Nu behöver jag råd.
Skall haka på en biltransportkärra på 124an (320e) med ca 1500kg totalvikt och köra denna t&r 240mil ner till tyskland å tillbaka.
Mina undringar gäller om man gör klokast i att låta ATF-oljan gå via en extern oljekylare innan den går in i
vattenkylet för att vara säker på att automaten inte överhettar i backarna runt Kassel
Extra oljekylare för automaten?
Extra oljekylare för automaten?
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Extra oljekylare för automaten?
Säger MB att det ska vara extrakylare på bilar med drag? Om inte så "ska" det gå bra, men det gäller ju en ny låda...jag skulle i vilket fall byta olja innan jag far så att den inte är åldrad från början.
Sedan köra utan att plåga lådan i onödan, växla ner manuellt innan backar tex, står ganska utförligt i instrboken.
Sedan köra utan att plåga lådan i onödan, växla ner manuellt innan backar tex, står ganska utförligt i instrboken.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Extra oljekylare för automaten?
hej
på en av de 300TDT jag ägt var det monterat automatoljekyl från fabrik
mvh Christer
på en av de 300TDT jag ägt var det monterat automatoljekyl från fabrik
mvh Christer
Re: Extra oljekylare för automaten?
Viker wrote:hej
på en av de 300TDT jag ägt var det monterat automatoljekyl från fabrik
mvh Christer
Turbodieslarna har en extra kylare men det är för motoroljan.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: Extra oljekylare för automaten?
på 320in så sitter det en vatten-till-olje kyl vid oljefiltret + att kolvarna har oljesprut underifrån, så det är fixat, tror jag
Visst, vid 2000rpm skall det finnas 270Nm tillgängligt vid 80-90km/h, men att ta ner en tagg till 4an gör väll inget då
varvrtalet hoppar upp 500rpm å man då har 280nm tillgängligt
3an 300nm (+1000rpm)
Utan det var nog mest hur mycket mer automaten jobbar med nästan dubbla lasten på släp (3400kg)
Visst, vid 2000rpm skall det finnas 270Nm tillgängligt vid 80-90km/h, men att ta ner en tagg till 4an gör väll inget då
varvrtalet hoppar upp 500rpm å man då har 280nm tillgängligt
3an 300nm (+1000rpm)
Utan det var nog mest hur mycket mer automaten jobbar med nästan dubbla lasten på släp (3400kg)
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: Extra oljekylare för automaten?
Montera gärna extrakyl. Den dagen jag köper tex en 500e så kommer den utrustas med extrakyl. Då jag demonterat ett par lådor i mina dagar o man ser alltid åverkan av överhettning! Men det säger sig sj. Oljan hinner inte kylas tillräckligt i den korta ledningen som går i gaveln på kylaren. Separat kylare med fläkt så behöver du inte växla manuellt. Bara bomba på! Går lådan sönder i det läget så har det iaf inte med överhettning att göra! Edit: anser att ofta överhettad låda på motorstarka e500 dödar lådan i förtid pga för dåligt kyl. Sen ska man vara ruskigt noga med oljebytena!
Last edited by Mr-sportline on Mon 08 Apr, 2013 22:48, edited 1 time in total.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Extra oljekylare för automaten?
Nedväxling sänker oljetemperaturen pga minskat converterslir, motorn orkar nog...när det börjar gå tungt får man lägga sig på ett lämpligt varvtal på lämplig växel och låta farten bli vad den blir, därav tipset att växla ner manuellt.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: Extra oljekylare för automaten?
Fotografen wrote:Nedväxling sänker oljetemperaturen pga minskat converterslir, motorn orkar nog...när det börjar gå tungt får man lägga sig på ett lämpligt varvtal på lämplig växel och låta farten bli vad den blir, därav tipset att växla ner manuellt.
Ja det är helt sant! Men man lider inte av att oljan blir för varm av convertersliret med extra kyl :) o Jovani verkar inte vara den söliga typen :)
Re: Extra oljekylare för automaten?
MB_Star wrote:Turbodieslarna har en extra kylare men det är för motoroljan.
Plus en extra oljekylare för automatlådan på höger sidan framför framhjulet om bilen vart beställd med original dragkrok från fabrik och vart utrustad med AC. Gäller 300dt&tdt. Detsamma gäller E420/400 men inte E500 då den kunde väl inte fås med dragkrok från fabrik.
Men en separat oljekyl för automat lådan är aldrig fel när man drar tungt, gärna med termostat.
Setrab är väl nummer uno när det gäller oljekyl. Å andra sidan har Mercedes testat Jovanis modell och kommit fram till att det inte behövs (när dom är i schyst skick) annars skulle det sitta en på dessa modeller.
Sedan är 4:an den bästa växeln att dra med på dessa då den är 1:1 i utväxlingen och därmed den mest "hållbara" växeln.
Re: Extra oljekylare för automaten?
Nu är man då hemma igen efter 3dagar körande med
Släp bakom 20åringen, å jag får villigt erkänna att
Vi blev smått överraskade över vad motorn ville ha
Med en w201 på släp hela resan.... 1,18l/mil i 90km/h!!
Det är väll nästan vad nya diesel bilar drar med 1500kg på släp?
Sjukt nöjd med "gammlingen" och hans prestanda.
Fick en gemförelse vad en e220 med husvagn tappade i fart/vrid i
Backarna å 320en bara tuggade på i samma fart med 5ans växel vald..
Gjorde en avstickare från rutten i går förmidda för att illa in ett museum
Utan kärran då... Fri autobhangav ju tid för test... 238km/h GPS fart
Gör en 320e med automat iaf :)
Släp bakom 20åringen, å jag får villigt erkänna att
Vi blev smått överraskade över vad motorn ville ha
Med en w201 på släp hela resan.... 1,18l/mil i 90km/h!!
Det är väll nästan vad nya diesel bilar drar med 1500kg på släp?
Sjukt nöjd med "gammlingen" och hans prestanda.
Fick en gemförelse vad en e220 med husvagn tappade i fart/vrid i
Backarna å 320en bara tuggade på i samma fart med 5ans växel vald..
Gjorde en avstickare från rutten i går förmidda för att illa in ett museum
Utan kärran då... Fri autobhangav ju tid för test... 238km/h GPS fart
Gör en 320e med automat iaf :)
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests