Jag och frugan har planer på att börja göra längre resor runt om i europa med bil, och någon gång i framtiden ta oss ner till Cape Horn. För detta behövs en simpel och hållbar bil som det finns experthjälp och reservdelar att finna runt om i världens alla hörn. Mercedes är ju just ett sådant märke som älskas runt om i världen och deras gamla dieslar är ju bra hållbara. Började därför kolla på en äldre 300td 4-matic. Någorlunda hög för eventuella sämre vägar och finns med AC vilket kan vara skönt. Frågan är då hur hållbar och bra deras tidiga 4-matic är? Hur är den uppbyggd? Är det något man vågar lita på?
Tacksam för svar!
Mvh
Niklas
Hållbarhet 4-matic?
Hållbarhet 4-matic?
Arjeplog 4 alle!
Re: Hållbarhet 4-matic?
Hej!
Du skriver Europa, men Kap Horn ligger allra längst ned i Sydamerika. Kanske Du menar någon annan plats? Om inte, vill det till en riktigt hållbar bil om Ni skall genomkorsa hela den kontinenten.
Du skriver Europa, men Kap Horn ligger allra längst ned i Sydamerika. Kanske Du menar någon annan plats? Om inte, vill det till en riktigt hållbar bil om Ni skall genomkorsa hela den kontinenten.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Hållbarhet 4-matic?
Mimmi wrote:Hej!
Du skriver Europa, men Kap Horn ligger allra längst ned i Sydamerika. Kanske Du menar någon annan plats? Om inte, vill det till en riktigt hållbar bil om Ni skall genomkorsa hela den kontinenten.
Tanken är att börja i Europa för att komma igång och lära oss vad som krävs av oss och bilen. Sedan var det lite felskrivet av mig. Menade Cape Town och inte Cape Horn.
Arjeplog 4 alle!
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Hållbarhet 4-matic?
Det första jag tänker på är framfjädrarna, special för 4-matic och dyra. 4-maticen i sig har jag ingen egen erfarenhet av, vet att någon tätning i fördelningslådan kan gå.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Hållbarhet 4-matic?
Hej!
När Du skriver om fjädrar till 4-Matic så ringer en liten varningsklocka inne i mitt huvud. Jag är säker på att jag någon gång, någonstans, men mest troligt i detta fora läst något om att framfjädrar till någon äldre 4-Matic modell inte längre finns att få. Om det är så kan ju det vara något att ha i åtanke.
Kanske inte ett drömläge att få ett fjäderhaveri i Långtbortistan och det inte går att få fram en ny...
När Du skriver om fjädrar till 4-Matic så ringer en liten varningsklocka inne i mitt huvud. Jag är säker på att jag någon gång, någonstans, men mest troligt i detta fora läst något om att framfjädrar till någon äldre 4-Matic modell inte längre finns att få. Om det är så kan ju det vara något att ha i åtanke.
Kanske inte ett drömläge att få ett fjäderhaveri i Långtbortistan och det inte går att få fram en ny...
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Hållbarhet 4-matic?
Googla w124 4matic så du får se lösningen med främre drivaxlarna som går i genom fjädern, ser inte pålitligt ut i mina ögon
Nuvarande bilar:
Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606
Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606
Re: Hållbarhet 4-matic?
Jag skulle köpt en 210a om jag var i din postion, betydligt simplare (hållbarare) konstruktion på fyrhjulsdriften och sedan får du en betydligt modernare bil med allt vad det innebär. Den tar sig fram utan problem, har verkligen försökt köra fast i vinter men inte lyckats hittills
Finns dock endast med bensinmotor men väljer du tex en E280/E320 så kan du utan problem snitta strax under litern på en lite längre tur, vilket det verkar som om ni ska iväg på!
Finns dock endast med bensinmotor men väljer du tex en E280/E320 så kan du utan problem snitta strax under litern på en lite längre tur, vilket det verkar som om ni ska iväg på!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: Hållbarhet 4-matic?
Eller varför inte skippa 4omatic, köp en vanlig bakhjuls driven så finns det ju nästan inga problem dom första 50 tusen milen
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Hållbarhet 4-matic?
Man är ingen riktig 124-ägare förräns man bytt en drivaxel (eller två) pga haveri. I förebyggande räknas inte.
Dom tenderar att knäckas av vid yttre gummibälgens genomföring pga det samlas fukt och andra godsaker där som äter stålet och försvagar axeln. Värt att veta.
Dom tenderar att knäckas av vid yttre gummibälgens genomföring pga det samlas fukt och andra godsaker där som äter stålet och försvagar axeln. Värt att veta.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Hållbarhet 4-matic?
Exakt.
200E och 300E verkar mest utsatta, 200 har "extra klena" axlar och 300E sedan har en mellanvariant som är aningens för klen. Vid byte, ta gärna axlar från 300TE/TD, kombins är kralligare.
Finns fö minst 3 olika axlar, grovlek och medbringare skiljer, ASD-bilar har kortare axlar, sen är det möjligt att veåttorna 400/420/500 har ytterligare egna varianter.
(Själv har jag kört av två...)
200E och 300E verkar mest utsatta, 200 har "extra klena" axlar och 300E sedan har en mellanvariant som är aningens för klen. Vid byte, ta gärna axlar från 300TE/TD, kombins är kralligare.
Finns fö minst 3 olika axlar, grovlek och medbringare skiljer, ASD-bilar har kortare axlar, sen är det möjligt att veåttorna 400/420/500 har ytterligare egna varianter.
(Själv har jag kört av två...)
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Hållbarhet 4-matic?
en 250d eller 300d utan 4-matic
köp nya fjädrar och dämpare som jag har på min då har du markfrigång så det räcker för afrika!
köp nya fjädrar och dämpare som jag har på min då har du markfrigång så det räcker för afrika!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests