Hej!
Jag har funderat på byta toppackning på min 230e -92 med cirka 25k mil på mätaren.
Har märkt att den drar glykol på sistone, ryker mycket, ganska svårstartad och det luktar avgas i expansionskärlet. Men det konstiga är att bilen håller tempen 80-87 grader, har fortfarande bra med värme i bilen och den.
Så jag misstänker att toppackning har gått nu och tänkte ge mig på att byta och plana toppen. Har dock inte skruvat mycket motorer och aldrig bytt toppackning så alla tips är välkomna :)
Vad är viktig att tänka på? Någon som har länk till en sats?
Mvh, Dannio
Hjälp att byta toppackning, alla tips är uppskattade!
Re: Hjälp att byta toppackning, alla tips är uppskattade!
Hej.
Kul! ja, att du ska ge dig på detta själv då. Inte att det gått sönder.
Kolla upp bultarna till toppen. Är nog XZF-skalle på dessa. Bra om du har ett matchande verkyg. http://www.Mister-auto.se har lite olika rabatter på allt möjligt, kolla in där! Ta foton innan och efter du demonterat nåt. Hjälper minnet när allt ska återmonteras!
Lycka till!
Kul! ja, att du ska ge dig på detta själv då. Inte att det gått sönder.
Kolla upp bultarna till toppen. Är nog XZF-skalle på dessa. Bra om du har ett matchande verkyg. http://www.Mister-auto.se har lite olika rabatter på allt möjligt, kolla in där! Ta foton innan och efter du demonterat nåt. Hjälper minnet när allt ska återmonteras!
Lycka till!
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Hjälp att byta toppackning, alla tips är uppskattade!
Stämmer bra det Andreas. Och om jag inte missminner mig är det storlek 10. Biltema har XZF (IN-12 som det även heter)
Sen för att få av toppen måste man ur med ett par bult som håller fast en del av löpskenan till kedjan, sitter i framkant på toppen, kan vara täckt med en massa smuts och fett. Man gängar in en skruv och rycker ut med en "glidhammare", minns inte dimension på rak arm, men tror det var M5
Sen för att få av toppen måste man ur med ett par bult som håller fast en del av löpskenan till kedjan, sitter i framkant på toppen, kan vara täckt med en massa smuts och fett. Man gängar in en skruv och rycker ut med en "glidhammare", minns inte dimension på rak arm, men tror det var M5
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Hjälp att byta toppackning, alla tips är uppskattade!
Jag har endast gjort detta en gång för ett antal år sedan på en m103 vilket borde vara samma procedur som på din m102 på det stora hela.
Vad jag minns så lossade jag kamdrevet och fäste det ihop med kedjan i buntband(kattstrypare). Lossade sedan kamaxelöverliggarna och bort med kamaxeln. Losaade löpskenan som tidigare nämnts med en drag-/glidhammare. Lossade grenrören(nya pinnskruvar + muttrar åtgår vid montering) Lossade toppen. Jag kunde lämna in min topp på planing med ventilerna kvar i. Så ska du inte byta tätningar eller göra vid toppen på annat vis så kan du ju kolla där du ska lämna in den om det går bra. Viktigt är ju att det åtgår nya bultar när du väl ska dit med toppen igen. Kommer inte ihåg vilket moment dessa skulle dras, men men ska dra till angivet moment och sedan 2 x 90 grader efter det i ett sicksackmönster för att det ska bli jämnt. Någon får komplettera om jag glömt något eller om det är något faktafel :)
Vad jag minns så lossade jag kamdrevet och fäste det ihop med kedjan i buntband(kattstrypare). Lossade sedan kamaxelöverliggarna och bort med kamaxeln. Losaade löpskenan som tidigare nämnts med en drag-/glidhammare. Lossade grenrören(nya pinnskruvar + muttrar åtgår vid montering) Lossade toppen. Jag kunde lämna in min topp på planing med ventilerna kvar i. Så ska du inte byta tätningar eller göra vid toppen på annat vis så kan du ju kolla där du ska lämna in den om det går bra. Viktigt är ju att det åtgår nya bultar när du väl ska dit med toppen igen. Kommer inte ihåg vilket moment dessa skulle dras, men men ska dra till angivet moment och sedan 2 x 90 grader efter det i ett sicksackmönster för att det ska bli jämnt. Någon får komplettera om jag glömt något eller om det är något faktafel :)
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Hjälp att byta toppackning, alla tips är uppskattade!
Det behövs inte nya bultar om de håller sig inom toleranserna längdmässigt, åtminstone om samma sak gäller som på äldre M102or, minns dock inte hur långa de nu fick vara då jag glömt ta hem verkstadshandboken (MBs egna så jag litar på den).
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Hjälp att byta toppackning, alla tips är uppskattade!
Nya bultar exkl. skalle är 120 mm, maxlängd 122 mm.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests