e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
krycko
Prospect
Prospect
Posts: 38
Joined: Thu 24 Jun, 2010 22:54

e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby krycko » Wed 23 May, 2012 22:27

var och besikta idag fick ombesiktning pga av CO2500 och hc halt var för hög , lambda låg precis på gränsen

hade bytt olja + filter och luftfilter före besiktningen ,körde även den riktigt varm före

i vilken ände ska ja börja , tändstift?

tack på förhand!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby Marie » Wed 23 May, 2012 22:57

Jag skulle börja med att kolla tändfördelarna (och den fortsätta med tändstift och tändkablar - i den ordningen). Misständning på en cylinder ger precis de symptom du har, högt lambdavärde (ungefär på gränsen) och för hög HC.

Vill det sig illa så har du en dålig lambdasond och en död kat(t) också...... Den höga COn är illavarslande.

krycko
Prospect
Prospect
Posts: 38
Joined: Thu 24 Jun, 2010 22:54

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby krycko » Thu 24 May, 2012 19:55

Marie wrote:Jag skulle börja med att kolla tändfördelarna (och den fortsätta med tändstift och tändkablar - i den ordningen). Misständning på en cylinder ger precis de symptom du har, högt lambdavärde (ungefär på gränsen) och för hög HC.

Vill det sig illa så har du en dålig lambdasond och en död kat(t) också...... Den höga COn är illavarslande.


okej ska kolla upp det ,tackar för hjälpen =)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby Cpt Tuttle » Sat 26 May, 2012 07:40

Marie wrote:Jag skulle börja med att kolla tändfördelarna (och den fortsätta med tändstift och tändkablar - i den ordningen). Misständning på en cylinder ger precis de symptom du har, högt lambdavärde (ungefär på gränsen) och för hög HC.

Vill det sig illa så har du en dålig lambdasond och en död kat(t) också...... Den höga COn är illavarslande.


En fråga bara för att jag är nyfiken (jag kritiserar inte dina kunskaper då de ligger skyhögt över mina)....borde inte misständningar rent teoretiskt snarare ge ett lågt lambdavärde med tanke på att bränsle då inte förbränns som det skall...eller är jag ute och åker velociped igen?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

ventilhatt
Hangaround
Hangaround
Posts: 20
Joined: Fri 18 May, 2012 11:53

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby ventilhatt » Sat 26 May, 2012 07:54

krycko wrote:var och besikta idag fick ombesiktning pga av CO2500 och hc halt var för hög , lambda låg precis på gränsen

hade bytt olja + filter och luftfilter före besiktningen ,körde även den riktigt varm före

i vilken ände ska ja börja , tändstift?

tack på förhand!


k-sprit i tanken har hjälp mig varjegång

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby MB_Star » Tue 29 May, 2012 21:08

Tanka lite 30% E85 sen tar du ur luftfiltren medans du kör in på besiktningen så brukar det gå bra!

Bilen motorn blir varm och bra om du står på tomgång och med värmereglagen på kallllllt.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

krycko
Prospect
Prospect
Posts: 38
Joined: Thu 24 Jun, 2010 22:54

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby krycko » Tue 29 May, 2012 21:40

MB_Star wrote:Tanka lite 30% E85 sen tar du ur luftfiltren medans du kör in på besiktningen så brukar det gå bra!

Bilen motorn blir varm och bra om du står på tomgång och med värmereglagen på kallllllt.


jo hade tänkt testa lite e85 , desvärre tror ja "katten" är sisådär , ska kolla också så jag inte har nått avgasläckage =)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby Marie » Tue 29 May, 2012 22:25

Cpt Tuttle wrote:
Marie wrote:Jag skulle börja med att kolla tändfördelarna (och den fortsätta med tändstift och tändkablar - i den ordningen). Misständning på en cylinder ger precis de symptom du har, högt lambdavärde (ungefär på gränsen) och för hög HC.

Vill det sig illa så har du en dålig lambdasond och en död kat(t) också...... Den höga COn är illavarslande.


En fråga bara för att jag är nyfiken (jag kritiserar inte dina kunskaper då de ligger skyhögt över mina)....borde inte misständningar rent teoretiskt snarare ge ett lågt lambdavärde med tanke på att bränsle då inte förbränns som det skall...eller är jag ute och åker velociped igen?


Högt lambdavärde innebär syreöverskott i avgaserna, och det+HC får du bland annat om en cylinder pumpar oförbränd bensin/luftblandning ut i avgasröret

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby Cpt Tuttle » Thu 31 May, 2012 21:02

Tackar, då klarnar det. :)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

husse
Proffs
Proffs
Posts: 293
Joined: Mon 23 Aug, 2004 19:44
Location: Norrköping

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby husse » Thu 08 Nov, 2012 07:21

Hej. Hur har det gått. Hittat felet. Har liknande problem på min så e nyfiken :-)
500e -91


Gamla åk:

MB 500E -92 Brilliantsilver, nu skrotad!

MB 300ce AMG -92 Svart

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby Mike Bike » Thu 08 Nov, 2012 19:50

Det känns som vi alla måste gå igenom detta dilämma. Och det finns enligt min erfarenhet finns inget bestämt att gå på. Det kan vara stift, fördelare, oringarna till de, hållaren/plastringen innanför fördelarna som har läckage, lambdasonden, avgasläckage, tändkablarna, luftmassemätaren, E_gas styrenheten, spjällhuset mm mm. Jag har lagt 30000:- på det och är inte färdig än. Har luftmassemätaren kvar... om det inte dyker upp nåt mer, peppar peppar... Känns jobbigt att vara en party poper, men jag är ju inte ensam om detta. Mitt tips är, gör en budget och se vad du har råd att göra. Kan hända att detta är ett av det jobbigaste problemen man kan ha med denna typen av bil, men det borde finnas lite hjälp i min projekttråd.
viewtopic.php?f=31&t=60673

Hoppas verkligen att du inte behöver gå den långa väg som jag blev tvungen att gå. Lycka till!

/Mikael

Litet tillägg, vi bytte även en vacuumslang, som gjorde stort resultat på den vandrande tomgången.
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Haagbard
Guru
Guru
Posts: 3480
Joined: Sun 10 Aug, 2003 05:59
Location: Nora

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby Haagbard » Mon 19 Nov, 2012 05:36

Jag klarade besiktningen i våras mest tack vare en juste besiktningsman, HC låg och pendlade, nog aningen mer över än under gränsvärdet.......han skrev när det var under.
Övriga värden var bra. Oljan hade gått en säsong, men även när oljan var ny så var siffrorna ungefär lika på gränsen.

Han varvade upp bilen och lät den gå på tomgång, varvid HC straxt efter blev hög, detta gissade han tydde på slitna ventiltätningar. Håller expertisen med?
Oljeförbrukningen har inte vart något överdrivet hög, den har förbrukat från max till min markeringen på stickan över sommaren, kanske 500 mil.
MB 500E -92, 280SE 3,5 coupé -70, MB 200T -85
(Fiat Strada -06, Volvo 240 Turbo -81, Volvo Amazon kombi -69 f.d civilpolisbil)

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby M116 » Mon 19 Nov, 2012 10:44

Haagbard wrote:Jag klarade besiktningen i våras mest tack vare en juste besiktningsman, HC låg och pendlade, nog aningen mer över än under gränsvärdet.......han skrev när det var under.
Övriga värden var bra. Oljan hade gått en säsong, men även när oljan var ny så var siffrorna ungefär lika på gränsen.

Han varvade upp bilen och lät den gå på tomgång, varvid HC straxt efter blev hög, detta gissade han tydde på slitna ventiltätningar. Håller expertisen med?
Oljeförbrukningen har inte vart något överdrivet hög, den har förbrukat från max till min markeringen på stickan över sommaren, kanske 500 mil.


Hårda ventilstyrningstätningar alt. dålig förbränning pga. taskig/utebliven gnista är oftast orsaken till knasiga HC-värden. Pulade med en M104 härom veckan men där visade det sig att 3:ans cyl endast hade 4,5 bar i komp - vilket givetvis orsakade en HC-halt på 985. Men detta tillhör ovanligheterna......
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

krycko
Prospect
Prospect
Posts: 38
Joined: Thu 24 Jun, 2010 22:54

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby krycko » Mon 27 May, 2013 21:22

ett år ha gått men bättre sent än aldrig =) , i vinter hittade jag felet , i mitt fall vart de nya kattar , klockrena värden nu =))

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: e500 (1992) ,dåliga avgasvärden på besiktning =(

Postby snowman » Sun 02 Jun, 2013 13:15

Varmkörde min i 6 mil och fick

Co, 00
Hc, 001
Co 2500, 00
Lambda 101
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests