Rusande tomgång (2000-3000rpm) på 230E (1991)

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
es_clk
Prospect
Prospect
Posts: 38
Joined: Sat 29 Dec, 2007 09:03
Location: Piteå

Rusande tomgång (2000-3000rpm) på 230E (1991)

Postby es_clk » Fri 01 Jan, 2010 21:30

Idag när jag startade min 230E (1991, manuell) så rusade tomgången på ca 2000rpm och när motorn börjar bli varm så stiger den ytterligare (närmare 3000rpm). Har bara hunnit felsöka som hastigast och själva mekaniken kring gasvajern verkar fjädra tillbaka som den ska. Varvtalet är väldigt segt när det ska tillbaka ner mot "tomgång" (2000rpm) efter jag tryckt på gaspedalen. Kan tillägga att det är runt -15grader och den stått på motorvärmare nån timme innan jag startade den.

Har inte stenkoll på vad som påverkar tomgången på insprutaren i övrigt, skulle vara tacksam för förslag kring vad som kan vara fel. Den brukar normalt ha en tomgång på runt 1000rpm när den kallstartas och sen sjunker den till runt 800rpm.

/Erik

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: Rusande tomgång (2000-3000rpm) på 230E (1991)

Postby Mr-sportline » Fri 01 Jan, 2010 21:34

är det inte fel att mikrobrytaren slås till när du släpper gasen så kan du ha tjuvluft genom en gummibälg som sitter mellan bränslefördelare o insuget.

es_clk
Prospect
Prospect
Posts: 38
Joined: Sat 29 Dec, 2007 09:03
Location: Piteå

Re: Rusande tomgång (2000-3000rpm) på 230E (1991)

Postby es_clk » Fri 01 Jan, 2010 21:37

Mr-sportline wrote:är det inte fel att mikrobrytaren slås till när du släpper gasen så kan du ha tjuvluft genom en gummibälg som sitter mellan bränslefördelare o insuget.


Mikrobrytaren hör jag klicka när jag släpper pedalen. Får kolla upp gummibälgen... Hur är det med övrig styrning, görs det via vakuum? Tänkte iaf det är någon gummislang som gett upp?

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: Rusande tomgång (2000-3000rpm) på 230E (1991)

Postby Mr-sportline » Fri 01 Jan, 2010 21:45

es_clk wrote:
Mr-sportline wrote:är det inte fel att mikrobrytaren slås till när du släpper gasen så kan du ha tjuvluft genom en gummibälg som sitter mellan bränslefördelare o insuget.


Mikrobrytaren hör jag klicka när jag släpper pedalen. Får kolla upp gummibälgen... Hur är det med övrig styrning, görs det via vakuum? Tänkte iaf det är någon gummislang som gett upp?



lossa luftburken o kolla på gaslängaget att brytaren verkligen sluts.
kan va bara fjädern som gått av.
oftast det felet.
nää finns lite vacumslangar men dom brukar hållas.


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests