigt senaste veckorna. Nu är det ju rätt kyligt ute, kring 0-sträcket eller några minus ibland. Vid korta körningar, mindre än 1 mil, så hinner tempmätaren inte upp till normala 80 grader, den hamnar mellan 60 -70 grader. Då man kör lite längre sträckor, 3 mil eller så, går dock temperaturen upp och lägger sig runt 80 grader.
Kan det vara så att termostaten i en så här pass modern bil skiljer sig i arbetssätt från en sådan som satt i de gamla Volvo Amazonerna? Alltså att vattentemperaturen, av olika anledningar, tar lång tid på sig att varm? Samtidigt finns det ju en miljövinst med att motorn kommer upp i normal driftstemperatur så snabbt det bara går.
Hur länge/långt behöver du köra innan tempen står på normal, Tower?
Jag har inte riktigt kommit underfund med min bils termostat ännu. Jag har studerat tempmätaren flitigt senaste veckorna. Nu är det ju rätt kyligt ute, kring 0-sträcket eller några minus ibland. Vid korta körningar, mindre än 1 mil, så hinner tempmätaren inte upp till normala 80 grader, den hamnar mellan 60 -70 grader. Då man kör lite längre sträckor, 3 mil eller så, går dock temperaturen upp och lägger sig runt 80 grader.
Kan det vara så att termostaten i en så här pass modern bil skiljer sig i arbetssätt från en sådan som satt i de gamla Volvo Amazonerna? Alltså att vattentemperaturen, av olika anledningar, tar lång tid på sig att varm? Samtidigt finns det ju en miljövinst med att motorn kommer upp i normal driftstemperatur så snabbt det bara går.
Hur länge/långt behöver du köra innan tempen står på normal, Tower?
Re: Motortemperatur låg?
Frontstar wrote:Hur mycket tog dom för ett byte, Tower?
Ring o tala med dom tel 08-121 484 84 (Micke)
Kan det vara så att termostaten i en så här pass modern bil skiljer sig i arbetssätt från en sådan som satt i de gamla Volvo Amazonerna?
Absolut. Som jag skrev, prylen är komplicerad med diverse kontakter och anordning som öppnar/stänger. Motorns styrdator reglerar termostaten. Motortemperaturen ska förstås ligga helt stabilt oavsett körning/yttertemperatur.
Hur länge/långt behöver du köra innan tempen står på normal, Tower?
Nu efter bytet, kanske 5min
/tower
Re: Motortemperatur låg?
Nu har jag kommit till skott och bytt termostat i min bil, det blev Stjärnans bilteknik i södra Stockholm som fick uppdraget och kalaset kostade 2900:-.
Och helt klart blev det skillnad, snabbare upp i temp. Det som förut kunde ta minst 15 min på motorväg går nu på 5 min.
En sak dock som jag funderat över. Jag vet inte vad som ska betraktas som normal temperatur men med Mercedes sinne för ordning och räta linjer borde normal vara då mätarnålen ställer sig horisontellt, d.v.s 80 grader enligt graderingen. Min mätarnål anser nu att ca 90 grader är normalt. Nu är väl dessa mätare inga precisionsinstrument men ändå undrar jag lite? Är det OK med en arbetstemp på 90 grader för en modern turboladdad motor?
Och helt klart blev det skillnad, snabbare upp i temp. Det som förut kunde ta minst 15 min på motorväg går nu på 5 min.
En sak dock som jag funderat över. Jag vet inte vad som ska betraktas som normal temperatur men med Mercedes sinne för ordning och räta linjer borde normal vara då mätarnålen ställer sig horisontellt, d.v.s 80 grader enligt graderingen. Min mätarnål anser nu att ca 90 grader är normalt. Nu är väl dessa mätare inga precisionsinstrument men ändå undrar jag lite? Är det OK med en arbetstemp på 90 grader för en modern turboladdad motor?
Re: Motortemperatur låg?
Min M271:a låg på 86 grader. 90 är helt okej. Ju högre temp desto lägre bränsleförbrukning, inom rimliga gränser.
Men knepigt att höra att de gjort en väldigt enkel grej till en väldigt komplicerad - behöver man verkligen elektronisk termostat?
Men knepigt att höra att de gjort en väldigt enkel grej till en väldigt komplicerad - behöver man verkligen elektronisk termostat?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Motortemperatur låg?
Ja Toråke, det är lite Italienskt över det hela: Att göra en simpel sak på ett komplicerat sätt.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest