Motorknack? Ventilknack? 230E -92

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
Dn1
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Sat 25 Oct, 2014 23:23

Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby Dn1 » Sun 04 Jan, 2015 20:47

Hej!

Som rubriken lyder så lider mercan av ett konstig knack.
http://youtu.be/_W_7DiQTDnQ
Det kan ni kolla i videon ovan.

Det försvinner inbland av sig själv och ibland av lite gas. Ibland knackar det rejält...
Har hört att man måste justera ventilspelet regelbundet på dessa men ej säker. Går i övrigt som vanligt. Servade med olja, filter för 3 månader sen.

Det är ju aldrig kul med motorknack även det inte är pernament. Vad kan vara felet?

Mvh, Dannio

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby M116 » Sun 04 Jan, 2015 21:26

Låter som att nåt hydraulelement hänger sig med jämna mellanrum. Jag skulle börja med att byta oljefilter, sen lyfta på ventilkåpan för att se om det är mycket slagg i motorn.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby pasi » Sun 04 Jan, 2015 21:37

Dn1 wrote:Hej!

Som rubriken lyder så lider mercan av ett konstig knack.
http://youtu.be/_W_7DiQTDnQ
Det kan ni kolla i videon ovan.

Det försvinner inbland av sig själv och ibland av lite gas. Ibland knackar det rejält...
Har hört att man måste justera ventilspelet regelbundet på dessa men ej säker. Går i övrigt som vanligt. Servade med olja, filter för 3 månader sen.

Det är ju aldrig kul med motorknack även det inte är pernament. Vad kan vara felet?

Mvh, Dannio


Håller med M116, och byt oljan i motorn också. Och det låter som en hydraullyftare hänger sig eller inte får olja. På denna motor går inte ventilspelet att justera då den har som sagt hydrauliska lyftare.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Dn1
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Sat 25 Oct, 2014 23:23

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby Dn1 » Sun 04 Jan, 2015 21:40

Jag ska nog kolla på det nästa helg. Oljefiltret är bytt för 3 månaden tillsammans med oljan, kan det ändå vara filtret?

Minns när jag bytte ventilkåpspackningen så var locket fullt med gammal olja som hade "stelnat" och låg som en svart knaprig hinna. Dumt nog så tog jag aldrig bort det och petade bort lite med fingrarna och lät resten vara kvar.

Kanske borde serva om bilen med ny olja, oljefilter och kanske till och med "oljeflush-medel"?

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby pasi » Sun 04 Jan, 2015 21:51

Dn1 wrote:Jag ska nog kolla på det nästa helg. Oljefiltret är bytt för 3 månaden tillsammans med oljan, kan det ändå vara filtret?

Minns när jag bytte ventilkåpspackningen så var locket fullt med gammal olja som hade "stelnat" och låg som en svart knaprig hinna. Dumt nog så tog jag aldrig bort det och petade bort lite med fingrarna och lät resten vara kvar.

Kanske borde serva om bilen med ny olja, oljefilter och kanske till och med "oljeflush-medel"?


Vad har du för olja i motorn?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Dn1
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Sat 25 Oct, 2014 23:23

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby Dn1 » Sun 04 Jan, 2015 21:58

5w30 från Mobil 1. Men bilen köpte jag nyligen så ingen aning vad förra ägaren har haft i motorn.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby Mercafreaket » Sun 04 Jan, 2015 22:25

Ousch.... Du har en olja som är för tunn i varmviskositetsområdet. Du ska ha en olja som ligger högre i det området ex 5W40 eller 10W40. 10W40 räcker gott och väl. Kör min coupe på 10W40 (Agrol Nova), och har gjort så så länge jag kan minnas, förutom vid ett svagt tillfälle då jag hällde i 5W50, mest för att jag hade det hemma då.

5W30:n är främst för dagens moderna motorer som ska gå så snålt som möjligt.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby pasi » Sun 04 Jan, 2015 22:49

Mercafreaket wrote:Ousch.... Du har en olja som är för tunn i varmviskositetsområdet. Du ska ha en olja som ligger högre i det området ex 5W40 eller 10W40. 10W40 räcker gott och väl. Kör min coupe på 10W40 (Agrol Nova), och har gjort så så länge jag kan minnas, förutom vid ett svagt tillfälle då jag hällde i 5W50, mest för att jag hade det hemma då.

5W30:n är främst för dagens moderna motorer som ska gå så snålt som möjligt.

Precis,ingen 5w30 till den motorn! Kör med 10w40
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Dn1
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Sat 25 Oct, 2014 23:23

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby Dn1 » Mon 05 Jan, 2015 00:00

Ajdå... Jag som har piskat den lite grann när det var snö. Blir olje- och filterbyte direkt i helgen då. Är någon typ av oljeflush nödvändig tror ni?

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby M116 » Mon 05 Jan, 2015 11:11

Dn1 wrote:Ajdå... Jag som har piskat den lite grann när det var snö. Blir olje- och filterbyte direkt i helgen då. Är någon typ av oljeflush nödvändig tror ni?


Nej, byt bara olja och köp ett riktigt filter, läs: Mann, Hengst eller köp original på MB, de är inte dyra. Taskiga piratfilter har en tendens att sätta igen sig, vilket resulterar i sämre oljetryck i de övre oljekanalerna och till slut så måste övertrycksventilen släppa förbi oljan ofiltrerad........ :arrow: BAD :!:
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

Dn1
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Sat 25 Oct, 2014 23:23

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby Dn1 » Mon 05 Jan, 2015 22:18

Få ordna det direkt i så fall. Är Mahle filter godkänd eller räknas det som skit?

Har också märkt att oljetrycket ligger på pass lågt vid start så hela bilen skakas till som den håller på att dö. Men motorn brukar ordna det genom att varva lite av sig själv. Och en konstig sak till som stör mig ibland är att vid fullt rattutslag och liiite till, det där sista, så kan oljetrycket sjunka av det och känns som bilen kvävs. Någon som har en idé vad det kan vara?

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby Mercafreaket » Mon 05 Jan, 2015 23:47

Jag anser att Mahle är av god kvalité också.

I andra fallet så har du ngt vaj med insprutningen.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

Dn1
Prospect
Prospect
Posts: 25
Joined: Sat 25 Oct, 2014 23:23

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby Dn1 » Sun 11 Jan, 2015 01:22

Bytte precis olja + filter. Inget knack på 3 mil hittills! Kör nu med 10w40 från Mobil 1. Tack för hjälpen allihopa! :)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby pasi » Sun 11 Jan, 2015 09:09

Dn1 wrote:Bytte precis olja + filter. Inget knack på 3 mil hittills! Kör nu med 10w40 från Mobil 1. Tack för hjälpen allihopa! :)

Vad bra att det inte va nåt allvarligt/svårt fel 8)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92

Postby brolle87 » Sat 17 Jan, 2015 10:52

byta ventillyftare själv: https://www.youtube.com/watch?v=g1Q13bXIk3I inte svårt
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests