Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem

Postby Kjell Niklasson » Tue 15 Mar, 2016 23:05

En induktiv givare kan man testa ganska enkelt med en vanlig multimeter. (Jag är hyfsat säker på att det är en sådan typ av givare som sitter där.)

Med givaren urkopplad, och multimetern inställd på ohm, bör man få ca 1000 ohm om man mäter mellan stiften direkt på givaren. Det varierar lite, men nånstans mellan 700 - 1200 ohm kan man nog anse som ok. Sedan gör man samma mätning med givaren inkopplad i kabelmattan, fast denna gången mäter man i styrenhetskontakten. (Styrenhet bortkopplad). Blir det likadant värde direkt på givaren som med kablaget på, kan man anta att kablaget är helt.

Sedan kan man mäta växelspänning på givaren, medans man kör på startmotorn. Ju snabbare motorn snurrar, desto högre spänning skall det komma. Återigen, gör denna mätning med givaren urkopplad, och mät direkt på givaren. Här kan jag inte riktigt vad man skall få för spänning, men det kanske kan bli runt 1 volt i startmotor varvtal? Det viktiga är att man ser att givaren ger en signal när motorn snurrar.

User avatar
w123-4-ever
Expert
Expert
Posts: 469
Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
Location: Gävleborg Sandviken

Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem

Postby w123-4-ever » Wed 16 Mar, 2016 19:33

Kjell Niklasson wrote:En induktiv givare kan man testa ganska enkelt med en vanlig multimeter. (Jag är hyfsat säker på att det är en sådan typ av givare som sitter där.)

Med givaren urkopplad, och multimetern inställd på ohm, bör man få ca 1000 ohm om man mäter mellan stiften direkt på givaren. Det varierar lite, men nånstans mellan 700 - 1200 ohm kan man nog anse som ok. Sedan gör man samma mätning med givaren inkopplad i kabelmattan, fast denna gången mäter man i styrenhetskontakten. (Styrenhet bortkopplad). Blir det likadant värde direkt på givaren som med kablaget på, kan man anta att kablaget är helt.

Sedan kan man mäta växelspänning på givaren, medans man kör på startmotorn. Ju snabbare motorn snurrar, desto högre spänning skall det komma. Återigen, gör denna mätning med givaren urkopplad, och mät direkt på givaren. Här kan jag inte riktigt vad man skall få för spänning, men det kanske kan bli runt 1 volt i startmotor varvtal? Det viktiga är att man ser att givaren ger en signal när motorn snurrar.


härligt bra tips :-) :thumbleft: ska kollas upp
Image
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden

User avatar
w123-4-ever
Expert
Expert
Posts: 469
Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
Location: Gävleborg Sandviken

Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem

Postby w123-4-ever » Sat 09 Apr, 2016 14:16

Så äntligen nya vevaxel givaren monterad dok ingen skillnad :-( även bytt OVP relät
blir inga fel koder nu heller så är väl bara o bytta styrenheten nu då fanns på ebay för en 200-300 euro såg jag
skulle ju kunna prova med den gamla härvan men ser ju ut som skit så känns ju så där :x
nä det är som man brukar säga if it's not broke don't fix it :lol:
Image
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden

User avatar
w123-4-ever
Expert
Expert
Posts: 469
Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
Location: Gävleborg Sandviken

Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem

Postby w123-4-ever » Fri 15 Apr, 2016 18:47

Vilket j#$%&a skrot :!: styrbox bytt ingen skillnad :evil: nu har jag ingen j#$%&a aning vad det kan va
Image
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden

User avatar
w123-4-ever
Expert
Expert
Posts: 469
Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
Location: Gävleborg Sandviken

Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem

Postby w123-4-ever » Tue 03 May, 2016 19:19

Det går bra det här :lol: Tändstift/tändkablar/tändspolar bytt ingen skillnad :x
filma lite hur den beter sig https://www.youtube.com/watch?v=rOqWDonjwKE
Kopplar man ur vevaxel givaren så slutar den o hugga så där o starten går hela tiden
det är ju nått skit enkelt fel nånstans känns det som :?
Image
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem

Postby Mimmi » Tue 03 May, 2016 19:26

Hej!

Ursäkta om Du tycker jag är dum som tar upp detta igen.
Men är Du verkligen 100% säker på att kabelstammen är den rätta? Det har ju framkommit i tråden att det är några som tagit fram ett annat nummer på den...
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
w123-4-ever
Expert
Expert
Posts: 469
Joined: Thu 09 Sep, 2004 17:46
Location: Gävleborg Sandviken

Re: Kabelstam fundering EPC Update!! Kabel köpt problem

Postby w123-4-ever » Tue 03 May, 2016 19:44

Mimmi wrote:Hej!

Ursäkta om Du tycker jag är dum som tar upp detta igen.
Men är Du verkligen 100% säker på att kabelstammen är den rätta? Det har ju framkommit i tråden att det är några som tagit fram ett annat nummer på den...


Nä ingen fara :-) Nja 100% kan jag ju inte vara när ingen vet vilken som är rätt det är ju som sagt 4st olika nummer uppe tidigare i tråden
men jag har skurit upp den gamla härvan följt varje kabel och jämfört med den nya och allt sitter exakt som den gamla inga kablar/kontakter över eller för lite :-)
Image
Mercedes-Benz 320ce-93 sommar glidarn:-)
Mercedes-Benz 200-85-5vxl vinter släden


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests