Den går inte bra, Den går ojämt på tomgång. verkar inte gå på alla cylindrar. låg tomgång.
Har bytt fördelarlocket rotor tändkablar(kanske inte det dyraste märket) små rycker när man kör 60-70. Tog ett kompprov
låg mellan 12-13 alla.
Den gick som en pärla förra sommaren, nu stått under tak hela vintern. Har kört 100mil nu på detta vis inget roligt alls.
Är lite less. Är mercedes bensin motorerna som har några år på nacken alltid så här. ordentligt pigg när dom går...
Någon som haft dessa problem som kan säga vad som kan vara felet??
problem w124 300e -86 aut.
problem w124 300e -86 aut.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
Re: problem w124 300e -86 aut.
Har du blåst/torkat rent under den platta plastkåpan bakom fördelaren?
Kolla gärna på dessa videoklipp som behandlar M103 bekymmer av din karaktär:
https://www.youtube.com/watch?v=V3BLDOirXDM
https://www.youtube.com/watch?v=XjN_AnsKFlE
https://www.youtube.com/watch?v=4sLoOpBaySU
https://www.youtube.com/watch?v=rW778EKLF9E
Kolla gärna på dessa videoklipp som behandlar M103 bekymmer av din karaktär:
https://www.youtube.com/watch?v=V3BLDOirXDM
https://www.youtube.com/watch?v=XjN_AnsKFlE
https://www.youtube.com/watch?v=4sLoOpBaySU
https://www.youtube.com/watch?v=rW778EKLF9E
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: problem w124 300e -86 aut.
Ok.nej inte i år, gjorde det förra våren.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
Re: problem w124 300e -86 aut.
ok tittade på dina förslag. Men inte riktigt samma, ska kolla givarna igen. rengöra skivan kanske också skulle vara en ide.
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
Re: problem w124 300e -86 aut.
haft lös alla kontakter och rengjort. tog bort luft filtret rengjorde skivan och runt omkring mycket smutsigt. kollade om det fanns gnista på alla stift med en tändinställningslampa, jämt och bra. Men, se icke den jä..n går ojämt på tomgången och låg.
tändstiften är sen förra sommaren, Kanske ska prova byta dom. bilen har ju dock stått ute hela vintern. Provade rycka lös olika kontakter på tomgången, gången ändrades, på den ena stannade motorn. På en annan gick tom gången upp. t.e.x.
så saker verkar funka..
tändstiften är sen förra sommaren, Kanske ska prova byta dom. bilen har ju dock stått ute hela vintern. Provade rycka lös olika kontakter på tomgången, gången ändrades, på den ena stannade motorn. På en annan gick tom gången upp. t.e.x.
så saker verkar funka..
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
Re: problem w124 300e -86 aut.
Kan väl inte göra nått om bilen stått utan batteri hela vintern. En gammal 124:a har väl inga minnes grejer??
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
Re: problem w124 300e -86 aut.
Låg tomgång säger du?
KAnske nåt jordfel? Missar den lite vid tomgång också. Nåt tändningsrelaterat?
Vänligen Andreas
KAnske nåt jordfel? Missar den lite vid tomgång också. Nåt tändningsrelaterat?
Vänligen Andreas
Re: problem w124 300e -86 aut.
Jordningen?? mellan motor och chassi?? för någon annan vet ja inte om, förutom batteri
har bytt allt som såg det minsta misstänkt ut .Tänkte kanske om den kan tjuva luft nånstans.
har sprayat runt insug, gummit på insprutningen åsit!!
har bytt allt som såg det minsta misstänkt ut .Tänkte kanske om den kan tjuva luft nånstans.
har sprayat runt insug, gummit på insprutningen åsit!!
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
Re: problem w124 300e -86 aut.
Ja de där mellan motor, låda osv. Med åren börjar det ärga i flätorna och det smarta att göra är att byta ut och ev komplettera med några extraflätor. Noggranna mäter upp motståndet i misstänkta flätor.
Personligen tycker jag det är för billigt med flätor så jag byter om jag tvingas till felsökning som i ditt fall...
Visst det kan mycket väl vara tjuvluft, kanske kombination av flera saker. Igensatt luftfilter t. ex. spruckna slangar som SER bra ut men är som skumgummi?
Jag brainstormar lite.
edit; Drar den mycket bränsle förresten. Kallstarten hängt sig?
Vänligen Andreas
Personligen tycker jag det är för billigt med flätor så jag byter om jag tvingas till felsökning som i ditt fall...
Visst det kan mycket väl vara tjuvluft, kanske kombination av flera saker. Igensatt luftfilter t. ex. spruckna slangar som SER bra ut men är som skumgummi?
Jag brainstormar lite.
edit; Drar den mycket bränsle förresten. Kallstarten hängt sig?
Vänligen Andreas
Re: problem w124 300e -86 aut.
Har inte kollat jorden mellan motor och chassi. drar mycke soppa.. tja.. 1.1-1.2l milen tror jag är väl normalt.
När den är kall går den bra i cirka 15-20sek. sen börjar lite misständningar.
när den är varm går den jättepissit på tomgång ibland när man bromsar in för rödljus stannar den.
tomgången ligger på 500-600varv. j#$%&a less nu, kört 300mil så här. En diesel 6:a är jäv..t nära..
Men samtidigt gillar jag klöset i denna motor. någon som vet var man kan köpa en apparat för diagnos uttaget
så man kan läsa av dom få koder som finns??
När den är kall går den bra i cirka 15-20sek. sen börjar lite misständningar.
när den är varm går den jättepissit på tomgång ibland när man bromsar in för rödljus stannar den.
tomgången ligger på 500-600varv. j#$%&a less nu, kört 300mil så här. En diesel 6:a är jäv..t nära..
Men samtidigt gillar jag klöset i denna motor. någon som vet var man kan köpa en apparat för diagnos uttaget
så man kan läsa av dom få koder som finns??
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: problem w124 300e -86 aut.
Nu kan jag vara ute i det blå, men läser man inte av det diagnosuttaget med en kamvinkelmätare?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: problem w124 300e -86 aut.
Fotografen wrote:Nu kan jag vara ute i det blå, men läser man inte av det diagnosuttaget med en kamvinkelmätare?
Yes det gör man, eller om man har en multimeter som klarar frekvensmätning eller "duty cycle" i bilspråk. Minns bara inte hur det var man mätte längre, var c:a 10 år sedan jag gjorde det sist.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: problem w124 300e -86 aut.
Så uttaget är inte aktuellt. Dieselmotor närmar sig.. Kanske..
tias
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
w210 230te-97 såld sax
w124 230te-90 såld. ROY
w115 220D-72 såld. CHK
w 123 230aut /300D man/
300D-6:a med aut-78. kbk
w124 300e-86
Re: problem w124 300e -86 aut.
Kan det inte vara OVP relät? Silverfärgat relä bakom batteriet med en säkring på toppen.
/Markus
/Markus
Nuvarande bilar:
Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606
Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606
Re: problem w124 300e -86 aut.
Om tomgången reglerar men fel, och om den missar trots att tändningen är okej, då skulle jag försöka få tag i en annan tändmodul och prova med, för att kunna utesluta den.
Ska väl funka från alla m103, åtminstone att prova med, tycker jag.
Ska väl funka från alla m103, åtminstone att prova med, tycker jag.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 31 guests