Vaccum...

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
No Mercy
Prospect
Prospect
Posts: 45
Joined: Sun 03 Jul, 2011 20:53

Vaccum...

Postby No Mercy » Tue 27 Jan, 2015 12:05

Tjena mercakännare!!!

Har en 250d 10v -93 som stoppen inte funkar på...om man vrider av den på nyckeln tar det ca 5 sekunder innan den stannar och sedan är den svår att få igång (som att den sugit luft )...vilket den inte är om man dödar den på växel...kan det vara vaccumklockan på pumpen och är den bara att skruva lös och byta eller sitter den fast i pumpen på "insidan" också?

Sedan undrar jag om någon har ett vaccum schema eller länk till någon bra sida på hur vaccumet till "allt" på motorn ska vara kopplat/ funktion då allt vaccum är typ urdragit på motorn när jag köpte den...centrallås funkar dock så har ju vaccum..

Tacksam för förslag! :lol:
Anders
Har:
MB E200 -86
Mb E200aut. -82 med om605.

Haft:
MB E220cdi -98
MB 300te 24v -90
MB 250d -93
MB 190d -87

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vaccum...

Postby Marie » Tue 27 Jan, 2015 17:52

No Mercy wrote:Tjena mercakännare!!!

Har en 250d 10v -93 som stoppen inte funkar på...om man vrider av den på nyckeln tar det ca 5 sekunder innan den stannar och sedan är den svår att få igång (som att den sugit luft )...vilket den inte är om man dödar den på växel...kan det vara vaccumklockan på pumpen och är den bara att skruva lös och byta eller sitter den fast i pumpen på "insidan" också?

Sedan undrar jag om någon har ett vaccum schema eller länk till någon bra sida på hur vaccumet till "allt" på motorn ska vara kopplat/ funktion då allt vaccum är typ urdragit på motorn när jag köpte den...centrallås funkar dock så har ju vaccum..

Tacksam för förslag! :lol:
Anders


Att centrallåsen funkar är en helt annan historia. Den sköts av en elektrisk vacuumpump under höger sida av baksätet.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

No Mercy
Prospect
Prospect
Posts: 45
Joined: Sun 03 Jul, 2011 20:53

Re: Vaccum...

Postby No Mercy » Wed 28 Jan, 2015 12:34

ok...bra att veta...men har vacuum på motorn oxå...då jag drar bort slangen från vacuumklockan på stoppen så hör och känner man att det är vacuum där så förmodligen inget fel på vacuumpumpen iaf! :-D
Har:
MB E200 -86
Mb E200aut. -82 med om605.

Haft:
MB E220cdi -98
MB 300te 24v -90
MB 250d -93
MB 190d -87

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Vaccum...

Postby Mercafreaket » Wed 28 Jan, 2015 19:29

Då är det väl själva vacuumstoppen som bråkar alt. solenoid, alt en slangläcka.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

No Mercy
Prospect
Prospect
Posts: 45
Joined: Sun 03 Jul, 2011 20:53

Re: Vaccum...

Postby No Mercy » Thu 29 Jan, 2015 12:06

ja...är nog bara o ta in kärran i garaget o börja felsöka... :?
Har:
MB E200 -86
Mb E200aut. -82 med om605.

Haft:
MB E220cdi -98
MB 300te 24v -90
MB 250d -93
MB 190d -87

User avatar
MB_Star
Guru
Guru
Posts: 3716
Joined: Sat 01 Nov, 2003 21:32
Location: Dalarna Mora
Contact:

Re: Vaccum...

Postby MB_Star » Thu 29 Jan, 2015 23:28

jag kan nästan sätta min mössa på att slangarna på stoppen är förväxlade.
då blir de sådär.
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump

.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Vaccum...

Postby Kjell Niklasson » Fri 30 Jan, 2015 18:03

MB_Star wrote:jag kan nästan sätta min mössa på att slangarna på stoppen är förväxlade.
då blir de sådär.


Jag håller med. Antagligen slangarna på ventilen i tändningslåset som sitter fel, alternativt att ventilen är trasig.

No Mercy
Prospect
Prospect
Posts: 45
Joined: Sun 03 Jul, 2011 20:53

Re: Vaccum...

Postby No Mercy » Fri 06 Feb, 2015 22:33

Tackar för tipsen...det sks provas..återkommer med rResultat!!! :-D
Har:
MB E200 -86
Mb E200aut. -82 med om605.

Haft:
MB E220cdi -98
MB 300te 24v -90
MB 250d -93
MB 190d -87

No Mercy
Prospect
Prospect
Posts: 45
Joined: Sun 03 Jul, 2011 20:53

Re: Vaccum...

Postby No Mercy » Sat 21 Feb, 2015 17:41

har nu testat...va felkopplat på tändningslåset!!! så tack som f-n för tipset!!! bra mkt roligare när den går att stänga av på nyckeln!
Testade att koppla in resten av vacuumet,det som sitter uppe på luftfilterhuset...men det är nog ngt galet mer för då började den gå ryckigt vid jämn gas...men men,få titta närmare på de sedan...är grymt skönt stoppen funkar igen!!! så tack ännu en gång för ideerna!!!

/ Anders
Har:
MB E200 -86
Mb E200aut. -82 med om605.

Haft:
MB E220cdi -98
MB 300te 24v -90
MB 250d -93
MB 190d -87


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests