Stora samlade köpguiden för A/C/S/W124

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Stora samlade köpguiden för A/C/S/W124

Postby snowman » Wed 04 May, 2011 14:38

Med anledning av detta så sparkar jag igång viewtopic.php?f=12&t=63628&p=605138#p605138

Mercedes-Benz 124
Image

Allmän sammanfattning

124:an introducerades i december 1984. Bilen bröt helt med föregångaren W123 och tekniken byggde istället vidare på den mindre 190:n, men med större kaross och rymligare interiör. Från hösten 1985 kunde man beställa sin sexcylindriga W124:a med Mercedes fyrhjulsdrivningssystem 4MATIC i 1987.

Produktionen uppgick till 2 583 470 exemplar.

De enda motorer som följde med från föregångaren var de fyrcylindriga bensinmotorerna.
Dieslarna kändes igen från 190:n, medan sexorna var helt nya.
Från 1986 erbjöds bensinmotorerna med katalytisk avgasrening.
Senare uppdaterades programmet med nya fyrventilsmotorer och stora V8:or infördes.

Modellen erbjöds i flera olika kaross varianter som täcker de flesta användningsområden.
Sedan-karossen introducerades i december 1984. I december 1985 följde kombin som producerades i 340 503 exemplar.
I maj 1987 introducerades coupé-versionen. Den byggdes i 141 498 exemplar.
I september 1991 presenterade Mercedes sin första fyrsitsiga cabriolet sedan W111:an. Cabrioleten byggdes i 33 952 exemplar.
Dessutom byggdes förlängda limousine-versioner av fristående karossbyggare som Miesen och Binz i 2 342 exemplar.

Karossen finns också i ambulans eller begravningsbils varianter.

Motorer
124an erbjöds med en mängd olika motorvarianter, Allt från raka 4or till V8or.

200 1985-89 M102: 4-cyl radmotor ohc 1997 cm³ 109 hk Förgasare
200 E 1985-89 M102: 4-cyl radmotor ohc 1997 cm³ 122 hk Bränsleinsprutning
200 D 1985-95 OM601: 4-cyl radmotor ohc 1997 cm³ 72-75 hk Dieselmotor
230 E 1985-89 M102: 4-cyl radmotor ohc 2299 cm³ 136 hk Bränsleinsprutning
250 D 1985-93 OM602: 5-cyl radmotor ohc 2497 cm³ 90-94 hk Dieselmotor
260 E 1985-89 M103: 6-cyl radmotor ohc 2599 cm³ 170 hk Bränsleinsprutning
300 E 1985-89 M103: 6-cyl radmotor ohc 2962 cm³ 190 hk Bränsleinsprutning
300 D 1985-93 OM603: 6-cyl radmotor ohc 2996 cm³ 109-113 hk Dieselmotor
200 1986-90 M102: 4-cyl radmotor ohc 1997 cm³ 105 hk Förgasare Katalysator
200 E 1986-92 M102: 4-cyl radmotor ohc 1997 cm³ 118 hk Bränsleinsprutning Katalysator
230 E 1986-92 M102: 4-cyl radmotor ohc 2299 cm³ 132 hk Bränsleinsprutning Katalysator
260 E 1986-92 M103: 6-cyl radmotor ohc 2599 cm³ 160 hk Bränsleinsprutning Katalysator
300 E 1986-92 M103: 6-cyl radmotor ohc 2962 cm³ 180-188 hk Bränsleinsprutning Katalysator
300 D Turbo 1986-95 OM603: 6-cyl radmotor ohc 2996 cm³ 143-147 hk Turbodiesel
250 D Turbo 1988-95 OM602: 5-cyl radmotor ohc 2497 cm³ 126 hk Turbodiesel
300 E-24 1989-92 M104: 6-cyl radmotor dohc 2960 cm³ 220 hk Bränsleinsprutning Katalysator
400 E/E420 1991-95 M119: 8-cyl V-motor dohc 4196 cm³ 279 hk Bränsleinsprutning Katalysator
500 E/E500 1991-95 M119: 8-cyl V-motor dohc 4973 cm³ 320-326 hk Bränsleinsprutning Katalysator
200 E/E200 1993-96 M111: 4-cyl radmotor dohc 1998 cm³ 136 hk Bränsleinsprutning Katalysator
220 E/E220 1993-96 M111: 4-cyl radmotor dohc 2199 cm³ 150 hk Bränsleinsprutning Katalysator
280 E/E280 1993-95 M104: 6-cyl radmotor dohc 2799 cm³ 193-197 hk Bränsleinsprutning Katalysator
320 E/E320 1993-95 M104: 6-cyl radmotor dohc 3199 cm³ 220 hk Bränsleinsprutning Katalysator
E250 D 1994-96 OM605: 5-cyl radmotor dohc 2497 cm³ 113 hk Dieselmotor
E300 D 1994-95 OM606: 6-cyl radmotor dohc 2996 cm³ 136 hk Dieselmotor
E36 AMG 1994-96 M104: 6-cyl radmotor dohc 3199 cm³ 279 hk Bränsleinsprutning Katalysator
E60 AMG 1994-95 M119: 8-cyl V-motor dohc 5956 cm³ 381 hk Bränsleinsprutning Katalysator




Fyll på med mer, Fördelar, nackdelar, FAQ osv!
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Stora samlade köpguiden för A/C/S/W124

Postby pasi » Sat 07 May, 2011 22:22

jag har varit kanon nöjd me min 220E av 93 årsmodell, visserligen med 35000mil på mätarn men fungerar kanon. rosten är ju det största problemet. sen så är det bakaxelupphängningarna av gummi som brukar ta slut vid runt 20-25000mil o därefter, mina är slut och ska bytas ut. kostnad ca 2600kr exkl.arbete. sen är det problem med kabelstammarna mellan 93-95 till motorn då mercedes använde sig av miljövänliga isoleringar på kablarna vilket gör att isoleringen spricker o faller av med risk för brand och eller kortslutning. detta har jag fixat till i min bil genom att jag bytte hela kabelstammen till motorn(tillverkade egen),kolla på min projektråd om detta.

har ac i min, automat,farthållare och drag. ac och farthållare fungerar ej, ac:n behöver fyllas och vad gäller farthållaren så är det styrenheten som behöver bytas.kolla upp detta om du ska köpa nån med farthållare, då stryboxarna har en tendens att krångla till farthållaren.

sen är servicebok nästan a och o om man vill vara någonlunda säker på funktionen på bilen rent mekaniskt framöver, men som med bilar så kan ju allt hända hur bra den än är servad innan.

bränslemässigt så ligger min på 10,5lit/100km blandad körning och på motorväg/landsväg runt 0,8lit/mil så inte så farligt. 150hk räcker rätt bra för bilen för normal bruk.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Stora samlade köpguiden för A/C/S/W124

Postby Jojjet » Fri 13 May, 2011 12:45

Här är ett inlägg jag skrev för några år sedan:

Lade på sommardäcken igår och då kom en granne och undrade vad man skulle kika på om man vil köpa en w124.
Eftersom jag för ovanlighetens skull hade hittat åt min kamera, och kabel till den så tog jag några snabba bilder på vart jag har upplevt att de vanliga "fällorna" finns.

Bilderna är tagna på min och min sambos 200e-90. Just den bilen gav vi i höstas 20 tusen kronr för, och det priset kändes rätt, iom att den har så bra historik.

Nåväl:

Här är då bilen i sin "helhet":

Image
Image


Jag brukar sätta ett finger precis i ovankant på saccot och gå ett varv runt bilen med fingret lätt nuddat mot bilen. På så vis känner man om den är rostig eller uppspacklad... Här en bild på bakdörren. på bilden ser man även grannens 300ce Brabus..

Image
Image


Sedan brukar jag lätta på listen lite som är i överkant på dörrarna, för där kan det finnas lite rost också.

Image
Image


Kolla även nederkant på insidan dörren, har sett på flera bilar att det rostar där...

Image
Image


Runt antennen är det viktigt att kolla. Där brukar det kunna finnas lite rost...

Image
Image


Kolla även på ovansida stötfångare bak, samt skärmkanter.

Image
Image


Samma säk gäller fram, vid blinkersen. Här är det extra noga, för fästet till skärmen sitter därbakom. Här åkte jag på en nit en gång i världen när jag köpte en w124. Fanns ingenting att fästa den nya skärmen i när jag skulle byta skärmar... Svetsjobb är kostsamt om man inte har möjligheter att svetsa själv... På importerade bilar så är det extra viktigt att kolla runt sidoblinkersen också. Importörer kan tyvärr ibland glömma att rostskydda när de tar upp hål i framskärmen för blinkers. Bilden under så kan man kika efter rost från "insidan" dräneringshålet där kan sitta igen, och då vill det gärna börja rosta. Ser man rost där: Köp en annan bil. Som tidigare nämnts så sitter fästen för skärm och stötis därbakom/under...

Image
Image

Image
Image


Inredningsmässigt så brukar jag kolla på förarstolen, svankstödet. Just denna bil har gått närmare 30.000 mil. Förvisso har den haft ett snällt liv, men nog syns det lite slitage allt... :? (tips på årgärd?) På bilar med skålade säten kan det se annorlunda ut, då bältet nöter oftare/hårdare mot svankstödet. Sedan beror det lite på hur bilen är använd också, korta körningar med mkt "in och utklivningar".
Märker även att när min sambo har bilen (159.5cm) så sitter hon långt fram, och är så pass smal att bältet nöter hela tiden mot svankstödet.

Image
Image

Träpaneler som spricker....

Image
Image

Bagageluckan tar gärna lite stryk också. Oftast då runt kromlisten (facelift) eller ovan den svarta listen likt bilden...
Listen sitter i femtioelva skruvar, och hittar man ett rostfritt ex så skulle då jag skruva lös listen och se till att det blir fullgott rostskydd där.

Image
Image


Runt låskolven vill det gärna rosta, där är det ju som lättast att blästra och lacka också...

Image
Image


Här ser man ännu en angripen positon på w124.

Image
Image


Runt framrutan brukar jag vara noga att kolla också. En dag kanske man skall byta ruta, och då underlättar det för glasmästar´n om han slipper en massa rost. Kolla även runt taklucka så att det inte har börjat bubbla där.

Image
Image


Detta var det jag brukar kika på på utsidan bilen. Sedan skall man ju köra den och kolla det maskinella också...

Fyll gärna på med fler tips om allas vår älskade w124 här. :-)
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Stora samlade köpguiden för A/C/S/W124

Postby Jojjet » Fri 13 May, 2011 12:51

Efterssom inlägget ovan skrevs för ett par år sedan så är bilen såld, och jag har nog hunnit med ca 5-10 st 124:or efter det.

Som hastigast kan jag nämna att en 124 med 5-stegs aut låda är för mig numera ett big "no no"... OM jag köper en igen, så ser jag till att pruta ca 20 papp, för det är vad det kostar när den slutar backa... Alternativt att det finns ett kvitto på att lådan nyligen är renoverad...

Kommer att sätta mig ner när jag får mer tid att fundera, och skriva lite utförligare om de erfarenheter jag har av denna fantastiska vagn. Har nog haft ett 30-40tal 124or, med motorer från 200 förgasare till 500e. Dock aldrig diesel.. :oops:

Har en 124 kombi nu som jag skall sälja, kanske kan göra en liknande "guide" som ovan, fast med den?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

stjärn-diggaren
Expert
Expert
Posts: 437
Joined: Sun 29 Feb, 2004 21:20
Location: Örnsköldsvik, Gideå

Re: Stora samlade köpguiden för A/C/S/W124

Postby stjärn-diggaren » Fri 13 May, 2011 14:31

Kan fylla på med angående min e200T -96
Kolla alla rör till nivåregleringen har en stor tendens att rosta är stålrör speciellt där de sitter fästade med gummiklammer.
Ett litet helsike när det börjar läcka på alla möjliga ställen.

Se upp för tändningsmodulen, blir fuktskadad med åren insprutningen är gjord så att den känner av undertrycket i insugsröret med följd att fukt skapas i insugsrör resp vacuumslang på vintern och denna rinner ner i trycksensorn i tändmodulen med fuktskador och framtida haveri som följd. En ny tändmodul kostar 25000 SEK hos Mercedes.

Kommer fylla på med mer också !

User avatar
Labbe
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Sun 05 Jun, 2011 15:29
Location: Lönsboda
Contact:

Re: Stora samlade köpguiden för A/C/S/W124

Postby Labbe » Mon 06 Jun, 2011 19:27

Tänkte bara tala om att jag precis införskaffat min först MB .
Kom över en E220TE -95 för 5000:-
ACn funkar inte farthållaren fungerar (ibland) fönstret på förarsidan går bara ner 1 decimeter
ett rosthål på 5 centimeter på höger framskärm tomgången hög och lite glapp i bakaxeln tror jag.
har bara haft den några dagar men är såld.. aldrig mer volvo :lol:
Min första MB !! E220 -95
Cheva samt några 740 ;)

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Stora samlade köpguiden för A/C/S/W124

Postby psycho » Wed 28 Sep, 2011 09:14

Lite rost varing för W124, dessa ställen är svåra se. Låter bilderna tala! Lägger in en länk när min 500E fixas till, all rost mm. Rätt illa åtgången.

Image

Image

Image

http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=26431&hilit=psychos+500E&start=255

Bra bilar detta 8)

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests