W124 kombi Bränslepumparna går konstant (av1händelse)

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
MickeH
Proffs
Proffs
Posts: 283
Joined: Tue 02 Sep, 2003 21:48
Location: Västervik

W124 kombi Bränslepumparna går konstant (av1händelse)

Postby MickeH » Wed 01 Jul, 2015 20:12

Det där var ett roligt fenomen: Don't try this at home.

Var på och råkade ohm-mäta på elkontakten till draget, med tändningen på (idiot anm.), för jag misstänkte en krypström för jag får inte glödvakten att sluta lysa när jag kopplar in bakljusena där elen till draget är påkopplat. Och oj, när jag mätte på några kablar där så började bränslepumpen snurra/stoppa i intervaller om 1 sek.
Hoppsan, lät ju inte helt rätt, och kom lite omotiverat, så jag stängde raskt av tändningen.

Och vips har jag alltså ordnat ett fel med detta symptom:
Bränslepumparna går konstant när man slår på tändningen. Tidigare har de bara gått 3 sekunder, sen stängt av.
Nån som kan beskriva hur funktionen ska vara?

Har jag fel om jag tror att det är själva bränslepumpsrelät som hanterar timern, nåt med signal ifrån vevaxelgivare, och får den ej signal så
ska den slå av pumparna?

Hehe, nån som har koll på detta, eller kan tipsa?
Det är en 1992:a 300TE. Sitter relät bakom batteriet?
Last edited by MickeH on Fri 03 Jul, 2015 15:40, edited 2 times in total.
[ MickeH ] [ 1992 MB300TE ] [ Såld:1992 MB500E ] [ Såld:1990 MB190E ]
Image

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: W124 kombi Bränslepumparna går konstant(som av en händel

Postby Mercafreaket » Wed 01 Jul, 2015 21:11

Pumparna skall gå 3 sek vid tändningstillslag för att bygga upp tryck till insprutningen, huruvida dom skall gå eller inte under startsekvensen låter jag vara osagt. Antagligen skall dom gå då också.

Hursomhaver så är bränslepumpsreläet ngt utav ett multirelä. Det hanterar även förvärmingen av lambdan om jag inte missminner mig helt och hållet. Och ja. Sitter bakom batteriet, märkt 6Zyl i ditt fall och 6300 RPM.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

MickeH
Proffs
Proffs
Posts: 283
Joined: Tue 02 Sep, 2003 21:48
Location: Västervik

Re: W124 kombi Bränslepumparna går konstant(som av en händel

Postby MickeH » Thu 02 Jul, 2015 11:45

Update; Jag kopplade bort batteriet, tog ut bränslerelät, en del logik i det där, och lödde om samtliga lödpunkter.
Troligen hade de hjälp med att bara koppla bort batteriet en stund, är min gissning.

Hur som, hoppet om att åka W124 denna sommar lever fortfarande. :-D
[ MickeH ] [ 1992 MB300TE ] [ Såld:1992 MB500E ] [ Såld:1990 MB190E ]
Image

MickeH
Proffs
Proffs
Posts: 283
Joined: Tue 02 Sep, 2003 21:48
Location: Västervik

Re: W124 kombi Bränslepumparna går konstant (av1händelse)

Postby MickeH » Fri 03 Jul, 2015 15:52

Hm, felet återkom idag när jag skruvade lite på glödlampan för höger bak: Bränslepumpen startar och går.
Tips? Det här behöver redas ut.
Nån som har kompletta schemat för en 1992 300TE kombi med M103?
[ MickeH ] [ 1992 MB300TE ] [ Såld:1992 MB500E ] [ Såld:1990 MB190E ]
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W124 kombi Bränslepumparna går konstant (av1händelse)

Postby Marie » Fri 03 Jul, 2015 20:01

MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

MickeH
Proffs
Proffs
Posts: 283
Joined: Tue 02 Sep, 2003 21:48
Location: Västervik

Re: W124 kombi Bränslepumparna går konstant (av1händelse)

Postby MickeH » Sat 04 Jul, 2015 12:56

Hittade den när länken oxå, med bra scheman, välj motor, sen nr 24 Electrical Trouble Shooting:

http://new.freescruz.com/.priv/W124/Main.html

Kan det vara en kass jordning nånstans kanske?
[ MickeH ] [ 1992 MB300TE ] [ Såld:1992 MB500E ] [ Såld:1990 MB190E ]
Image

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: W124 kombi Bränslepumparna går konstant (av1händelse)

Postby Fotografen » Sat 04 Jul, 2015 14:23

Finns dragkrok? Hur är direktströmpinnen i uttaget kopplad? Gissning: man har kopplat den till bränslepumpen för att ha ström när motorn går, sedan har det blivit något överslag i uttaget och "tjyvström" från belysningen kan leta sig bakvägen till pumpen.

Jag har aldrig grävt i någon kombi men på sedan går sladden till pumparna från relät, ner genom höger a-stolpe, ut i en kabelkanal under mattan på högersidan, i kanalen under stolen, upp under baksätet och sedan en genomföring i plåten ner till pumparna. Jordningen till pumpen har en ringsko som sitter med en skruv i plåten under baksätet, sedan går den ihop med plusmatningen till pumparna.
Jag skulle börja med att ta ur relät för att se om pumpen tjyvstartar med relät borta, isf ligger felet någonstans från reläsockeln och bakåt. Lyfta på mattorna är ganska enkelt, följ kabeln i hela sin längd.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

MickeH
Proffs
Proffs
Posts: 283
Joined: Tue 02 Sep, 2003 21:48
Location: Västervik

Re: W124 kombi Bränslepumparna går konstant (av1händelse)

Postby MickeH » Sun 05 Jul, 2015 01:33

Fotografen wrote:Finns dragkrok? Hur är direktströmpinnen i uttaget kopplad? Gissning: man har kopplat den till bränslepumpen för att ha ström när motorn går, sedan har det blivit något överslag i uttaget och "tjyvström" från belysningen kan leta sig bakvägen till pumpen.

Jag har aldrig grävt i någon kombi men på sedan går sladden till pumparna från relät, ner genom höger a-stolpe, ut i en kabelkanal under mattan på högersidan, i kanalen under stolen, upp under baksätet och sedan en genomföring i plåten ner till pumparna. Jordningen till pumpen har en ringsko som sitter med en skruv i plåten under baksätet, sedan går den ihop med plusmatningen till pumparna.
Jag skulle börja med att ta ur relät för att se om pumpen tjyvstartar med relät borta, isf ligger felet någonstans från reläsockeln och bakåt. Lyfta på mattorna är ganska enkelt, följ kabeln i hela sin längd.


Dragkrok finns, påkopplat vid baklysena endast, ej draget till pumpen.
Pumpen går inte öht med relät bortplockat.
Jag ska ändå kika under sätet och se hur jordpunkten ser ut.
Jag var ett tag inne på att det är nåt knas med elen till draget ändå för, när jag kopplar in bakljusen (med de 6-poliga kontakterna ifrån lysena) så lyser glödvakten. Det var anledningen till att jag började rota i detta alls...

Säkringarna ser lagom ärgade ut, vart köper man kopparsäkringar istälet för alu? Hittar inte på mekonomen, AD, meca, biltema. Ska jag behöva åka till mercedes-verkstan på måndag för en sån sak? hehe.

EDIT: Verkar finnas i koppar på clas ohlsson
[ MickeH ] [ 1992 MB300TE ] [ Såld:1992 MB500E ] [ Såld:1990 MB190E ]
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W124 kombi Bränslepumparna går konstant (av1händelse)

Postby Marie » Sun 05 Jul, 2015 23:09

MickeH wrote:Dragkrok finns, påkopplat vid baklysena endast, ej draget till pumpen.

Direktkopplat till baklysena, eller via en elektronik- eller relämodul?

Är det direktkopplat, så skaffa för helsefyr en modul att koppla emellan, annars bränner du snart glödtrådsvaktsmodulen pga överbelastning!!!

Men det borde inte förklara bränslepumpen....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

MickeH
Proffs
Proffs
Posts: 283
Joined: Tue 02 Sep, 2003 21:48
Location: Västervik

Re: W124 kombi Bränslepumparna går konstant (av1händelse)

Postby MickeH » Sat 11 Jul, 2015 10:09

Marie wrote:
MickeH wrote:Dragkrok finns, påkopplat vid baklysena endast, ej draget till pumpen.

Direktkopplat till baklysena, eller via en elektronik- eller relämodul?

Är det direktkopplat, så skaffa för helsefyr en modul att koppla emellan, annars bränner du snart glödtrådsvaktsmodulen pga överbelastning!!!

Men det borde inte förklara bränslepumpen....


Ja, jo det är direktkopplat till lysena, och kanske är det som du säger att jag bränt glödtrådsvakten pga av detta.


Men har lite svårt att förstå varför, kollade upp hur spänningen till höger bak går, och den går in på en pinne på vakten, ut på en annan, utan elektonik emellan. Glödtrådsvakten borde fungera som så att den jämför spänningfallet mellan de båda slingorna mot de två olika bakljusen. Ingen ström går då igenom elektronik eller något relä för denna funktion. Den bara lyssnar på kabeln så att säga.
Det är 0,75 kabel och den klarar typ 72W på 12v, så ett par tre 10W lampor ska inte vara problem i just kabeln.
Möjligen värre med bromsljusen då, men som sagt 2x25W bör kabeln duga till.
Se min andra tråd om varför höger bakljus inte fick ström;
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=59&t=79266

Vet du av erfarenhet att den pajar av en fulinkoppling, eller är det mest en känsla? :-)

Hur som så har jag iaf bytt ut samtliga bosch-säkringar till en annan typ som inte är aluminium.
Jag har även bytt bromsljuskontakten till en ny.

Dessa fel kvarstår:

* Glödtrådsvakten lyser när man slår på lysena.
- Ska felsöka detta mera under dagen, dubbelkolla vilken krets eftersom jag gjort förändringar sedan jag kollade sist.
*SRS lampan lyser/fladdrar en aning men försvinner sedan.
- Bytte i ett första steg bromsljuskontakten. Nästa blir nog att byta kolen mot släpringarna i ratten. Har ni mera förslag?
*Bränslepump går konstant vid tändning.
- Detta fel har jag inte konstaterat sedan jag bytt samtliga säkringar, ska försöka stressa fram det som jag gjorde tidigare.

Kanske har något av dessa samband.
[ MickeH ] [ 1992 MB300TE ] [ Såld:1992 MB500E ] [ Såld:1990 MB190E ]
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: W124 kombi Bränslepumparna går konstant (av1händelse)

Postby Marie » Sun 12 Jul, 2015 00:08

Det är inte någon Volvo det handlar om.
Glödtrådsvakterna i Mercedes är mycket lätta att bränna vid överbelastning, och det är ett välkänt problem. Därför skall man *aldrig* "fulkoppla" släpvagnsuttaget på en MB.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests