Vad har du gjort med din 124 idag?
- Bågspännaren
- Expert
- Posts: 930
- Joined: Sat 13 May, 2006 19:02
- Location: Järfälla, Stockholm
- Contact:
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Då blev det vätskebyte idag, motor, låda och bromsar.
/Fredrik
C320 -05
SLK32 AMG -01
E420 -94
500SEC -89
C320 -05
SLK32 AMG -01
E420 -94
500SEC -89
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Plockade fram sommarhjulen inför vax och polering av fälgkanter. Har blivit lite omgrupperingar i bilparken under vintern, så ce:n ska säljas till våren när det har tinat såpass att jag kommer åt den. Så om ngn är intresserad av en rostfri billig (ca 20000kr) c124 så hojta till.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Jojjet wrote:Plockade fram sommarhjulen inför vax och polering av fälgkanter. Har blivit lite omgrupperingar i bilparken under vintern, så ce:n ska säljas till våren när det har tinat såpass att jag kommer åt den. Så om ngn är intresserad av en rostfri billig (ca 20000kr) c124 så hojta till.
Biler till fälgjobbet önskas
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Mattileinen wrote:Jojjet wrote:Plockade fram sommarhjulen inför vax och polering av fälgkanter. Har blivit lite omgrupperingar i bilparken under vintern, så ce:n ska säljas till våren när det har tinat såpass att jag kommer åt den. Så om ngn är intresserad av en rostfri billig (ca 20000kr) c124 så hojta till.
Biler till fälgjobbet önskas
Har ju inga maskiner, utan gnuggar för hand. Får göra det varje vår. Har säkert ngn före/efter bild från ifjol... Ska försöka komma ihåg att fota iår oxå.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Lysande resultat! Exakt hur applicerar du gevalian? Är det före, efter eller nånstans i mitten?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
torake wrote:Lysande resultat! Exakt hur applicerar du gevalian? Är det före, efter eller nånstans i mitten?
Mest hela tiden. När frun är med är ett konstant flöde att föredra.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
- Bågspännaren
- Expert
- Posts: 930
- Joined: Sat 13 May, 2006 19:02
- Location: Järfälla, Stockholm
- Contact:
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Jag tycker inte Gevalia funkar något bra jag föredrar zoega men det är vad jag tycker.
/Fredrik
C320 -05
SLK32 AMG -01
E420 -94
500SEC -89
C320 -05
SLK32 AMG -01
E420 -94
500SEC -89
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Oavsett vilken sort man föredrar så ska det vara becksvart och rivigt som f-n
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Hej!
Ett tips om kaffe. Jag hittade någonstans vad en kaffeexpert hos Zoega sade om dosering. Det skall vara 5g kaffe per dl vatten, varken mer eller mindre. Tycker man inte om smaken/styrkan då så skall man välja en annan rostning, Zoega har ju liksom de flesta andra kafferosterier flera olika att välja på.
Jag har sedan jag läste detta frångått att mäta med mått utan väger numera kaffet, och kaffet har aldrig varit så gott som nu! Jag tillämpar detta på alla olika kaffefabrikat jag använder.
Jag är inte så extremt petig med kaffefabrikat (undviker helst Löfbergs och i synnerhet Gevalia) utan huvudsaken är att det är gott, starkt och i rikliga mängder, jag konsumerar ca 1 liter kaffe om dagen.
Ett tips om kaffe. Jag hittade någonstans vad en kaffeexpert hos Zoega sade om dosering. Det skall vara 5g kaffe per dl vatten, varken mer eller mindre. Tycker man inte om smaken/styrkan då så skall man välja en annan rostning, Zoega har ju liksom de flesta andra kafferosterier flera olika att välja på.
Jag har sedan jag läste detta frångått att mäta med mått utan väger numera kaffet, och kaffet har aldrig varit så gott som nu! Jag tillämpar detta på alla olika kaffefabrikat jag använder.
Jag är inte så extremt petig med kaffefabrikat (undviker helst Löfbergs och i synnerhet Gevalia) utan huvudsaken är att det är gott, starkt och i rikliga mängder, jag konsumerar ca 1 liter kaffe om dagen.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Skickat iväg det gamla aset till upphuggning. Den har ju bara stått och skräpat sedan den besiktigades med rent papper hösten 2012. 15 km hade den rullat sedan dess, men rostat desto djävligare.
Men den tekniska kvaliteten var oförneklig. Bara att ladda batteriet över natten och sen vrida på nyckeln, så hoppade den igång inom 10 sekunder, och motorn spann som en liten kissekatt.
Det kunde man inte direkt säga om sonens avlagda Volvo 940, som stått och skräpat lika länge. Den fick vinschas ombord på bärgaren....
Nu är det bara en gammal Iveco husbil att skicka iväg också, så ser det lite prydligare ut på gräsplanen.
Är det nån som är intresserad av ett nästan obegagnat bränslehuvud till M102 KE-jetronic, rostfritt avgassystem till 4-cyl. S124 och fyra Pirelli cinturato P6 som rullat max 200 mil, så kan jag berätta vilken skrotfirma den hamnat hos, bara PM:a.
Men den tekniska kvaliteten var oförneklig. Bara att ladda batteriet över natten och sen vrida på nyckeln, så hoppade den igång inom 10 sekunder, och motorn spann som en liten kissekatt.
Det kunde man inte direkt säga om sonens avlagda Volvo 940, som stått och skräpat lika länge. Den fick vinschas ombord på bärgaren....
Nu är det bara en gammal Iveco husbil att skicka iväg också, så ser det lite prydligare ut på gräsplanen.
Är det nån som är intresserad av ett nästan obegagnat bränslehuvud till M102 KE-jetronic, rostfritt avgassystem till 4-cyl. S124 och fyra Pirelli cinturato P6 som rullat max 200 mil, så kan jag berätta vilken skrotfirma den hamnat hos, bara PM:a.
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Vatten som du kokar kaffet i har stor betydelse. Ut och åka landet runt med samma resept, då ser ni vilken skillnad det blir. Och Zoega är alltid oslagbar i Skåne
Turre
Turre
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Hej!
Detta gällde förr i tiden, det hade att göra med att skånevattnet på de allra flesta håll var hårt, ja mycket hårt på sina håll. De flesta vattentäkter var djupborrade brunnar och inte ytvattentäkter som ger ett mjukt vatten. Men i dag är det en sanning med modifikation. En mycket stor del av Skånes befolkning, ca 900000 människor, i flera kommuner får i dag sitt vatten från Bolmen (ytvatten) i Småland, och det är ett mjukt vatten, 3–4 dH°
Så Zoega smakar inte längre som man vande sig förr att det skall smaka i hela Skåne numera.
Detta eftersom vattnets hårdhet är av avgörande betydelse för just kaffets smak.
Exempelvis är det inte längre någon skillnad på smaken om jag kokar kaffet i Kinna eller Vejbystrand, Engelholms kommun anslöt sig till Sydvatten 2015 och blandar det med egenproducerat vatten.
Men vatten smakar olika på olika platser, det är stor skillnad på smaken mellan olika orter. Så även det kan naturligtvis spela in.
Mer läsning i ämnet:
http://sydvatten.se/bolmen-3/
Där vi bor i Österrike är det extremt hårt vatten, vattenkokare och kaffebryggare får avkalkas otroligt ofta, det bildas till och med synliga flagor av kalk i vattenkokaren efter några användningar.
Detta gällde förr i tiden, det hade att göra med att skånevattnet på de allra flesta håll var hårt, ja mycket hårt på sina håll. De flesta vattentäkter var djupborrade brunnar och inte ytvattentäkter som ger ett mjukt vatten. Men i dag är det en sanning med modifikation. En mycket stor del av Skånes befolkning, ca 900000 människor, i flera kommuner får i dag sitt vatten från Bolmen (ytvatten) i Småland, och det är ett mjukt vatten, 3–4 dH°
Så Zoega smakar inte längre som man vande sig förr att det skall smaka i hela Skåne numera.
Detta eftersom vattnets hårdhet är av avgörande betydelse för just kaffets smak.
Exempelvis är det inte längre någon skillnad på smaken om jag kokar kaffet i Kinna eller Vejbystrand, Engelholms kommun anslöt sig till Sydvatten 2015 och blandar det med egenproducerat vatten.
Men vatten smakar olika på olika platser, det är stor skillnad på smaken mellan olika orter. Så även det kan naturligtvis spela in.
Mer läsning i ämnet:
http://sydvatten.se/bolmen-3/
Där vi bor i Österrike är det extremt hårt vatten, vattenkokare och kaffebryggare får avkalkas otroligt ofta, det bildas till och med synliga flagor av kalk i vattenkokaren efter några användningar.
Last edited by Mimmi on Thu 12 Apr, 2018 20:04, edited 1 time in total.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Vad har du gjort med din 124 idag?
Du får salta i kaffet som vi gör i Lappland Då blir det skillnad.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests