200E högt tryck i kylsystemet

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

200E högt tryck i kylsystemet

Postby brolle87 » Fri 27 Feb, 2015 15:32

motorn går kanon, och ryker inte det minsta.
men det är jättehögt tryck i kylsystemet när man kört en sväng.
jag får fylla lite glykol då och då, men det läcker inget vad jag sett.
ingen olja i glykol eller tvärt om.

varför det höga trycket?
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: 200E högt tryck i kylsystemet

Postby M116 » Fri 27 Feb, 2015 15:52

Troligtvis avgaser/kompression som smyger sig in i kylsystemet. Detta sker ibland genom porbildning i aluminumgodset i topp/motor eller genom en trasig topplockspackning.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: 200E högt tryck i kylsystemet

Postby brolle87 » Fri 27 Feb, 2015 16:42

borde det inte hamna vatten i motorn då?
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: 200E högt tryck i kylsystemet

Postby torake » Fri 27 Feb, 2015 17:24

brolle87 wrote:borde det inte hamna vatten i motorn då?


Ja. Och du säger ju att du får fylla på glykol så det stämmer ju med beskrivningen.

När du kör och det är tryck i förbränningsrummet pumpas trycket i kylsystemet upp, när trycket i förbränningsrummet sjunker så pyser lite ånga tillbaka, men det är så lite att du troligen inte märker det.

Om du skulle öppna motorn eller t.o.m titta på tändstiftet kommer det synas ganska tydligt, brukar rensa bort sotet ganska effektivt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests