250 D
Re: 250 D
okej. men hur gör jag nu då för att skruva ner tomgången på bild nr 2?
.:1988 200 w124:. SÅLD
.:1996 C220 Sport AMG w202:. SÅLD
.:2001 CLK 230 Kompressor w208:. SÅLD
.:1993 E300 Turbodiesel w124:. SÅLD
.:2001 E220 CDI w210:. SÅLD
.:1998 E300 Turbodiesel w210:. SÅLD
.:2009 C200 CDI w204:.
http://www.garaget.org/Algon
.:1996 C220 Sport AMG w202:. SÅLD
.:2001 CLK 230 Kompressor w208:. SÅLD
.:1993 E300 Turbodiesel w124:. SÅLD
.:2001 E220 CDI w210:. SÅLD
.:1998 E300 Turbodiesel w210:. SÅLD
.:2009 C200 CDI w204:.
http://www.garaget.org/Algon
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: 250 D
Kjell Niklasson wrote:Bägge bilderna visar 300 turbopumpar, men det ser i stort sett lika ut på 250'in, bara en cylinder kortare.
1 - Tomgångsjustering, fin.
2 - Tomgångsjustering, grov. Utåt för att sänka tomgången.
3 - Maxvarv justering. Inåt för att öka maxvarvtalsbegränsning.
4 - Full last justering. Utåt för att öka bränslemängden.
Skruv nummer 4 skall utåt för att "ställa på". Om man utgår ifrån en originalmotor, så går det att skruva ca 2 varv utan att påverka tomgången. Därefter kommer tomgången att öka. Alltså, kan man skruva ut ca 2 varv med motorn avstängd. Resten rekommenderar jag att man gör med motorn igång. Det blir lite oljesöl, kanske 1 dl eller 2 på 5-10 minuter.
När tomgången ökar när man skruvar på nr 4, sänker man tomgången genom att skruva på skruv nr 2. Det är en grovjustering av tomgången. Skall skruvas utåt för att minska tomgången. Skruv 4 går att skruva utåt ca 3,5-4 varv, sen går det inte att sänka tomgången längre. Prova också att varva upp motorn ibland under justeringen, har man skruvat för mycket på nr 4 kommer motorn att rusa, och inte gå ner i varv.
Det som står ovan gäller för bild nr 1. Allt som står nedanför gäller bild nr 2.
Kjell Niklasson wrote:
Om pumpen har en Aldaklocka, nr 3 på bilden (Atmosfärisk laddtryck kompensering tror jag det heter på svenska.) så går det att "ställa på" den med. Den sitter såvitt jag vet på samtliga turbomotorer, men finns även på en del sugmotorer, fast då heter den Ada, dvs utan ladd.
För att "ställa på" Alda klockan måste man ta bort plomberingen som sitter längst upp på den, därunder finns det en justerskruv. Den skall skruvas uppåt för mer effekt. Den går att skruva på med motorn avstängd. Det är väldigt trångt mellan insug och skruv, en del plockar bort insuget för att komma åt den, men jag kan intyga att det går att justera utan att ta bort insuget.
Om man följer slangen som går ifrån Aldaklockan, så går den till en magnetventil. Det är ett säkerhetssystem för att skydda motorn mot för högt laddtryck. Lättaste sättet att koppla bort är att koppla om slangarna, så att det går en slang raka vägen mellan Aldaklocka och insug.
/ Kjell
Det kanske var lite oklart, men blir det klarare nu? Alltså, alla justerskruvar, förutom Alda klockan syns på bild 1.
Re: 250 D
Jaha nu är jag med! tack för bilderna och förklaringen igen!
//Henrik
//Henrik
.:1988 200 w124:. SÅLD
.:1996 C220 Sport AMG w202:. SÅLD
.:2001 CLK 230 Kompressor w208:. SÅLD
.:1993 E300 Turbodiesel w124:. SÅLD
.:2001 E220 CDI w210:. SÅLD
.:1998 E300 Turbodiesel w210:. SÅLD
.:2009 C200 CDI w204:.
http://www.garaget.org/Algon
.:1996 C220 Sport AMG w202:. SÅLD
.:2001 CLK 230 Kompressor w208:. SÅLD
.:1993 E300 Turbodiesel w124:. SÅLD
.:2001 E220 CDI w210:. SÅLD
.:1998 E300 Turbodiesel w210:. SÅLD
.:2009 C200 CDI w204:.
http://www.garaget.org/Algon
Re: 250 D
ursäkta men hur i hel*ete ska man kunna komma åt och ta bort locket över skruvarna. jag får ju inte ens in verktygen!
.:1988 200 w124:. SÅLD
.:1996 C220 Sport AMG w202:. SÅLD
.:2001 CLK 230 Kompressor w208:. SÅLD
.:1993 E300 Turbodiesel w124:. SÅLD
.:2001 E220 CDI w210:. SÅLD
.:1998 E300 Turbodiesel w210:. SÅLD
.:2009 C200 CDI w204:.
http://www.garaget.org/Algon
.:1996 C220 Sport AMG w202:. SÅLD
.:2001 CLK 230 Kompressor w208:. SÅLD
.:1993 E300 Turbodiesel w124:. SÅLD
.:2001 E220 CDI w210:. SÅLD
.:1998 E300 Turbodiesel w210:. SÅLD
.:2009 C200 CDI w204:.
http://www.garaget.org/Algon
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: 250 D
Algon wrote:ursäkta men hur i hel*ete ska man kunna komma åt och ta bort locket över skruvarna. jag får ju inte ens in verktygen!
Hehe... Hade nästan väntat mig detta.
Om det sitter farthållare på din motor, så måste den monteras bort för att komma åt. Och det är rätt pillrigt det med. Rekommenderar en bra 1/4 hylsnyckelsats.
Det var en 300 12v turbo du har?
Re: 250 D
hehe okej! ja tänkte nästan att det var nått sånt! satan vilket pill sen ska vara för att få lite mer mos i grejerna. montera bort halva motorn ju!
jaja då får det bli ett helgprojekt..
haha ska jag vara ärlig så vet jag inte.. men är det inte en 24v?
93:a årsmo..
jaja då får det bli ett helgprojekt..
haha ska jag vara ärlig så vet jag inte.. men är det inte en 24v?
93:a årsmo..
.:1988 200 w124:. SÅLD
.:1996 C220 Sport AMG w202:. SÅLD
.:2001 CLK 230 Kompressor w208:. SÅLD
.:1993 E300 Turbodiesel w124:. SÅLD
.:2001 E220 CDI w210:. SÅLD
.:1998 E300 Turbodiesel w210:. SÅLD
.:2009 C200 CDI w204:.
http://www.garaget.org/Algon
.:1996 C220 Sport AMG w202:. SÅLD
.:2001 CLK 230 Kompressor w208:. SÅLD
.:1993 E300 Turbodiesel w124:. SÅLD
.:2001 E220 CDI w210:. SÅLD
.:1998 E300 Turbodiesel w210:. SÅLD
.:2009 C200 CDI w204:.
http://www.garaget.org/Algon
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: 250 D
Algon wrote:haha ska jag vara ärlig så vet jag inte.. men är det inte en 24v?
93:a årsmo..
Nja, alla turbo 124'or var antingen 10 eller 12v. 24v fanns aldrig med turbo i 124 karossen.
Re: 250 D
där ser man..hur sitter farthållaren? är det mycket bök för att få bort den?
.:1988 200 w124:. SÅLD
.:1996 C220 Sport AMG w202:. SÅLD
.:2001 CLK 230 Kompressor w208:. SÅLD
.:1993 E300 Turbodiesel w124:. SÅLD
.:2001 E220 CDI w210:. SÅLD
.:1998 E300 Turbodiesel w210:. SÅLD
.:2009 C200 CDI w204:.
http://www.garaget.org/Algon
.:1996 C220 Sport AMG w202:. SÅLD
.:2001 CLK 230 Kompressor w208:. SÅLD
.:1993 E300 Turbodiesel w124:. SÅLD
.:2001 E220 CDI w210:. SÅLD
.:1998 E300 Turbodiesel w210:. SÅLD
.:2009 C200 CDI w204:.
http://www.garaget.org/Algon
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: 250 D
Algon wrote:hur sitter farthållaren? är det mycket bök för att få bort den?
Farthållarmotorn sitter i en plåtkonsoll, som är inklämd mellan pump och oljefiltret. Har för mig att det gick att fippla ut motor och konsoll tillsammans, men det var ett tag sedan jag gjorde det. Konsollen sitter skruvad rakt i blocket. Diverse gasstag måste bort också. Var lite försiktig med dom stagen som är gjorda i plast, lätta att spräcka (har provat själv!).
Re: 250 D
Jag har en liten fråga.. Hur ställer man upp en
om605 (250d 20v -95) motor då? Har för mig att det är en
"halv elektrisk pump" eller är jag ute å cykla.
om605 (250d 20v -95) motor då? Har för mig att det är en
"halv elektrisk pump" eller är jag ute å cykla.
Nuvarande
MB w203 220cdi -02 TAW
Audi a4 Q 1.9tdi -97 CPH
Lost Soldiers
VW passat 1.9tdi syncro -97
Skoda Pickup 1.9d -98 CFW
Audi a4 2.0 tfsi -06 BPA
Bmw X5 3,0i -03 UZN
Bmw 325i -05 WNN
VW passat 1.8t -97 ANW
Volvo 360 -88 JLS
Volvo 855 glt -97 TCN
w126 420se -89 NBH
w124 e250td -96 EMF
w124 e250td -95 RMS
Volvo 145 -72 BHT
w124 300d -91 BLU
Volvo 744 -88 NMZ
W201 1,8e -91 OTP
http://www.garaget.org/Luggis
MB w203 220cdi -02 TAW
Audi a4 Q 1.9tdi -97 CPH
Lost Soldiers
VW passat 1.9tdi syncro -97
Skoda Pickup 1.9d -98 CFW
Audi a4 2.0 tfsi -06 BPA
Bmw X5 3,0i -03 UZN
Bmw 325i -05 WNN
VW passat 1.8t -97 ANW
Volvo 360 -88 JLS
Volvo 855 glt -97 TCN
w126 420se -89 NBH
w124 e250td -96 EMF
w124 e250td -95 RMS
Volvo 145 -72 BHT
w124 300d -91 BLU
Volvo 744 -88 NMZ
W201 1,8e -91 OTP
http://www.garaget.org/Luggis
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: 250 D
Lyfter denna tråd då jag fått lite knas. Tänkte ställa på min turbokonverterade om603 från 93A (möjligt att den är bytt), men pumpgaveln ser inte alls ut som på de äldre, dvs inget sex-bultat lock utan istället ser det ut som 2 magnetventiler med varsin kontakt till
Verkar även sitta ALDA (ALA då iom. sug), något att göra där? Idag går ju den anslutningen bara rätt ut såklart.
Tacksam för svar! /Thomsen
Verkar även sitta ALDA (ALA då iom. sug), något att göra där? Idag går ju den anslutningen bara rätt ut såklart.
Tacksam för svar! /Thomsen
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: 250 D
Bild på baksidan av pumpen?
Iallafall, gissar på att den övre magneten är som vanligt, "ELR", dvs tomgångsstyrning. Den undre är troligen något som heter "ARA". Den kallas för ryckutjämnare i handböckerna. Det går att justera bränslet på en sådan pump också. Har dock aldrig gjort det själv. Men tror att man kommer åt skruven genom att plocka loss den nedre magneten.
Det har diskuterats på forumet tidigare, vill minnas att "22.0:1" justerade bränsle på en sådan pump.
Edit: Hittade detta vid en sökning: viewtopic.php?f=5&t=50629&hilit=justera
Edit 2: Det heter ADA när det är utan turbo. Har aldrig provat att koppla laddtryck i en ADA klocka, men det går fint att skruva dit en ALDA klocka istället. Justerskruven längst upp på klockan skall uppåt för mer bränsle iallafall.
Iallafall, gissar på att den övre magneten är som vanligt, "ELR", dvs tomgångsstyrning. Den undre är troligen något som heter "ARA". Den kallas för ryckutjämnare i handböckerna. Det går att justera bränslet på en sådan pump också. Har dock aldrig gjort det själv. Men tror att man kommer åt skruven genom att plocka loss den nedre magneten.
Det har diskuterats på forumet tidigare, vill minnas att "22.0:1" justerade bränsle på en sådan pump.
Edit: Hittade detta vid en sökning: viewtopic.php?f=5&t=50629&hilit=justera
Edit 2: Det heter ADA när det är utan turbo. Har aldrig provat att koppla laddtryck i en ADA klocka, men det går fint att skruva dit en ALDA klocka istället. Justerskruven längst upp på klockan skall uppåt för mer bränsle iallafall.
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: 250 D
Tackar för mkt bra info, läste igenom den länkade tråden. Vad jag sett så sitter den nedre magneten endast låst med en torx, har de nån betydelse i vilket läge den sitter, dvs är det någon justering? Iofs inte svårt å göra två märken för att få den i samma position igen .
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 110
- Joined: Sat 19 Jan, 2008 15:06
- Location: Kungälv, 3mil norr om gbg
Re: 250 D
Jag har också den understa saken på min pump som e en importerad 300D Manuell -88
De värsta e att ställer man in soppan å tomgång med locket av så sen när man sätter på locket så sjunker varvet drastiskt å då måste man ställa upp tomgången för att den ens ska gå, å "påställningen" Försvinner helt om ni förstår.
Utan locket kom de en fin svart puff och rappare på gasen, men med locket å "magnet" sakerna inkopplade så försvinner all rök helt. Ska man ändra på något mera eller?
De värsta e att ställer man in soppan å tomgång med locket av så sen när man sätter på locket så sjunker varvet drastiskt å då måste man ställa upp tomgången för att den ens ska gå, å "påställningen" Försvinner helt om ni förstår.
Utan locket kom de en fin svart puff och rappare på gasen, men med locket å "magnet" sakerna inkopplade så försvinner all rök helt. Ska man ändra på något mera eller?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 24 guests