Tjenare! Går i tankarna att låta frugan ta över min toyota då jag är fruktansvärt less på den!
Istället vill jag ha en S124 med en liten bensinmotor.
Kommer ha ca 4mil till jobbet.
Stor skillnad mellan automat och manuell i förbrukning?
Tips mottages!:)
Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
Skulle väl spontant tro att bilarna med M111-motor är de snålaste.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
Oj nu har du fått 124-viruset. Det är farligt kolla bara på hynboholm!
Jag tippar 220E med manuell låda. Fyrväxlade automaterna har låg slutväxel så de suger sås om man kör fort. Du hittar förbrukning för alla modeller på mercefreaken.com - kanonbra sida.
Jag tippar 220E med manuell låda. Fyrväxlade automaterna har låg slutväxel så de suger sås om man kör fort. Du hittar förbrukning för alla modeller på mercefreaken.com - kanonbra sida.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
M111 220:n oavsett automat eller manuell är ett säkert kort. Slitstarka motorer som bara går och går bara man ser till att serva dom regelbundet. I jämförelse. Farsan har en E230 W210 som gått i skrivande stund 38000 mil utan rappel. Går som billigast 0,65 med automat, men då är det fegkörning.
Goda gamla M102 är visso slitstark som tusan, men där har vi KE-jet mekanisk insprutning, kan aldrig bli ekonomisk någonstans så länge den är med i leken.
Sen en personlig reflektion. Tycker inte riktigt om Mercedes manuella lådor, dom är klonkiga och matchar inte alls in, på ngt sätt sänker dom helhetsintrycket, då är automaterna ljusår mycket bättre ur min synpunkt.
Goda gamla M102 är visso slitstark som tusan, men där har vi KE-jet mekanisk insprutning, kan aldrig bli ekonomisk någonstans så länge den är med i leken.
Sen en personlig reflektion. Tycker inte riktigt om Mercedes manuella lådor, dom är klonkiga och matchar inte alls in, på ngt sätt sänker dom helhetsintrycket, då är automaterna ljusår mycket bättre ur min synpunkt.
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
Mercedes manuella lådor åtminstone fram så långt i årsmodell jag provat är riktiga traktorlådor. Långsamma att växla och knyckig känsla.
Och när de blir slitna blir det ännu värre.
Frugan har utvecklat ett eget sätt att köra för att slippa "röra om i bensinen" hela tiden, hon struntar i tvåan och fyran konsekvent. 1-3-5 och sedan kör hon på trean och femman utom på motorväg där hon kan drista sig till att orka lägga i sexan.
Och när de blir slitna blir det ännu värre.
Frugan har utvecklat ett eget sätt att köra för att slippa "röra om i bensinen" hela tiden, hon struntar i tvåan och fyran konsekvent. 1-3-5 och sedan kör hon på trean och femman utom på motorväg där hon kan drista sig till att orka lägga i sexan.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
Klok hustru du har torake.
Jag gör precis likadant när jag nån gång är tvungen att köra Mimmis Renault Clio eller nån annan flintabil med omrörningsslev.
Fast Clion har ingen sexa att lägga i alls....
Jag har aldrig förstått varför det över huvud taget finns bilar där man måste röra om i bensinen och dessutom sparka sig trött med vänsterbenet. Automatlådan uppfanns väl för mer än sjuttio år sedan. Att det fortfarande kan säljas manuella lådor alls? ...
På femtiotalet hade nästan alla manuellt växlade bilar treväxlad låda, och det räckte utmärkt. Varför har utvecklingen gått bakåt så att vi med betydligt bättre motorer påstås behöva dubbelt så många växlar idag? Jag tror inte det, hälften av växelstegen måste vara onödiga...
Jag gör precis likadant när jag nån gång är tvungen att köra Mimmis Renault Clio eller nån annan flintabil med omrörningsslev.
Fast Clion har ingen sexa att lägga i alls....
Jag har aldrig förstått varför det över huvud taget finns bilar där man måste röra om i bensinen och dessutom sparka sig trött med vänsterbenet. Automatlådan uppfanns väl för mer än sjuttio år sedan. Att det fortfarande kan säljas manuella lådor alls? ...
På femtiotalet hade nästan alla manuellt växlade bilar treväxlad låda, och det räckte utmärkt. Varför har utvecklingen gått bakåt så att vi med betydligt bättre motorer påstås behöva dubbelt så många växlar idag? Jag tror inte det, hälften av växelstegen måste vara onödiga...
Re: Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
Tack för era svar! Låter som jag får leta reda på en 220 då:) och vill ju helst ha automat, tycker mercas lådor är riktigt härliga!
124-sjukan.. Mjaa den har alltid funnits där, 500an är min tredje 124. Dock länge sen jag hade en och nu när man kört 500an lite inser jag vilken sjukt trevlig bil det är!
Köpte en ny toyota i våras, går inte ens att jämföra deSsa bilar. Rätt skön och köra - med hörselkåporna på!
Tack!:)
124-sjukan.. Mjaa den har alltid funnits där, 500an är min tredje 124. Dock länge sen jag hade en och nu när man kört 500an lite inser jag vilken sjukt trevlig bil det är!
Köpte en ny toyota i våras, går inte ens att jämföra deSsa bilar. Rätt skön och köra - med hörselkåporna på!
Tack!:)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
Mercedes manuella lådor otrevliga?
Jag må förvisso vara automatfrälst men eftersom det i mina ögon inte alltid är försvarbart när man handlar begagnad bil att välja bort det exemplar som i övrigt är mest rätt i förhållande till priset för att den har manuell växellåda, är svart eller andra saker man får räkna med att bli totalsågad för, så bär det sig inte bättre än att jag äger två manuellt växlade mercor.
I måndags var jag och hjälpte en vän att köra lite möbler, och lånade hennes Toyota Avensis, vilken är 21 år nyare än min W123, till uppgiften.
Jag kan bara säga....herregud, det var en dröm att sätta sig i 123an och köra hem igen, Toyotan var bland annat växellådsmässigt bland de större besvikelser jag upplevt, tänk er att sticka ner ett spett i en bal med gullfiber....diffust och på ett ungefär beskriver upplevelsen ganska bra, till skillnad från 123ans distinkta och exakta lägen, och då skall vi inte ens jämföra med 203ans låda.....
Om ett konkurrentmärke 2006 bygger en låda som känns rent ut hemsk i jämförelse med en MB-låda som är över 21 år äldre då jag gissar att den inte var ny för 1985, så kan väl inte MB-lådorna vara så tokiga i alla fall?
Säger inte att Mercedes gör världens bästa växellådor eller att jag föredrar manuellt framför automat, men om man sågar dem, vilka referenser har man då?
Jag må förvisso vara automatfrälst men eftersom det i mina ögon inte alltid är försvarbart när man handlar begagnad bil att välja bort det exemplar som i övrigt är mest rätt i förhållande till priset för att den har manuell växellåda, är svart eller andra saker man får räkna med att bli totalsågad för, så bär det sig inte bättre än att jag äger två manuellt växlade mercor.
I måndags var jag och hjälpte en vän att köra lite möbler, och lånade hennes Toyota Avensis, vilken är 21 år nyare än min W123, till uppgiften.
Jag kan bara säga....herregud, det var en dröm att sätta sig i 123an och köra hem igen, Toyotan var bland annat växellådsmässigt bland de större besvikelser jag upplevt, tänk er att sticka ner ett spett i en bal med gullfiber....diffust och på ett ungefär beskriver upplevelsen ganska bra, till skillnad från 123ans distinkta och exakta lägen, och då skall vi inte ens jämföra med 203ans låda.....
Om ett konkurrentmärke 2006 bygger en låda som känns rent ut hemsk i jämförelse med en MB-låda som är över 21 år äldre då jag gissar att den inte var ny för 1985, så kan väl inte MB-lådorna vara så tokiga i alla fall?
Säger inte att Mercedes gör världens bästa växellådor eller att jag föredrar manuellt framför automat, men om man sågar dem, vilka referenser har man då?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
jag för min del sågar inte MBs manuella lådor lägre ned mot fotknölarna än andra manuella lådor. Min uppfattning är mera generell att manuella lådor miste sitt existensberättigande då automatlådan uppfanns på 1940-talet.
Re: Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
T.ex farsgubbens Saab 9-3 2012 har till min förvåning ska jag säga, mycket trevligare växellåda. Den andra bilen jag kört i närtid är en toyota hilux och den var faktiskt sämre. Så nej Mercedes lådor är inte sämst.
Jag kräver inte mycket, bara att när man trampat ner kopplingen så skall spaken gå att föra till det växelläge man vill ha, direkt och utan att den kämpar emot.
Faktiskt har det blivit värre på senare årsmodeller. Den 1993a jag hade som gått 36000 mil var faktiskt rätt okej. Eller kan det vara så att lådorna kräver 35000 mil inkörning innan de blir vettiga?
Jag kräver inte mycket, bara att när man trampat ner kopplingen så skall spaken gå att föra till det växelläge man vill ha, direkt och utan att den kämpar emot.
Faktiskt har det blivit värre på senare årsmodeller. Den 1993a jag hade som gått 36000 mil var faktiskt rätt okej. Eller kan det vara så att lådorna kräver 35000 mil inkörning innan de blir vettiga?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
Kanske det, jag har aldrig kört en Saab som varit såpass modern att den haft golvspak så kan inte uttala mig om deras lådor.
123an har gått 19000 mil och 203an 30000, så båda ligger under gränsen, måste vara något annat.
123an har gått 19000 mil och 203an 30000, så båda ligger under gränsen, måste vara något annat.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Vilken motor i S124 är mest ekonomisk? (Diesel uteslutet)
Minns hur skönt det var med min 200-88 med lagom sliten låda och koppling vid 50000mil. Gick ju att växla så mjukt att det inte kändes. Helt perfekt
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 26 guests