Hej
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet eller tips på vad som kan orsaka felet med min MB?
Felet uppstår när motorn kommer upp emot 80 grader och över så blir tomgången ojämn. Varvtalet varierar mellan 500 och 1200 varv/min ungefär.
Vid normal körning och vid kall motor går den som den ska.
Tacksam för all hjälp!
Mvh / Fredrik
200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
MB 200TE -96
Lancia Abarth -85
Lancia Abarth -85
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Har du kollat avgasvärdena?
Hur högt i temperatur går den?
Hur högt i temperatur går den?
-
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Fördelarlock o rotor sen gasa igen
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Razorback:
Vattentempen går upp till 85 grader ungefär.
Vid senaste besiktningen blev det en ombesiktning pga för hög CO. Mercedes verkstan bytte då ut tempgivaren som går till styrboxen vilket ledde till att CO halten blev godkänd igen.
Värden vid första besiktning:
CO: 9,9 (0,5)
CO: 2500: 9,9 (0,3)
HC: 999 (100)
Lambda: 0,61 (0,97-1,03)
Värden andra besiktning:
CO: 0,0
CO 2500: 0,0
HC: 063
Lambda: 1,01
Walle:
Bilen har varken rotor eller fördelare då tändkablarna sitter direkt på tändspolarna.
Fortsatta frågor och funderingar:
Jag funderar på om det kan vara tempgivaren eller någon kontakt till denna som fortfarande spökar? Eller någon vakuum slang och kan man felsöka vakuum slangar med startgas, genom att spruta startgas på dessa utan att det är skadligt för bilen?
Vattentempen går upp till 85 grader ungefär.
Vid senaste besiktningen blev det en ombesiktning pga för hög CO. Mercedes verkstan bytte då ut tempgivaren som går till styrboxen vilket ledde till att CO halten blev godkänd igen.
Värden vid första besiktning:
CO: 9,9 (0,5)
CO: 2500: 9,9 (0,3)
HC: 999 (100)
Lambda: 0,61 (0,97-1,03)
Värden andra besiktning:
CO: 0,0
CO 2500: 0,0
HC: 063
Lambda: 1,01
Walle:
Bilen har varken rotor eller fördelare då tändkablarna sitter direkt på tändspolarna.
Fortsatta frågor och funderingar:
Jag funderar på om det kan vara tempgivaren eller någon kontakt till denna som fortfarande spökar? Eller någon vakuum slang och kan man felsöka vakuum slangar med startgas, genom att spruta startgas på dessa utan att det är skadligt för bilen?
MB 200TE -96
Lancia Abarth -85
Lancia Abarth -85
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Jag vill minnas at just E200 av de sista årsmodellerna med motor M111.940 kunde ha problem med att dom ville gå för kallt.
Det kunde ibland få med sig att de inte gick riktigt rent eftersom de aldrig kom upp i riktig arbetstemperatur.
Din motor har ju P-Motronic, som såvitt jag vet sällan ger problem, och som du ju upptäckt själv, "lönar det sig inte" att byta fördelarlock
Jag har hört om fall där man i ren desperation monterat en vintertermostat för att få motorn att gå lite varmare.
Annars är del väl bara att plocka ut stiften och kolla. Ljust grå (Inte vita dock) skall dom ju vara (Tegelbruna var rätt på förgasartiden,)
Det kunde ibland få med sig att de inte gick riktigt rent eftersom de aldrig kom upp i riktig arbetstemperatur.
Din motor har ju P-Motronic, som såvitt jag vet sällan ger problem, och som du ju upptäckt själv, "lönar det sig inte" att byta fördelarlock
Jag har hört om fall där man i ren desperation monterat en vintertermostat för att få motorn att gå lite varmare.
Annars är del väl bara att plocka ut stiften och kolla. Ljust grå (Inte vita dock) skall dom ju vara (Tegelbruna var rätt på förgasartiden,)
-
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Tändstiften är nu bytta och resultatet blev lite jämnare gång annars ingen skillnad.
En annan fundering jag har är om det skulle kunna vara luftmassamätaren, problemet är att jag inte lyckas hitta den lilla rackaren och jag ställer mig frågan "finns det ingen luftmassamätare? ". Är det någon som vet vart den ska sitta på en motor med motorkoden M111.940?
Är det någon som har fler ideér på vad det är som orsakar problemet?
En annan fundering jag har är om det skulle kunna vara luftmassamätaren, problemet är att jag inte lyckas hitta den lilla rackaren och jag ställer mig frågan "finns det ingen luftmassamätare? ". Är det någon som vet vart den ska sitta på en motor med motorkoden M111.940?
Är det någon som har fler ideér på vad det är som orsakar problemet?
MB 200TE -96
Lancia Abarth -85
Lancia Abarth -85
-
- Wannabe
- Posts: 1
- Joined: Mon 13 Oct, 2008 13:44
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Tja Fredde
Vad säger MB i Vimmerby?
/Mange
Vad säger MB i Vimmerby?
/Mange
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Tjena Mange
Vimmerby säger att jag får komma in och göra en felsökning och är det tempgivaren som byttes ut i våras så går det på garantin. Men då ska jag först felsöka bilen för 650:-
Vimmerby säger att jag får komma in och göra en felsökning och är det tempgivaren som byttes ut i våras så går det på garantin. Men då ska jag först felsöka bilen för 650:-
MB 200TE -96
Lancia Abarth -85
Lancia Abarth -85
-
- Expert
- Posts: 437
- Joined: Sun 29 Feb, 2004 21:20
- Location: Örnsköldsvik, Gideå
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Hanis wrote:Tändstiften är nu bytta och resultatet blev lite jämnare gång annars ingen skillnad.
En annan fundering jag har är om det skulle kunna vara luftmassamätaren, problemet är att jag inte lyckas hitta den lilla rackaren och jag ställer mig frågan "finns det ingen luftmassamätare? ". Är det någon som vet vart den ska sitta på en motor med motorkoden M111.940?
Svaret är enkelt du har ingen luftmassemätare på din motor den sitter endast på 220 - motorn och uppåt.
Jag själv har också en E200T -96:a har problem med att tomgången försvinner emellanåt får då gasa igång motorn och hålla den igång m.h.a gasen rätt som det är kommer tomgången tillbaks igen
Är det någon som har fler ideér på vad det är som orsakar problemet?
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Jag har funderat lite till om det kan vara så att det är gasspjället som orsakar felet. Jag ska ta mig ut ikväll efter jobbet och undersöka hur det beter sig och se över kontakter å sladdar.
Stjärn-diggaren:
Ofasen, skönt att veta att det inte finns någon luftmassamätare. Jag började nästan idiotförklara mig själv och tro att jag blivit helt blind!
Har du farthållare på din MB?
Stjärn-diggaren:
Ofasen, skönt att veta att det inte finns någon luftmassamätare. Jag började nästan idiotförklara mig själv och tro att jag blivit helt blind!
Har du farthållare på din MB?
MB 200TE -96
Lancia Abarth -85
Lancia Abarth -85
-
- Expert
- Posts: 437
- Joined: Sun 29 Feb, 2004 21:20
- Location: Örnsköldsvik, Gideå
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Ja jag har farthållare !!
I övrigt kan jag väl säga att jag haft den inne på Mercedes för felsökning kostar 1700 SEK om man gör en hel, jag slapp undan med en påbörjad undersökning och 850 SEK
Vad som hände på min var att jag kopplade ur batteriet under ett antal timmar när jag meckade efteråt vägrade den starta, kodningen mellan nyckel och bil hade försvunnit och startspärren gick ej ur blev bogsering till MB
Under felsökning hittade de att styrdonet för spjäll-huset tappat koden efter omkodning startade den och gick fint under en vecka då den sen började trilskas med att tomgången försvann
MB påstod att spjäll-huset skulle behöva bytas till en kostnad av 10.000 SEK
Dock har jag inga planer i den riktningen just nu i alla fall
I övrigt kan jag väl säga att jag haft den inne på Mercedes för felsökning kostar 1700 SEK om man gör en hel, jag slapp undan med en påbörjad undersökning och 850 SEK
Vad som hände på min var att jag kopplade ur batteriet under ett antal timmar när jag meckade efteråt vägrade den starta, kodningen mellan nyckel och bil hade försvunnit och startspärren gick ej ur blev bogsering till MB
Under felsökning hittade de att styrdonet för spjäll-huset tappat koden efter omkodning startade den och gick fint under en vecka då den sen började trilskas med att tomgången försvann
MB påstod att spjäll-huset skulle behöva bytas till en kostnad av 10.000 SEK
Dock har jag inga planer i den riktningen just nu i alla fall
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Jag har nu även bytt Termostat så att motorn ska komma upp i riktig temperatur. Har även mätt upp tändkablarna och inget fel där. Fortfarande är samma fenomen kvarstående.
Nästa steg är att prova med att byta bränslefilter, det levereras ett till mig som jag ska hämta ut på mekonomen i morgon och så får vi se vad det ger för resultat.
Det är ingen annan som har något förslag på vad som mer skulle kunna vara felkälla?
Nästa steg är att prova med att byta bränslefilter, det levereras ett till mig som jag ska hämta ut på mekonomen i morgon och så får vi se vad det ger för resultat.
Det är ingen annan som har något förslag på vad som mer skulle kunna vara felkälla?
MB 200TE -96
Lancia Abarth -85
Lancia Abarth -85
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Till slut fick jag tummen ur och har nu bytt bränslefiltret. Det gav dock inget positivt resultat, verkade göra varken från eller till.
Jag har tidigare mätt upp tändkablarna och vad jag fick fram där var att samtliga kablar hade samma motstånd. Jag funderar på att ändå byta ut dom. Börjar bli dåligt med ideér nu. Fungerar inte det är det väl bara att skicka in den till mercaverkstan.
Jag har tidigare mätt upp tändkablarna och vad jag fick fram där var att samtliga kablar hade samma motstånd. Jag funderar på att ändå byta ut dom. Börjar bli dåligt med ideér nu. Fungerar inte det är det väl bara att skicka in den till mercaverkstan.
MB 200TE -96
Lancia Abarth -85
Lancia Abarth -85
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
Tjena!
Jag har exakt samma symptom på min e280 -95:a, när motorn blir varm, runt 85 grader, så går bilen ojämt, men bara på tomgång, mellan 4-500 varv till 12-1300. Regelbundna cykler. Men det konstiga är att det inte sker alltid, utan typ var 3-e gång man står på tomgång!
Jag hoppas att det inte är spjällhuset! dyrt
På min s320 jag hade för några år sedan så var spjällhuser konstaterat slut av MB firma. Symptomen där var inte lika som nu. På den gick bilen ojämt även under körning, märktes speciellt vid körning med farthållaren inkopplad.
Dessutom så när den väl gick ojämt så var det inte regelbundet, utan den den på något vi hackade mer och om vartannat varierade mer i varvtal.
Ingen som haft liknande symptom?
Jag har exakt samma symptom på min e280 -95:a, när motorn blir varm, runt 85 grader, så går bilen ojämt, men bara på tomgång, mellan 4-500 varv till 12-1300. Regelbundna cykler. Men det konstiga är att det inte sker alltid, utan typ var 3-e gång man står på tomgång!
Jag hoppas att det inte är spjällhuset! dyrt
På min s320 jag hade för några år sedan så var spjällhuser konstaterat slut av MB firma. Symptomen där var inte lika som nu. På den gick bilen ojämt även under körning, märktes speciellt vid körning med farthållaren inkopplad.
Dessutom så när den väl gick ojämt så var det inte regelbundet, utan den den på något vi hackade mer och om vartannat varierade mer i varvtal.
Ingen som haft liknande symptom?
Mazda Rx-7 -93
MB 300td -80
MB E 250t bluetec 4matic -15
MB E 220t cdi avantgarde -11 *SÅLD*
MB E220t cdi -01*SÅLD*
MB 200e -93 *SÅLD*
MB E270 cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -79 *SÅLD*
MB 280te -95 sportline *SÅLD*
MB 300d -77, i nyskick, 11000mil och 1 ägare *SÅLD*
MB C36 AMG -94 *SÅLD*
MB 220D(TURBO) -72 *SÅLD*
MB E 220t cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -70 *SÅLD*
MB S 320 -93 *SÅLD*
MB E 220te -93 *SÅLD*
MB 300td -80
MB E 250t bluetec 4matic -15
MB E 220t cdi avantgarde -11 *SÅLD*
MB E220t cdi -01*SÅLD*
MB 200e -93 *SÅLD*
MB E270 cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -79 *SÅLD*
MB 280te -95 sportline *SÅLD*
MB 300d -77, i nyskick, 11000mil och 1 ägare *SÅLD*
MB C36 AMG -94 *SÅLD*
MB 220D(TURBO) -72 *SÅLD*
MB E 220t cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -70 *SÅLD*
MB S 320 -93 *SÅLD*
MB E 220te -93 *SÅLD*
Re: 200TE W124 -96:a ryckig tomgång varm motor
snatch wrote:Tjena!
Jag har exakt samma symptom på min e280 -95:a, när motorn blir varm, runt 85 grader, så går bilen ojämt, men bara på tomgång, mellan 4-500 varv till 12-1300. Regelbundna cykler. Men det konstiga är att det inte sker alltid, utan typ var 3-e gång man står på tomgång!
Jag hoppas att det inte är spjällhuset! dyrt
På min s320 jag hade för några år sedan så var spjällhuser konstaterat slut av MB firma. Symptomen där var inte lika som nu. På den gick bilen ojämt även under körning, märktes speciellt vid körning med farthållaren inkopplad.
Dessutom så när den väl gick ojämt så var det inte regelbundet, utan den den på något vi hackade mer och om vartannat varierade mer i varvtal.
Ingen som haft liknande symptom?
Det låter som jag har samma problem som med din S320. På min så är det varje gång men det kan variera lite hur mycket motorn varierar i tomgången. Om man kör på rak väg med minsta möjliga motstånd så kan jag känna hur den rycker lite, jag antar att det är som när du körde med farthållaren.
Jag undrar om det bara är till att köpa en begagnad ifrån skroten och sätta i eller om man måste lämna in bilen för att få den programmerad?
Ett riktigt irriterande fel i vart fall!
MB 200TE -96
Lancia Abarth -85
Lancia Abarth -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests