Service A

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Service A

Postby anyman » Sat 28 Jan, 2017 19:18

Som rubriken lyder, service A kod 505 ska enligt indikation i ki göras inom 25 dagar. Någon som vet vad servicen omfattar och har en uppfattning om vad det kan kosta på ett ungefär hos Mercedes? Bilen har gått 19000 mil, servad hos Mercedes hela tiden.

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Service A

Postby kölis » Sat 28 Jan, 2017 21:37

Har inte tillgång till serviceshemat då det ligger i verkstadsdatorn. Men jag misstänker att det i princip bara är olje och filterbyte samt allmän kontroll och kod 505 talar om vilken oljekvalitet det ska vara. Vad kostnade är kan vara svårt att säga då man inte vet vad det är för motor och årsmodell. Funderar du på att göra det själv så har inte alla motorer en oljeplugg utan då måste du ha en sug för att suga ur oljan ur motorn.

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Service A

Postby anyman » Sat 28 Jan, 2017 21:43

Glömde ju hälften av info, ursäkta. Det är en 220 CDI, 2011 års modell före facelift.

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Service A

Postby kölis » Sat 28 Jan, 2017 22:43

Får jag reg nr på den så ska jag kolla upp det i morgon. Det blir mer exakt om man har reg nr än att man ska gissa sig till vissa uppgifter.

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Service A

Postby anyman » Sat 28 Jan, 2017 22:57

Du har pm. Tack på förhand!

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Service A

Postby kölis » Sun 29 Jan, 2017 14:39

Tack för PM men jag svarar här istället så kanske fler kan få glädje av svaret.
Din bil har oljeplugg och behöver ingen sug, lossa dock oljefiltret först så att gamla omjan i filtret får rinna ner i tråget, sen lossar du pluggen i oljetråget. Sedan sätter du dit det nya oljefiltret med dess nya O-ring. Sedan sätter du tillbaka oljepluggen och det är DÅ du kommer att förstå vad koppar brickan i oljefiltrets förpackning skulle användas till typ..
Din motor rymmer 6,5 liter 5W/30 eller 0W/30 long life olja enligt kod 505 spec.
Då din bil är en 2011 så ska även bromsvätskan bytas i år, 24 månaders intervall. Sedan ska alla funktioner och vätskor kollas, även bromsarnad kondition men det ser man ju automatiskt när man tar av hjulen för att byta bromsvätskan. Dessutom ska batterierna i din "nyckel" bytas men de brukar sällan hålla i två år, därför bäst att alltid ha två stycken i plånboken när man står där en sen kväll..
Efter att allt det här "lilla" är gjort så ska halva bilen återställas via dator vilket också tar en bra stund, service bok ska också fyllas i. Om du nu har en så pass ny bil så bör du ha koll på att hela linan görs om du skulle behöva använda MB "good will" garanti även om garantin har gått ut. Enbart ett oljebyte hemma med notering räcker inte ens kort.

Ja vad kostar det på aukt MB verkstad?
Bromsvätska ca 150:-
Oljefilter ca 201:-
6,5 L longlife olja (Motul hos oss) 1423:-
Det blir 1774:-

Sedan tillkommer arbetet och dataköret vilket är ca 2 timmar. Bara att kolla vad MB verkstaden har för timpenning, gissningsvis 1400:- inkl moms. Vi tar 800:-.

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Service A

Postby anyman » Sun 29 Jan, 2017 15:45

Tack för ett utförligt svar! Då återstår den intressanta lilla frågan om vilken verkstad som är lämpligast.. Eftersom jag bor i närheten av Helsingborg har jag ett hyfsat urval att välja bland. Hedin i Hbg kommer att få frågan, liksom Motorcentrum i Markaryd och Hedin i Ängelholm. Med tanke på vad jag läst här på forat är väl sannolikheten för att det blir Motorcentrum hyfsat stor, återkommer med mer info framöver.

Stort tack till Kölis, ovärderligt att ha så bra info till hands när det drar ihop sig till närkontakt med verkstäderna..:-)

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Service A

Postby anyman » Mon 06 Feb, 2017 20:26

Då har bilen varit hos Motorcentrum i Markaryd. Riktigt bra bemötande, trevlig personal med god känsla för service. Fick lite rabatt eftersom jag är medlem i Mercedesklubben, det gjorde inte ont. Priset på ca 2500 för service A med verkstadskod 505 känns inte som ett överpris och stämmer ju hyggligt med Kölis beräkning.

Jag passade på att få kylsystemet provtryckt och en liten läcka i vattenpumpen konstaterades. Fick ett kostnadsförslag på ca 3600 för utbyte av pumpen färdigt på bilen efter rabatt och det tycker i alla fall jag verkar helt rimligt. Det blir återbesök när jag väl får det att klaffa med jobbet, har några mil att åka så det kräver lite planering. Under tiden får jag hålla ett litet öga på kylvätskenivån men ingen panik ännu.

I övrigt kan jag alltså bara instämma med andra som varit i Markaryd och åkt nöjda därifrån.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Service A

Postby Marie » Tue 07 Feb, 2017 01:33

anyman wrote:Det blir återbesök när jag väl får det att klaffa med jobbet, har några mil att åka så det kräver lite planering. Under tiden får jag hålla ett litet öga på kylvätskenivån men ingen panik ännu.

I övrigt kan jag alltså bara instämma med andra som varit i Markaryd och åkt nöjda därifrån.


Svårt att bli annat än nöjd där.
Som du kanske såg ligger Motorcentrum bara ett halvdant stenkast från buss- och järnvägsstationen i Markaryd. Det bör finnas bra förbindelser mot Hbg. Kinna är lite längre och lite klurigare...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests