Hög CO E500

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
Klargplutte
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Sat 15 Jan, 2011 23:40

Hög CO E500

Postby Klargplutte » Tue 05 May, 2015 18:00

Besiktade 500an idag och dom klagade på hög CO , övriga värden bra , beställt nya tändstift har ~2500 mil på nuvarande.
Någon teori vad annars det skulle kunna bero på ?

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hög CO E500

Postby Mike Bike » Wed 06 May, 2015 23:35

Ett tips är att köra bilen några mil efter att du bytt någat av tänddelar eller lamnda, kattar o dyligt. Det tar ett tag för den att anpassa sig till det nya grejerna.

Själv fick man byta nästan allt innan den gick som den skulle.

Lycka till!

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Hög CO E500

Postby doolar » Thu 07 May, 2015 00:31

Mike Bike wrote:Ett tips är att köra bilen några mil efter att du bytt någat av tänddelar eller lamnda, kattar o dyligt. Det tar ett tag för den att anpassa sig till det nya grejerna.

Själv fick man byta nästan allt innan den gick som den skulle.

Lycka till!

/Mikael


Och nolla styrboxen om du bytt en trasig lambda, annars kan det ta lång tid innan det blir rätt igen.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

Klargplutte
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Sat 15 Jan, 2011 23:40

Re: Hög CO E500

Postby Klargplutte » Thu 07 May, 2015 18:51

Mike Bike wrote:Ett tips är att köra bilen några mil efter att du bytt någat av tänddelar eller lamnda, kattar o dyligt. Det tar ett tag för den att anpassa sig till det nya grejerna.

Själv fick man byta nästan allt innan den gick som den skulle.

Lycka till!

/Mikael


Det där lät ju inte alls roligt , vet du vilken komponent som felade ?

Klargplutte
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Sat 15 Jan, 2011 23:40

Re: Hög CO E500

Postby Klargplutte » Thu 07 May, 2015 18:54

doolar wrote:
Mike Bike wrote:Ett tips är att köra bilen några mil efter att du bytt någat av tänddelar eller lamnda, kattar o dyligt. Det tar ett tag för den att anpassa sig till det nya grejerna.

Själv fick man byta nästan allt innan den gick som den skulle.

Lycka till!

/Mikael


Och nolla styrboxen om du bytt en trasig lambda, annars kan det ta lång tid innan det blir rätt igen.


Är det något som man kan göra själv eller är det verkstad som gäller , har läst att man måste göra någon sorts återställning om man bytt luftmassemätaren , antar att det är samma procedur.

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hög CO E500

Postby Mike Bike » Fri 08 May, 2015 00:03

Klargplutte wrote:
doolar wrote:
Mike Bike wrote:Ett tips är att köra bilen några mil efter att du bytt någat av tänddelar eller lamnda, kattar o dyligt. Det tar ett tag för den att anpassa sig till det nya grejerna.

Själv fick man byta nästan allt innan den gick som den skulle.

Lycka till!

/Mikael


Och nolla styrboxen om du bytt en trasig lambda, annars kan det ta lång tid innan det blir rätt igen.


Är det något som man kan göra själv eller är det verkstad som gäller , har läst att man måste göra någon sorts återställning om man bytt luftmassemätaren , antar att det är samma procedur.



Ja det var kanske det som jag missade. Kan nog vara smart att göra det. jag vet inte exakt vilken del som felade, en kombination av allt tror jag. Kolen var så slut i fördelarna att det slet på plasten. Ärgade tändkablar mm. Häpen över att den gick så bra som den gjorde. Vad sägs om 14,082 på 402m. Det är typ samma tid som den gjorde ny, underbara bilar iaf!

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hög CO E500

Postby Marie » Fri 08 May, 2015 00:18

Mike Bike wrote:Ja det var kanske det som jag missade. Kan nog vara smart att göra det. jag vet inte exakt vilken del som felade, en kombination av allt tror jag. Kolen var så slut i fördelarna att det slet på plasten. Ärgade tändkablar mm. Häpen över att den gick så bra som den gjorde. Vad sägs om 14,082 på 402m. Det är typ samma tid som den gjorde ny, underbara bilar iaf!

/Mikael


Mikael, nu blir jag nyfiken!

Var i tändfördelarna till en M119 finns det några kol som kan ta slut??????

I locket finns det ett fast metallstift i centrum, och fyra metallkontakter kring ytterkanten. På fördelarrotorn är det en metallskena i ytteränden och (om det är rätt fördelarrotor, dvs tillverkad av Bosch) en metallring i centrum (som omsluter metallstiftet i mitten av locket när allt är monterat). Men några kol??????? :scratch:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hög CO E500

Postby Mike Bike » Tue 12 May, 2015 05:00

Jag skrev fel, det är metal i fördelarna.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

Klargplutte
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Sat 15 Jan, 2011 23:40

Re: Hög CO E500

Postby Klargplutte » Wed 17 Jun, 2015 09:28

Nu har den gått igenom iaf , hittade fukt i båda fördelarna så det var nog orsaken även om jag samtidigt bytte stift. O-ringarna var nog orginal dom var inte alls fräscha bytte även skålarna dom sitter på så nu går den silkeslent på tomgången. :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hög CO E500

Postby Marie » Wed 17 Jun, 2015 23:24

Var skulle fukten finnas om inte i tändfördelarna på en M119 som inte är riktigt i ordning.... :roll:

Tändfördelarna i min W140 är riktigt torra och fina fortfarande efter 3000 mil och 18 månader varav över 17 månader varit med himlen som tak, så det går att få ordning på problemet.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Klargplutte
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Sat 15 Jan, 2011 23:40

Re: Hög CO E500

Postby Klargplutte » Thu 18 Jun, 2015 08:41

Ja kontinuerlig användning är den bästa medicin för alla maskiner.


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests