Vänta 3 veckor på reparation, rimligt?

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Vänta 3 veckor på reparation, rimligt?

Postby Frontstar » Wed 05 Jul, 2017 07:36

Tändningslåset havererade på min C180 CGI och bilen bogserades till närmaste MB-verkstad via MB mobilio-garantin då den inte startade. Verkstaden gjorde felsökning och konstaterade som sagt att tändningslås/rattlås behöver bytas. MEN att dom har väldigt mycket bokat och lite tid -jag behöver vänta nästan 3 veckor på att få reparationen utförd. Är detta rimligt? Reservdelen var lätt att beställa och arbetsmomentet för att byta delen beräknas till 1-2 timme. Jag hade haft förståelse om det varit knepiga delar att få hem eller om det varit en lång arbetsinsats. Bilen står nu obrukbar på verkstaden och väntar. :-(
Det gamla talesättet ”tid är pengar” stämmer bra in här. Verkstaden har ont om resurser (det är visserligen i början av semestertider) och då är det kunden, d.v.s jag, som får betala med min tid utan bil istället. Nästa gång jag behöver service eller hjälp med min Mercedes lär jag ju kontakta en annan verkstad -jag trodde faktiskt att Mercedes centralt ställde vissa krav på sina ÅF-verkstäder.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Vänta 3 veckor på reparation, rimligt?

Postby Jojjet » Wed 05 Jul, 2017 09:49

3 veckor låter länge, det hinner du väl nästan få en ny KIA levererad på... Jag har lite svårt att acceptera den falska ursäkt som de flesta företag svänger sig med under sommaren. Ja, det är semestertider men orsaken till att det haltar är att företagen är för snåla på att förstärka upp. Och går redan innan med för slimmad bemanning.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Re: Vänta 3 veckor på reparation, rimligt?

Postby Frontstar » Wed 05 Jul, 2017 11:08

Har haft ytterligare en diskussion med verkstaden om dom möjligen kan stå för en hyrbil under den långa väntetiden. Men nej, det är i så fall jag själv som får stå för den kostnaden. Dom anser att det inte är deras fel att min bil gått sönder, det har dom visserligen helt rätt i men jag kunde tyvärr inte känna till deras personalsituation då jag överlämnade bilen i deras händer.
Jag bad (den trevliga) servicepersonalen att framföra min åsikter till sina chefer, alltså de som sitter och kalkylerar hur snål man kan vara kontra risken att kunderna hittar andra verkstäder.
Har även skickat ett mail centralt till Hedin bils serviceansvarig Sverige med mina åsikter och berättat att det stämmer illa med deras fina kvalitetsmål.

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Vänta 3 veckor på reparation, rimligt?

Postby anyman » Wed 05 Jul, 2017 12:07

Jag hade min 205:a hos Hedin i Helsingborg i 39 dagar efter en viltolycka. Blev förvisso väl bemött, men det är ändå lång tid. Jag startade ett tillsynsärende hos kundservice i Malmö, och därefter gick allt snabbt. Det verkar helt klart som om man är underbemannade. Personalen var hela tiden trevliga, inga problem med det.Hade man haft rätt bemanning och rimliga väntetider kunde man fått bra betyg, men nu brister det tyvärr.

User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Re: Vänta 3 veckor på reparation, rimligt?

Postby Frontstar » Wed 12 Jul, 2017 13:55

Dom lyckades hitta en lucka i sitt schema p.g.a. en avbokning och kunde ta sig an min bil. Så nu är den reparerad och hämtad. Verkstaden, eller rättare sagt personalen, lyckades trolla lite och fick till det vilket jag är tacksam för. :-)


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests