oljetrycksmätare

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

oljetrycksmätare

Postby malåraggarn » Mon 24 Sep, 2012 17:07

äre givarn de är fel på när mätaren står i topp hela tiden. även med motorn av
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: oljetrycksmätare

Postby Mercedes-Benz » Mon 24 Sep, 2012 18:10

När det är givarfel brukar det bli tvärt om inget eller litet utslag. Tror felet är i instrumentet.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: oljetrycksmätare

Postby malåraggarn » Mon 24 Sep, 2012 18:53

hmm har ju faktiskt bytt instrument
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: oljetrycksmätare

Postby doolar » Mon 24 Sep, 2012 19:31

Mercedes-Benz wrote:När det är givarfel brukar det bli tvärt om inget eller litet utslag. Tror felet är i instrumentet.


Har för mig att trasig givare kan visa max oljetryck hela tiden, däremot om nålen inte droppar när tändningen är av så tyder väl det på fel i mätarhuset?
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Merc_TE
Expert
Expert
Posts: 493
Joined: Sat 16 Sep, 2006 11:56
Location: Munkedal Västra Götaland

Re: oljetrycksmätare

Postby Merc_TE » Mon 24 Sep, 2012 19:37

Mercedes-Benz wrote:När det är givarfel brukar det bli tvärt om inget eller litet utslag. Tror felet är i instrumentet.


Är du säker ?
Min bil visar 3kg på mätaren och larmar för låg oljenivå.... Båda dessa funktioner la av samtidigt.
Starten la av före går ej att starta på nyckel... måste tjuvkoppla den.
Olja finns och trycket har varit max förut vid körning.
Båda dessa funktioner +nån form av startspärr finns kopplade i nedre motorkablaget.
Finns det nån forumräv som kan ge lite ljus åt detta ?
Kanske vi är många som har start och oljegivare / oljetrycksproblem pga nedre motorkablage fel ?
Jag har beställt nytt nedre motorkablage på väg från Tyskland.
Återkommer efter utbyte.

Ronny

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: oljetrycksmätare

Postby Mercedes-Benz » Mon 24 Sep, 2012 19:54

Helt säker kan man inte vara, vet bara 3 konstaterade fall för mig och för vänner där trasig givare gett 0 utslag på mätaren.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Grisen
Expert
Expert
Posts: 566
Joined: Mon 26 Oct, 2009 23:51

Re: oljetrycksmätare

Postby Grisen » Mon 24 Sep, 2012 20:12

Ibland går mätaren på max när den är ur funktion. Vad det beror på vet jag inte.

Är den på max även när tändningen är av har troligen visaren fastnat på något sätt.

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: oljetrycksmätare

Postby MB_Star » Mon 24 Sep, 2012 22:32

ta av sladden på givaren och testa slå på tändningen.
då står den nog inte i topp längre!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

User avatar
addo
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1349
Joined: Mon 06 Mar, 2006 23:58
Location: Lauker, Norrbotten
Contact:

Re: oljetrycksmätare

Postby addo » Tue 25 Sep, 2012 13:39

Är nålen i topp så har säkert mätaren för oljetrycket brunnit, hade det varit givaren så hade den visat 0 vid nyckel avstängning
Det finns bara 2 bilar en ny och en begagnad mercedes

Nuvarande
C200 CDI -10 aut sandbeige.met
300D -88 aut Perlmuttgrau.met (originalbil med låga mil)
300D -92 man Bornit.met
Audi 100 2,3E -93

Tidigare åkdon
E300TDT -98 aut 891 Alexandritgruen http://www.garaget.org/?car=336085
300TD -93 Man 744 Briliantsilber (FXX703)
230E -87 (ut 88 ) Aut 702 Rauchsilber met (EMN547)
200 86 Man 568 signalrot (gav bort den)
Volvo 242GT -78
Ford Granada 2,6L -76
Volvo 142 -72,-74
Toyota Corolla -76

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: oljetrycksmätare

Postby DieselThomsen » Tue 25 Sep, 2012 17:19

Kan ju vara så enkelt som kabelbrott, rycker man sladden från givarn går ju mätarn i topp.
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

User avatar
Merc_TE
Expert
Expert
Posts: 493
Joined: Sat 16 Sep, 2006 11:56
Location: Munkedal Västra Götaland

Re: oljetrycksmätare

Postby Merc_TE » Tue 25 Sep, 2012 22:59

DieselThomsen wrote:Kan ju vara så enkelt som kabelbrott, rycker man sladden från givarn går ju mätarn i topp.


Det är motorkablaget Gerd Det är motorkablaget Gerd som dom borde sagt på macken.... :twisted: :twisted:

malåraggarn
Proffs
Proffs
Posts: 297
Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
Location: malå
Contact:

Re: oljetrycksmätare

Postby malåraggarn » Fri 05 Oct, 2012 11:39

min den går ner när jag vrider av nyckeln. ska försöka kolla kabeln nån dag
nuvarande bilar:

compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350

User avatar
Merc_TE
Expert
Expert
Posts: 493
Joined: Sat 16 Sep, 2006 11:56
Location: Munkedal Västra Götaland

Re: oljetrycksmätare

Postby Merc_TE » Fri 05 Oct, 2012 19:11

malåraggarn wrote:min den går ner när jag vrider av nyckeln. ska försöka kolla kabeln nån dag


Samma gör min. Har nu bytt nedre motorkablaget och oljenivåkontakten i tråget eftersom den fellarmade på oljenivån, den vill fortfarande inte starta på nyckel men startmotorn snurrar när jag tjuvkopplar den dock utan att starta.... BARA oljetrycksgivaren kvar att byta nu så får man väl se sen....

User avatar
Merc_TE
Expert
Expert
Posts: 493
Joined: Sat 16 Sep, 2006 11:56
Location: Munkedal Västra Götaland

Re: oljetrycksmätare

Postby Merc_TE » Sun 07 Oct, 2012 14:02

Merc_TE wrote:
malåraggarn wrote:min den går ner när jag vrider av nyckeln. ska försöka kolla kabeln nån dag


Samma gör min. Har nu bytt nedre motorkablaget och oljenivåkontakten i tråget eftersom den fellarmade på oljenivån, den vill fortfarande inte starta på nyckel men startmotorn snurrar när jag tjuvkopplar den dock utan att starta.... BARA oljetrycksgivaren kvar att byta nu så får man väl se sen....


Har nu bytt även oljetrycksgivaren utan resultat, efter bytet låg fortfarande oljetrycksmätaren på 3 kg med motorn av med tändningen på.. Bytte då OVP relät... då gick oljetrycksmätaren ned till 0kg... men bilen startar fortfarande inte :roll: Bränslepumpen är utan ström, de säkringar som jag ser är OK nån som vet om det finns fler säkringar till bensinpumpen ?

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: oljetrycksmätare

Postby dannefrokt » Sun 07 Oct, 2012 15:22

Merc_TE wrote:
Merc_TE wrote:
malåraggarn wrote:min den går ner när jag vrider av nyckeln. ska försöka kolla kabeln nån dag


Samma gör min. Har nu bytt nedre motorkablaget och oljenivåkontakten i tråget eftersom den fellarmade på oljenivån, den vill fortfarande inte starta på nyckel men startmotorn snurrar när jag tjuvkopplar den dock utan att starta.... BARA oljetrycksgivaren kvar att byta nu så får man väl se sen....


Har nu bytt även oljetrycksgivaren utan resultat, efter bytet låg fortfarande oljetrycksmätaren på 3 kg med motorn av med tändningen på.. Bytte då OVP relät... då gick oljetrycksmätaren ned till 0kg... men bilen startar fortfarande inte :roll: Bränslepumpen är utan ström, de säkringar som jag ser är OK nån som vet om det finns fler säkringar till bensinpumpen ?


Har du original fjärrlås så får du ingen ström till bränslepump och tändning när startspärren är i, men startmotorn ska fortfarande gå. Om man inte låser upp bilen med fjärrkontrollen utan med nyckel på passagerarsidan så går inte startspärren ur. Men eftersom din startmotor inte gick heller så låter det som det kan vara nåt i tändningslåset eller kanske OVP-relät som är dåligt.
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests