Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
User avatar
plaxan
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 80
Joined: Thu 25 Jan, 2007 12:40

Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?

Postby plaxan » Mon 26 Dec, 2016 11:25

Jag har glapp i ett hjullager bak. Innebär ett glapp per automatik att hjullagret är slut och måste bytas, eller kan man spänna upp det och glatt köra vidare? Om det är OK att spänna upp, hur hårt ska man då dra?

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?

Postby kimsababy » Mon 26 Dec, 2016 17:19

Mitt hjullager var glapp i bak, åkte ToR a 9mil till jobbet och efter det börja lagret låta hemskt och jag tog mig inte till garaget för att byta det(1mil), de skar ihop.

Så de går fort när när de blivit dåligt. Lite stökigt att byta bak oxå då du måste bort med hela navet om du inte har specialverktyg
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?

Postby Fotografen » Mon 26 Dec, 2016 20:37

Ja. Nej.
Det är vinkelkontaktlager, blir det glapp är lagret slut. Totalraset kommer fort.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
plaxan
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 80
Joined: Thu 25 Jan, 2007 12:40

Re: Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?

Postby plaxan » Tue 27 Dec, 2016 01:43

Ok. Kollade på Autopartsmarket.eu, och där finns de från 179 kr upp till 664 kr. Man får det man betalar för, brukar det ju heta, men kan kvalitetsskillnaderna vara så stora? Är det något eller några särskilda märken man bör välja? Det finns t ex Meyle, BTA, Ruville, Optimal, SWAG, FAG, SKF och SNR mm. Vissa verkar levereras med enbart låsring och mutterhylsa, andra även med några slags byglar och ett antal skruvar. Räcker det med låsring och mutterhylsa, eller behöver man även byta ut de andra delarna?

http://autopartsmarket.eu/?action=catal ... roup%5D%3D

http://autopartsmarket.eu/?action=catal ... roup%5D%3D

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?

Postby Fotografen » Tue 27 Dec, 2016 12:56

De korta skruvarna är för bromsoket, de längre och halvmånarna är till drivaxeln mot flänsen på diffen.
Ska du behålla bilen ett par år skulle jag rekommendera en sats inkluderande nya skruvar av nåt fabrikat man känner till.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?

Postby pasi » Sat 22 Apr, 2017 20:36

Jag köpte två uppsättningar skf lager till min s210 från den lokala reservdelshandlaren. Båda uppsättningarna hade glapp från början. Byttes på goodwill av reservdelsföretagets verkstad till ett annat fabrikat och problemet löst. Jag köper aldrig mer skf.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests