Tändningslåset havererade på min C180 CGI och bilen bogserades till närmaste MB-verkstad via MB mobilio-garantin då den inte startade. Verkstaden gjorde felsökning och konstaterade som sagt att tändningslås/rattlås behöver bytas. MEN att dom har väldigt mycket bokat och lite tid -jag behöver vänta nästan 3 veckor på att få reparationen utförd. Är detta rimligt? Reservdelen var lätt att beställa och arbetsmomentet för att byta delen beräknas till 1-2 timme. Jag hade haft förståelse om det varit knepiga delar att få hem eller om det varit en lång arbetsinsats. Bilen står nu obrukbar på verkstaden och väntar.
Det gamla talesättet ”tid är pengar” stämmer bra in här. Verkstaden har ont om resurser (det är visserligen i början av semestertider) och då är det kunden, d.v.s jag, som får betala med min tid utan bil istället. Nästa gång jag behöver service eller hjälp med min Mercedes lär jag ju kontakta en annan verkstad -jag trodde faktiskt att Mercedes centralt ställde vissa krav på sina ÅF-verkstäder.
Vänta 3 veckor på reparation, rimligt?
Re: Vänta 3 veckor på reparation, rimligt?
3 veckor låter länge, det hinner du väl nästan få en ny KIA levererad på... Jag har lite svårt att acceptera den falska ursäkt som de flesta företag svänger sig med under sommaren. Ja, det är semestertider men orsaken till att det haltar är att företagen är för snåla på att förstärka upp. Och går redan innan med för slimmad bemanning.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Vänta 3 veckor på reparation, rimligt?
Har haft ytterligare en diskussion med verkstaden om dom möjligen kan stå för en hyrbil under den långa väntetiden. Men nej, det är i så fall jag själv som får stå för den kostnaden. Dom anser att det inte är deras fel att min bil gått sönder, det har dom visserligen helt rätt i men jag kunde tyvärr inte känna till deras personalsituation då jag överlämnade bilen i deras händer.
Jag bad (den trevliga) servicepersonalen att framföra min åsikter till sina chefer, alltså de som sitter och kalkylerar hur snål man kan vara kontra risken att kunderna hittar andra verkstäder.
Har även skickat ett mail centralt till Hedin bils serviceansvarig Sverige med mina åsikter och berättat att det stämmer illa med deras fina kvalitetsmål.
Jag bad (den trevliga) servicepersonalen att framföra min åsikter till sina chefer, alltså de som sitter och kalkylerar hur snål man kan vara kontra risken att kunderna hittar andra verkstäder.
Har även skickat ett mail centralt till Hedin bils serviceansvarig Sverige med mina åsikter och berättat att det stämmer illa med deras fina kvalitetsmål.
Re: Vänta 3 veckor på reparation, rimligt?
Jag hade min 205:a hos Hedin i Helsingborg i 39 dagar efter en viltolycka. Blev förvisso väl bemött, men det är ändå lång tid. Jag startade ett tillsynsärende hos kundservice i Malmö, och därefter gick allt snabbt. Det verkar helt klart som om man är underbemannade. Personalen var hela tiden trevliga, inga problem med det.Hade man haft rätt bemanning och rimliga väntetider kunde man fått bra betyg, men nu brister det tyvärr.
Re: Vänta 3 veckor på reparation, rimligt?
Dom lyckades hitta en lucka i sitt schema p.g.a. en avbokning och kunde ta sig an min bil. Så nu är den reparerad och hämtad. Verkstaden, eller rättare sagt personalen, lyckades trolla lite och fick till det vilket jag är tacksam för.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests