C180 CGI-10 hackar ibland vid acceleration?

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

C180 CGI-10 hackar ibland vid acceleration?

Postby Frontstar » Tue 23 May, 2017 09:07

Min C180 CGI -10 automat kan ibland (ytterst sällan dock) hacka lite i motorn vid acceleration. Det inträffar alltså väldigt sällan, i helgen körde jag 6 tim i sträck och det hände 2 ggr. Kan komma vid t.ex en omkörning, när man trycker ned gasen känns det ungefär som antispinnen går i. Motoreffekten stryps under någon sekund men kommer därefter tillbaks och sedan går motorn som vanligt. Ingen motorlampa lyser. Och jag tror INTE det är antispinn/antisladd som griper in, torrt varmt sommarväglag och i hastighet runt 80-90 km/t. Det handlar inte om att jag gör någon kick-down med gasen i botten utan bara ett snällt gaspådrag.
Jag har funderat om det kan ha något med farthållaren att göra eftersom jag kört med farthållaren påslagen vid dessa tillfällen.?
Problemet är inte stort eftersom det händer så sällan, dessutom är det väldigt svårt att framkalla. Men lite irriterande och samtidigt lite jobbigt då det kan inträffa vid t.ex omkörningar.

Någon som känner igen sig?

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: C180 CGI-10 hackar ibland vid acceleration?

Postby AMG108 » Tue 23 May, 2017 19:06

Jag skulle börja med att byta bränslefiltret till ett nytt. Inga stora pengar, och en välgärning för bilen oavsett. Sedan så skulle iaf jag hålla det som en ganska trolig orsak till ditt problem.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: C180 CGI-10 hackar ibland vid acceleration?

Postby torake » Tue 23 May, 2017 21:12

Skulle kunna vara luftmassemätaren, men tyvärr vet jag inte ett skit om CGI-motorns styrsystem. Den "vanliga" M271 kan man både logga värdet från luftmassemätaren via ODB2 och koppla en multimeter till luftmassemätaren (0V=ingen luft alls, 5V=gasen i botten, fullt laddtryck, på varvstopp).

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Re: C180 CGI-10 hackar ibland vid acceleration?

Postby Frontstar » Mon 29 May, 2017 13:30

Bränslefiltret på dessa modeller sitter i tanken och är ett sk. lifetime filter. Ska aldrig bytas alltså.
Bilen ska hur som helst in på service snart och då kan dom kolla ifall dom ser någon felkod som finns registrerad.

Apropå service, vilken olja ska man köra på? En del ställen förespråkar Castrol Edge longlife men det bygger på att bilen körs 2500 mil/år. I mitt fall behöver bilen en vanlig årsservice, alltså 1 år och 1000 mil sedan förra servicen. Jag hade en Audi förut och där var det lag och inget annat att använd just Castrol Edge. Nu är ju Audi kända för sina motorproblem och oljetörst. Tänkte att Mercedes kanske är bättre konstruerad?


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest