Hej,
Efter att motorlampan börjat lysa häromveckan i vår C180 -13 (6000 mil) konstateras det att termostaten är trasig (den fysiska funtionen är ok, men något fel med signalen som skickas). Pris: 5000:- (1500:- material + 3 timmars arbete).
Mercedes eller verkstaden verkar inte vilja ta detta på någon goodwill, utan vi verkar få betala fullpris för detta. Bilen är servad på Mercedes enligt konstens regler. Jag tycker det är för j#$%&a dåligt - det här ju något Mercedes skulle stå för. Inte kan det räknas som "normalt"?
/Jake
Trasigt termostat C180 -13
Re: Trasigt termostat C180 -13
Hej!
Jag tycker att du borde fråga hos någon annan Mercedesverkstad alternativt skriva ett brev till
Mercedes-Benz Sverige AB
Box 50531
202 50 Malmö
Det finns Mercedesfirmor /inga namn nämnda/ som verkar ha som princip att försöka undvika att ansöka om goodwill hos Mercedes, kanske beroende på en kombination av besväret och faktumet att om det beviljas så betalar Mercedes - precis som alla andra tillverkare - en påtagligt lägre timtaxa för verkstadsarbeten än vad verkstaden normalt debiterar en privatkund. ..
Jag tycker att du borde fråga hos någon annan Mercedesverkstad alternativt skriva ett brev till
Mercedes-Benz Sverige AB
Box 50531
202 50 Malmö
Det finns Mercedesfirmor /inga namn nämnda/ som verkar ha som princip att försöka undvika att ansöka om goodwill hos Mercedes, kanske beroende på en kombination av besväret och faktumet att om det beviljas så betalar Mercedes - precis som alla andra tillverkare - en påtagligt lägre timtaxa för verkstadsarbeten än vad verkstaden normalt debiterar en privatkund. ..
Re: Trasigt termostat C180 -13
Tack för svaret!
Jag har skickat mail till Mercedes - ska bli intressant om de svarar och vad de i så fall säger. Som någon annan påpekade borde det ju kunna påverka utsläppen, så emissions-garantin kanske går att åberopa.
Mercedesfirman i fråga (utan att nämna några namn) är den välkända och ofta lovordade firman på landsbygden i söder.
Jag har skickat mail till Mercedes - ska bli intressant om de svarar och vad de i så fall säger. Som någon annan påpekade borde det ju kunna påverka utsläppen, så emissions-garantin kanske går att åberopa.
Mercedesfirman i fråga (utan att nämna några namn) är den välkända och ofta lovordade firman på landsbygden i söder.
Re: Trasigt termostat C180 -13
Nu har jag fått svar av Mercedes, och de kommer stå för kostnaderna.
Re: Trasigt termostat C180 -13
...trodde jag. Jag fick ett svar av Mercedes att de kommer kontakta firman och lägga upp ett goodwill-ärende. Jag tolkade det som att de skulle stå för kostnaderna. Så var det inte. Firman kontaktar mig och erbjuder sig stå för halva kostnaden. Jag hör av mig till Mercedes igen eftersom jag tolkade deras svar annorlunda. De svarar då att det är helt upp till firman hur goodwill-ärendet ska hanteras. Detta låter ju helt galet och det verkar som ärendet fortsätter.
För övrigt har motorlampan inte lyst efter att de nollställde felkoden, så det verkar mest som om Mercedes lider av dålig elektronik med intermittenta fel. Renault-style. Nice.
För övrigt har motorlampan inte lyst efter att de nollställde felkoden, så det verkar mest som om Mercedes lider av dålig elektronik med intermittenta fel. Renault-style. Nice.
Re: Trasigt termostat C180 -13
Jag hade ett liknande problem på min C180. Dock inte så allvarligt att motorlampan lyste men motorn hade svårt att komma upp i arbetstemp -tydligen rätt vanligt.
Lämnade in den på verkstad (inte Mercedes) där man tog drygt 3000:- för byte av termostat. Då stod själva termostaten för ca 1400:- resten var arbete samt lite förbrukningsmaterial som t.ex kylarvätska. I ditt fall tog dom alltså minst dubbelt så lång tid på sig för arbetet.
Sedan tycker jag att ett goodwill-ärende inte kan behandlas hur godtyckligt som helst. Mercedes har ju i och med goodwill faktiskt tagit på sig en del av ansvaret och erkänt att någon komponent är undermålig, detta bör komma bilägaren till godo eftersom det i slutändan är bilägarna som ska göras nöjda och fortsätta köpa Mercedesbilar. Det är lättare att behålla en nöjd kund än att försöka locka över en ny från något annat bilmärke.
Lämnade in den på verkstad (inte Mercedes) där man tog drygt 3000:- för byte av termostat. Då stod själva termostaten för ca 1400:- resten var arbete samt lite förbrukningsmaterial som t.ex kylarvätska. I ditt fall tog dom alltså minst dubbelt så lång tid på sig för arbetet.
Sedan tycker jag att ett goodwill-ärende inte kan behandlas hur godtyckligt som helst. Mercedes har ju i och med goodwill faktiskt tagit på sig en del av ansvaret och erkänt att någon komponent är undermålig, detta bör komma bilägaren till godo eftersom det i slutändan är bilägarna som ska göras nöjda och fortsätta köpa Mercedesbilar. Det är lättare att behålla en nöjd kund än att försöka locka över en ny från något annat bilmärke.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests