En induktiv givare kan man testa ganska enkelt med en vanlig multimeter. (Jag är hyfsat säker på att det är en sådan typ av givare som sitter där.)
Med givaren urkopplad, och multimetern inställd på ohm, bör man få ca 1000 ohm om man mäter mellan stiften direkt på givaren. Det varierar lite, men nånstans mellan 700 - 1200 ohm kan man nog anse som ok. Sedan gör man samma mätning med givaren inkopplad i kabelmattan, fast denna gången mäter man i styrenhetskontakten. (Styrenhet bortkopplad). Blir det likadant värde direkt på givaren som med kablaget på, kan man anta att kablaget är helt.
Sedan kan man mäta växelspänning på givaren, medans man kör på startmotorn. Ju snabbare motorn snurrar, desto högre spänning skall det komma. Återigen, gör denna mätning med givaren urkopplad, och mät direkt på givaren. Här kan jag inte riktigt vad man skall få för spänning, men det kanske kan bli runt 1 volt i startmotor varvtal? Det viktiga är att man ser att givaren ger en signal när motorn snurrar.
Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
- w123-4-ever
- Expert
- Posts: 469
- Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
- Location: Gävleborg Sandviken
Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem
Kjell Niklasson wrote:En induktiv givare kan man testa ganska enkelt med en vanlig multimeter. (Jag är hyfsat säker på att det är en sådan typ av givare som sitter där.)
Med givaren urkopplad, och multimetern inställd på ohm, bör man få ca 1000 ohm om man mäter mellan stiften direkt på givaren. Det varierar lite, men nånstans mellan 700 - 1200 ohm kan man nog anse som ok. Sedan gör man samma mätning med givaren inkopplad i kabelmattan, fast denna gången mäter man i styrenhetskontakten. (Styrenhet bortkopplad). Blir det likadant värde direkt på givaren som med kablaget på, kan man anta att kablaget är helt.
Sedan kan man mäta växelspänning på givaren, medans man kör på startmotorn. Ju snabbare motorn snurrar, desto högre spänning skall det komma. Återigen, gör denna mätning med givaren urkopplad, och mät direkt på givaren. Här kan jag inte riktigt vad man skall få för spänning, men det kanske kan bli runt 1 volt i startmotor varvtal? Det viktiga är att man ser att givaren ger en signal när motorn snurrar.
härligt bra tips ska kollas upp
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden
- w123-4-ever
- Expert
- Posts: 469
- Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
- Location: Gävleborg Sandviken
Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem
Så äntligen nya vevaxel givaren monterad dok ingen skillnad även bytt OVP relät
blir inga fel koder nu heller så är väl bara o bytta styrenheten nu då fanns på ebay för en 200-300 euro såg jag
skulle ju kunna prova med den gamla härvan men ser ju ut som skit så känns ju så där
nä det är som man brukar säga if it's not broke don't fix it
blir inga fel koder nu heller så är väl bara o bytta styrenheten nu då fanns på ebay för en 200-300 euro såg jag
skulle ju kunna prova med den gamla härvan men ser ju ut som skit så känns ju så där
nä det är som man brukar säga if it's not broke don't fix it
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden
- w123-4-ever
- Expert
- Posts: 469
- Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
- Location: Gävleborg Sandviken
Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem
Vilket j#$%&a skrot styrbox bytt ingen skillnad nu har jag ingen j#$%&a aning vad det kan va
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden
- w123-4-ever
- Expert
- Posts: 469
- Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
- Location: Gävleborg Sandviken
Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem
Det går bra det här Tändstift/tändkablar/tändspolar bytt ingen skillnad
filma lite hur den beter sig https://www.youtube.com/watch?v=rOqWDonjwKE
Kopplar man ur vevaxel givaren så slutar den o hugga så där o starten går hela tiden
det är ju nått skit enkelt fel nånstans känns det som
filma lite hur den beter sig https://www.youtube.com/watch?v=rOqWDonjwKE
Kopplar man ur vevaxel givaren så slutar den o hugga så där o starten går hela tiden
det är ju nått skit enkelt fel nånstans känns det som
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden
Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem
Hej!
Ursäkta om Du tycker jag är dum som tar upp detta igen.
Men är Du verkligen 100% säker på att kabelstammen är den rätta? Det har ju framkommit i tråden att det är några som tagit fram ett annat nummer på den...
Ursäkta om Du tycker jag är dum som tar upp detta igen.
Men är Du verkligen 100% säker på att kabelstammen är den rätta? Det har ju framkommit i tråden att det är några som tagit fram ett annat nummer på den...
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
- w123-4-ever
- Expert
- Posts: 469
- Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
- Location: Gävleborg Sandviken
Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem
Mimmi wrote:Hej!
Ursäkta om Du tycker jag är dum som tar upp detta igen.
Men är Du verkligen 100% säker på att kabelstammen är den rätta? Det har ju framkommit i tråden att det är några som tagit fram ett annat nummer på den...
Nä ingen fara Nja 100% kan jag ju inte vara när ingen vet vilken som är rätt det är ju som sagt 4st olika nummer uppe tidigare i tråden
men jag har skurit upp den gamla härvan följt varje kabel och jämfört med den nya och allt sitter exakt som den gamla inga kablar/kontakter över eller för lite
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests