var och besikta idag fick ombesiktning pga av CO2500 och hc halt var för hög , lambda låg precis på gränsen
hade bytt olja + filter och luftfilter före besiktningen ,körde även den riktigt varm före
i vilken ände ska ja börja , tändstift?
tack på förhand!
e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Jag skulle börja med att kolla tändfördelarna (och den fortsätta med tändstift och tändkablar - i den ordningen). Misständning på en cylinder ger precis de symptom du har, högt lambdavärde (ungefär på gränsen) och för hög HC.
Vill det sig illa så har du en dålig lambdasond och en död kat(t) också...... Den höga COn är illavarslande.
Vill det sig illa så har du en dålig lambdasond och en död kat(t) också...... Den höga COn är illavarslande.
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Marie wrote:Jag skulle börja med att kolla tändfördelarna (och den fortsätta med tändstift och tändkablar - i den ordningen). Misständning på en cylinder ger precis de symptom du har, högt lambdavärde (ungefär på gränsen) och för hög HC.
Vill det sig illa så har du en dålig lambdasond och en död kat(t) också...... Den höga COn är illavarslande.
okej ska kolla upp det ,tackar för hjälpen =)
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Marie wrote:Jag skulle börja med att kolla tändfördelarna (och den fortsätta med tändstift och tändkablar - i den ordningen). Misständning på en cylinder ger precis de symptom du har, högt lambdavärde (ungefär på gränsen) och för hög HC.
Vill det sig illa så har du en dålig lambdasond och en död kat(t) också...... Den höga COn är illavarslande.
En fråga bara för att jag är nyfiken (jag kritiserar inte dina kunskaper då de ligger skyhögt över mina)....borde inte misständningar rent teoretiskt snarare ge ett lågt lambdavärde med tanke på att bränsle då inte förbränns som det skall...eller är jag ute och åker velociped igen?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
-
- Hangaround
- Posts: 20
- Joined: Fri 18 May, 2012 11:53
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
krycko wrote:var och besikta idag fick ombesiktning pga av CO2500 och hc halt var för hög , lambda låg precis på gränsen
hade bytt olja + filter och luftfilter före besiktningen ,körde även den riktigt varm före
i vilken ände ska ja börja , tändstift?
tack på förhand!
k-sprit i tanken har hjälp mig varjegång
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Tanka lite 30% E85 sen tar du ur luftfiltren medans du kör in på besiktningen så brukar det gå bra!
Bilen motorn blir varm och bra om du står på tomgång och med värmereglagen på kallllllt.
Bilen motorn blir varm och bra om du står på tomgång och med värmereglagen på kallllllt.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
MB_Star wrote:Tanka lite 30% E85 sen tar du ur luftfiltren medans du kör in på besiktningen så brukar det gå bra!
Bilen motorn blir varm och bra om du står på tomgång och med värmereglagen på kallllllt.
jo hade tänkt testa lite e85 , desvärre tror ja "katten" är sisådär , ska kolla också så jag inte har nått avgasläckage =)
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Cpt Tuttle wrote:Marie wrote:Jag skulle börja med att kolla tändfördelarna (och den fortsätta med tändstift och tändkablar - i den ordningen). Misständning på en cylinder ger precis de symptom du har, högt lambdavärde (ungefär på gränsen) och för hög HC.
Vill det sig illa så har du en dålig lambdasond och en död kat(t) också...... Den höga COn är illavarslande.
En fråga bara för att jag är nyfiken (jag kritiserar inte dina kunskaper då de ligger skyhögt över mina)....borde inte misständningar rent teoretiskt snarare ge ett lågt lambdavärde med tanke på att bränsle då inte förbränns som det skall...eller är jag ute och åker velociped igen?
Högt lambdavärde innebär syreöverskott i avgaserna, och det+HC får du bland annat om en cylinder pumpar oförbränd bensin/luftblandning ut i avgasröret
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Tackar, då klarnar det. :)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Hej. Hur har det gått. Hittat felet. Har liknande problem på min så e nyfiken
500e -91
Gamla åk:
MB 500E -92 Brilliantsilver, nu skrotad!
MB 300ce AMG -92 Svart
Gamla åk:
MB 500E -92 Brilliantsilver, nu skrotad!
MB 300ce AMG -92 Svart
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Det känns som vi alla måste gå igenom detta dilämma. Och det finns enligt min erfarenhet finns inget bestämt att gå på. Det kan vara stift, fördelare, oringarna till de, hållaren/plastringen innanför fördelarna som har läckage, lambdasonden, avgasläckage, tändkablarna, luftmassemätaren, E_gas styrenheten, spjällhuset mm mm. Jag har lagt 30000:- på det och är inte färdig än. Har luftmassemätaren kvar... om det inte dyker upp nåt mer, peppar peppar... Känns jobbigt att vara en party poper, men jag är ju inte ensam om detta. Mitt tips är, gör en budget och se vad du har råd att göra. Kan hända att detta är ett av det jobbigaste problemen man kan ha med denna typen av bil, men det borde finnas lite hjälp i min projekttråd.
viewtopic.php?f=31&t=60673
Hoppas verkligen att du inte behöver gå den långa väg som jag blev tvungen att gå. Lycka till!
/Mikael
Litet tillägg, vi bytte även en vacuumslang, som gjorde stort resultat på den vandrande tomgången.
viewtopic.php?f=31&t=60673
Hoppas verkligen att du inte behöver gå den långa väg som jag blev tvungen att gå. Lycka till!
/Mikael
Litet tillägg, vi bytte även en vacuumslang, som gjorde stort resultat på den vandrande tomgången.
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Jag klarade besiktningen i våras mest tack vare en juste besiktningsman, HC låg och pendlade, nog aningen mer över än under gränsvärdet.......han skrev när det var under.
Övriga värden var bra. Oljan hade gått en säsong, men även när oljan var ny så var siffrorna ungefär lika på gränsen.
Han varvade upp bilen och lät den gå på tomgång, varvid HC straxt efter blev hög, detta gissade han tydde på slitna ventiltätningar. Håller expertisen med?
Oljeförbrukningen har inte vart något överdrivet hög, den har förbrukat från max till min markeringen på stickan över sommaren, kanske 500 mil.
Övriga värden var bra. Oljan hade gått en säsong, men även när oljan var ny så var siffrorna ungefär lika på gränsen.
Han varvade upp bilen och lät den gå på tomgång, varvid HC straxt efter blev hög, detta gissade han tydde på slitna ventiltätningar. Håller expertisen med?
Oljeförbrukningen har inte vart något överdrivet hög, den har förbrukat från max till min markeringen på stickan över sommaren, kanske 500 mil.
MB 500E -92, 280SE 3,5 coupé -70, MB 200T -85
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Haagbard wrote:Jag klarade besiktningen i våras mest tack vare en juste besiktningsman, HC låg och pendlade, nog aningen mer över än under gränsvärdet.......han skrev när det var under.
Övriga värden var bra. Oljan hade gått en säsong, men även när oljan var ny så var siffrorna ungefär lika på gränsen.
Han varvade upp bilen och lät den gå på tomgång, varvid HC straxt efter blev hög, detta gissade han tydde på slitna ventiltätningar. Håller expertisen med?
Oljeförbrukningen har inte vart något överdrivet hög, den har förbrukat från max till min markeringen på stickan över sommaren, kanske 500 mil.
Hårda ventilstyrningstätningar alt. dålig förbränning pga. taskig/utebliven gnista är oftast orsaken till knasiga HC-värden. Pulade med en M104 härom veckan men där visade det sig att 3:ans cyl endast hade 4,5 bar i komp - vilket givetvis orsakade en HC-halt på 985. Men detta tillhör ovanligheterna......
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
ett år ha gått men bättre sent än aldrig =) , i vinter hittade jag felet , i mitt fall vart de nya kattar , klockrena värden nu =))
Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(
Varmkörde min i 6 mil och fick
Co, 00
Hc, 001
Co 2500, 00
Lambda 101
Co, 00
Hc, 001
Co 2500, 00
Lambda 101
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 27 guests