Hej!
Som rubriken lyder så lider mercan av ett konstig knack.
http://youtu.be/_W_7DiQTDnQ
Det kan ni kolla i videon ovan.
Det försvinner inbland av sig själv och ibland av lite gas. Ibland knackar det rejält...
Har hört att man måste justera ventilspelet regelbundet på dessa men ej säker. Går i övrigt som vanligt. Servade med olja, filter för 3 månader sen.
Det är ju aldrig kul med motorknack även det inte är pernament. Vad kan vara felet?
Mvh, Dannio
Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Låter som att nåt hydraulelement hänger sig med jämna mellanrum. Jag skulle börja med att byta oljefilter, sen lyfta på ventilkåpan för att se om det är mycket slagg i motorn.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Dn1 wrote:Hej!
Som rubriken lyder så lider mercan av ett konstig knack.
http://youtu.be/_W_7DiQTDnQ
Det kan ni kolla i videon ovan.
Det försvinner inbland av sig själv och ibland av lite gas. Ibland knackar det rejält...
Har hört att man måste justera ventilspelet regelbundet på dessa men ej säker. Går i övrigt som vanligt. Servade med olja, filter för 3 månader sen.
Det är ju aldrig kul med motorknack även det inte är pernament. Vad kan vara felet?
Mvh, Dannio
Håller med M116, och byt oljan i motorn också. Och det låter som en hydraullyftare hänger sig eller inte får olja. På denna motor går inte ventilspelet att justera då den har som sagt hydrauliska lyftare.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Jag ska nog kolla på det nästa helg. Oljefiltret är bytt för 3 månaden tillsammans med oljan, kan det ändå vara filtret?
Minns när jag bytte ventilkåpspackningen så var locket fullt med gammal olja som hade "stelnat" och låg som en svart knaprig hinna. Dumt nog så tog jag aldrig bort det och petade bort lite med fingrarna och lät resten vara kvar.
Kanske borde serva om bilen med ny olja, oljefilter och kanske till och med "oljeflush-medel"?
Minns när jag bytte ventilkåpspackningen så var locket fullt med gammal olja som hade "stelnat" och låg som en svart knaprig hinna. Dumt nog så tog jag aldrig bort det och petade bort lite med fingrarna och lät resten vara kvar.
Kanske borde serva om bilen med ny olja, oljefilter och kanske till och med "oljeflush-medel"?
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Dn1 wrote:Jag ska nog kolla på det nästa helg. Oljefiltret är bytt för 3 månaden tillsammans med oljan, kan det ändå vara filtret?
Minns när jag bytte ventilkåpspackningen så var locket fullt med gammal olja som hade "stelnat" och låg som en svart knaprig hinna. Dumt nog så tog jag aldrig bort det och petade bort lite med fingrarna och lät resten vara kvar.
Kanske borde serva om bilen med ny olja, oljefilter och kanske till och med "oljeflush-medel"?
Vad har du för olja i motorn?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
5w30 från Mobil 1. Men bilen köpte jag nyligen så ingen aning vad förra ägaren har haft i motorn.
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Ousch.... Du har en olja som är för tunn i varmviskositetsområdet. Du ska ha en olja som ligger högre i det området ex 5W40 eller 10W40. 10W40 räcker gott och väl. Kör min coupe på 10W40 (Agrol Nova), och har gjort så så länge jag kan minnas, förutom vid ett svagt tillfälle då jag hällde i 5W50, mest för att jag hade det hemma då.
5W30:n är främst för dagens moderna motorer som ska gå så snålt som möjligt.
5W30:n är främst för dagens moderna motorer som ska gå så snålt som möjligt.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Mercafreaket wrote:Ousch.... Du har en olja som är för tunn i varmviskositetsområdet. Du ska ha en olja som ligger högre i det området ex 5W40 eller 10W40. 10W40 räcker gott och väl. Kör min coupe på 10W40 (Agrol Nova), och har gjort så så länge jag kan minnas, förutom vid ett svagt tillfälle då jag hällde i 5W50, mest för att jag hade det hemma då.
5W30:n är främst för dagens moderna motorer som ska gå så snålt som möjligt.
Precis,ingen 5w30 till den motorn! Kör med 10w40
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Ajdå... Jag som har piskat den lite grann när det var snö. Blir olje- och filterbyte direkt i helgen då. Är någon typ av oljeflush nödvändig tror ni?
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Dn1 wrote:Ajdå... Jag som har piskat den lite grann när det var snö. Blir olje- och filterbyte direkt i helgen då. Är någon typ av oljeflush nödvändig tror ni?
Nej, byt bara olja och köp ett riktigt filter, läs: Mann, Hengst eller köp original på MB, de är inte dyra. Taskiga piratfilter har en tendens att sätta igen sig, vilket resulterar i sämre oljetryck i de övre oljekanalerna och till slut så måste övertrycksventilen släppa förbi oljan ofiltrerad........ BAD
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Få ordna det direkt i så fall. Är Mahle filter godkänd eller räknas det som skit?
Har också märkt att oljetrycket ligger på pass lågt vid start så hela bilen skakas till som den håller på att dö. Men motorn brukar ordna det genom att varva lite av sig själv. Och en konstig sak till som stör mig ibland är att vid fullt rattutslag och liiite till, det där sista, så kan oljetrycket sjunka av det och känns som bilen kvävs. Någon som har en idé vad det kan vara?
Har också märkt att oljetrycket ligger på pass lågt vid start så hela bilen skakas till som den håller på att dö. Men motorn brukar ordna det genom att varva lite av sig själv. Och en konstig sak till som stör mig ibland är att vid fullt rattutslag och liiite till, det där sista, så kan oljetrycket sjunka av det och känns som bilen kvävs. Någon som har en idé vad det kan vara?
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Jag anser att Mahle är av god kvalité också.
I andra fallet så har du ngt vaj med insprutningen.
I andra fallet så har du ngt vaj med insprutningen.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Bytte precis olja + filter. Inget knack på 3 mil hittills! Kör nu med 10w40 från Mobil 1. Tack för hjälpen allihopa! :)
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
Dn1 wrote:Bytte precis olja + filter. Inget knack på 3 mil hittills! Kör nu med 10w40 från Mobil 1. Tack för hjälpen allihopa! :)
Vad bra att det inte va nåt allvarligt/svårt fel
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Motorknack? Ventilknack? 230E -92
byta ventillyftare själv: https://www.youtube.com/watch?v=g1Q13bXIk3I inte svårt
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests