C220 CDI problem

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
User avatar
Mas_74
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Tue 06 Sep, 2005 22:26
Location: Luleå
Contact:

C220 CDI problem

Postby Mas_74 » Wed 26 Jul, 2017 21:34

Försöker hjälpa en god vän att få goda råd av er.
Jag bifogar ett långt mail från han här under//Magnus
Hej!

"Jag har ett problem med min Mercedes C220CDI 2010 Automat. (5vxl)
Jag börjar bli desperat, då det känna som ett fel som ingen kan fixa. :(

Men man bör väl försöka här innan man ger upp..? :)

Här kommer ett långt inlägg, hoppas ni orkar tugga er igenom detta, då jag vet att det är viktigt med mycket info för att kunna ställa diagnos.

Det hela började med att jag lämnade in min bil för tre år sedan på Mekonomen för montering av en LED-ramp/extraljus.
Mekanikern på Mekonomen hade inte så bra koll, så han anslöt extraljusen med en "tjuv" på helljuskabeln till höger framlykta.

Detta resulerade i att redan dagarna efter fick jag konstiga fel på bilen, t.ex. att p-ljusen på ena sidan kunde börja lysa helt plötsligt, men bilen avstängd och låst, mitt i natten!

Det blev värre eftersom, den började även varna att bakluckan var öppen medan man körde, och det dröjde nog en vecka innan jag insåg att inkopplingen av extraljusen var boven!

Jag gick ut en kväll när p-ljuset lyste och öppnade huven, slet loss kabeln som satt med "tjuv" och direkt slocknade p-ljusen och varningen om bakluckan försvann och syntes aldrig mer sedan.

Dessvärre fortsatte p-ljuset att spöka, dock mindre ofta.
Jag bokade tid hos Mercedes och de tog in och programmerade bilen och drog fram en ny enkom styrkabel till extraljusen, och jag sade att om det går typ "nollställa" systemet eller nåt sånt så gör det!

Dessvärre kunde dom inte se något fel och gjorde heller inget åt den saken.

Jag upptäckte med tiden att om jag har lysknappen i "auto"-läget så tänds aldrig p-ljuset så där på eget initiativ!
Toppen tänkte jag, då kan man ju leva med problemet..

Men det slutade ju tyvärr inte där, senare började torkaren till bakrutan få ett eget liv, och startade när den kände för det, även om spaken var avstängd.

Jajja, efter att ha slipat sand mot bakrutan ett antal gånger så kopplade jag helt enkelt ur baktorkaren.

Problem solved!

Ända tills nu, det läskigaste felet hittills.
Huruvida allt detta beror på samma ursprungs-felkoppling är ju svårt att bevisa, men kedjan med skumma spök-fel började direkt efter x-ljusmontaget.

Nu har automatlådan börjat spöka, vid 25.000 mil. (En tidigare ägare, garanterade mil)
Senaste dagarna har växellådan betett sig lite underligt ibland, och haltat till lite eller lagt i en växel lite hårt nån gång.
Till slut blev jag tvungen att "kolla" lådan, för att se vad som var på gång!?

Jag åkte ut på en landsväg och startade från stillastående med full gas och analyserade växlingarna.

Första tre gångerna gav exakt samma resultat, med växlingen från ettan till tvåan blev det kraftiga vibrationer precis innan växling, mycket underligt, och sedan slår den i tvåan så hårt att det blir svarta streck på vägen, resten av växlarna växlar precis som dom ska.

4:e försöket testade jag stänga av ESP'n, och till min förvåning så växlade den helt perfekt, gjorde om testet flera gånger och med ESP av växlade den kanon, men annars växlade den konstigt.

Dagen efter körde jag på landsväg i 100km/h, körde om en annan bil och lådan växlade ner till 4an men när jag släppte gasen och lådan skulle växla upp till 5an så blev det typ neutral, tappade helt driften.

Jag svängde in på en parkering, stängde av och startade om bilen, då går den bra igen, och driver som vanligt.

Nu har jag kört ett par hundra mil sedan detta och lådan funkar bra 99 av 100 växlingar men ibland blir det nån knäpp växling som avviker..
Ibland när man ska köra om så "tvekar" som lådan och bilen känns nästan svag.. ?
Mycket underligt.

Känns inte som fel på lådan direkt, eftersom det blir annorlunda pga hur jag har ESP på eller av?

Känns som ett el-störning-spökfel, särskilt när det är så oregelbundet när och hur växellådan beter sig konstigt. Ibland kan det vara på högre växlar, ibland på lägre.
Och med vetskapen hur otroligt konstigt andra saker betett sig..

Blir galen på detta.. :( ..evigt tacksam för tips!

Funderar på att nollställa lådan, se om det hjälper, och/eller nollställa huvuddatorn i bilen om det går!?
Kanske koppla ur batteriet i några dagar?

Mvh Mikael Broström"
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg

Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: C220 CDI problem

Postby Nisse O » Thu 27 Jul, 2017 13:03

Ang. lådan: När är den servad senast (olja/filterbyte) ?
På min 203:a var det bara ett byte vid 7000 mil enligt serviceoken, men det är alldeles för dåligt på "långmilare"
Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: C220 CDI problem

Postby Jojjet » Fri 28 Jul, 2017 18:19

Råkade ut för nästan samma sak med vår f.d 211. Vid en omkörning så lade den i neutralen. Hände ett flertal ggr för oss. Fick byta ventilpaket i lådan. Testade dock aldrig att koppla i/ur esp... Med olja hamnade vi någonstans runt 7000kr på mb verkstad. De borde kunna se det direkt på mb verkstad vad som är felet.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Mas_74
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Tue 06 Sep, 2005 22:26
Location: Luleå
Contact:

Re: C220 CDI problem

Postby Mas_74 » Fri 28 Jul, 2017 23:53

"Ang. service så har jag nyligt spolat lådan med ny olja, och efter det växlade lådan märkbart bättre/mjukare.

Men jag har ju kört några veckor och några hundra mil sedan dess, innan felen uppstod, kan det ändå vara sammanknippat med oljebytet?

Är ju som konstigt om det är fel på ventilpaketet om det växlar bra då jag stänger av ESP..

Fast lådan beter sig lite konstigt oavsett om jag har ESP på eller av..

Just det med vibrationer och hård växling till 2:an vid full gas är ju det som försvinner helt med ESP av."
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg

Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: C220 CDI problem

Postby Jojjet » Sat 29 Jul, 2017 11:26

Tror att mb borde kunna utläsa ngt via felkoderna.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests