Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?
Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?
Jag har glapp i ett hjullager bak. Innebär ett glapp per automatik att hjullagret är slut och måste bytas, eller kan man spänna upp det och glatt köra vidare? Om det är OK att spänna upp, hur hårt ska man då dra?
Re: Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?
Mitt hjullager var glapp i bak, åkte ToR a 9mil till jobbet och efter det börja lagret låta hemskt och jag tog mig inte till garaget för att byta det(1mil), de skar ihop.
Så de går fort när när de blivit dåligt. Lite stökigt att byta bak oxå då du måste bort med hela navet om du inte har specialverktyg
Så de går fort när när de blivit dåligt. Lite stökigt att byta bak oxå då du måste bort med hela navet om du inte har specialverktyg
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?
Ja. Nej.
Det är vinkelkontaktlager, blir det glapp är lagret slut. Totalraset kommer fort.
Det är vinkelkontaktlager, blir det glapp är lagret slut. Totalraset kommer fort.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?
Ok. Kollade på Autopartsmarket.eu, och där finns de från 179 kr upp till 664 kr. Man får det man betalar för, brukar det ju heta, men kan kvalitetsskillnaderna vara så stora? Är det något eller några särskilda märken man bör välja? Det finns t ex Meyle, BTA, Ruville, Optimal, SWAG, FAG, SKF och SNR mm. Vissa verkar levereras med enbart låsring och mutterhylsa, andra även med några slags byglar och ett antal skruvar. Räcker det med låsring och mutterhylsa, eller behöver man även byta ut de andra delarna?
http://autopartsmarket.eu/?action=catal ... roup%5D%3D
http://autopartsmarket.eu/?action=catal ... roup%5D%3D
http://autopartsmarket.eu/?action=catal ... roup%5D%3D
http://autopartsmarket.eu/?action=catal ... roup%5D%3D
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?
De korta skruvarna är för bromsoket, de längre och halvmånarna är till drivaxeln mot flänsen på diffen.
Ska du behålla bilen ett par år skulle jag rekommendera en sats inkluderande nya skruvar av nåt fabrikat man känner till.
Ska du behålla bilen ett par år skulle jag rekommendera en sats inkluderande nya skruvar av nåt fabrikat man känner till.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Glapp i hjullager s124, spänna eller byta?
Jag köpte två uppsättningar skf lager till min s210 från den lokala reservdelshandlaren. Båda uppsättningarna hade glapp från början. Byttes på goodwill av reservdelsföretagets verkstad till ett annat fabrikat och problemet löst. Jag köper aldrig mer skf.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests