Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
tillin
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 12 Aug, 2015 14:13

Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?

Postby tillin » Tue 22 Sep, 2015 14:33

Hej har hittat en extremt välvårdad Mercedes 300tdt med om603 turbo som verkar vara till ett ganska "vettigt" pris för ca 5000e, ringde och pratade med ägaren nyligen och bilen verkar vara bra i skick förutom att toppackningen har nyligen gått sönder :-( är det vanligt att toppackningar går sönder på dessa och hur bra håller topparna på dessa är de klena? förmodligen så gissar jag att toppen måste minst kanske planas + en ny packning eller värsta fall ska det vara ny topp eller block.

så vågar man köpa denna bil är det värt att chansa?

http://www.findit.fi/sve/search/885290.htm

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/7460525

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?

Postby Hynboholm » Tue 22 Sep, 2015 14:48

Hellre det än en som är "nyrenoverad"... Oftast "vet" :roll: ju inte säljaren något om hur eller vad som är gjort.
Bättre då att fixa själv tycker jag. Provtryckning och planslipning är ett måste enligt mig.
En liten felsökning varför den gått varm är väl också smart. Vilket skick är det på kylare, vattenpump och termostat osv.?

Edit.
Aaa, nu klickade jag på länken...
Då är det ju inte så konstigt längre varför packningen gått...
Någon som trimmar mycket får svara, men det är mycket möjligt att det krävs speciella blockpackningar när det ska laddas ordentligt.
Last edited by Hynboholm on Tue 22 Sep, 2015 14:53, edited 1 time in total.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?

Postby torake » Tue 22 Sep, 2015 14:52

"Extremt välvårdad" :lol:

De har ju för f-n bytt till 7mm element i dieselpumpen och tryckt dit ett större turboaggregat. Jättekonstigt att toppen rasar :roll:

Frågan är ju om det ens är en turbodiesel-motor som sitter där eller en sugmotor som de konverterat?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

tillin
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 12 Aug, 2015 14:13

Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?

Postby tillin » Tue 22 Sep, 2015 15:03

torake wrote:"Extremt välvårdad" :lol:

De har ju för f-n bytt till 7mm element i dieselpumpen och tryckt dit ett större turboaggregat. Jättekonstigt att toppen rasar :roll:

Frågan är ju om det ens är en turbodiesel-motor som sitter där eller en sugmotor som de konverterat?


"Extremt välvårdad" var väl ta i men de jag menade var att karossen såg relativt bra ut dom flesta 124w börjar väl bli ganska rostiga vid det här laget finns ju inte så många fina kvar.

planen var väl att sätta kanske ett hx40 och diselmeck 8mm pump istället + litet annat lull lull, eller möjligtvis en om606 turbo motor.

tillin
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 12 Aug, 2015 14:13

Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?

Postby tillin » Tue 22 Sep, 2015 15:09

Hynboholm wrote:Hellre det än en som är "nyrenoverad"... Oftast "vet" :roll: ju inte säljaren något om hur eller vad som är gjort.
Bättre då att fixa själv tycker jag. Provtryckning och planslipning är ett måste enligt mig.
En liten felsökning varför den gått varm är väl också smart. Vilket skick är det på kylare, vattenpump och termostat osv.?

Edit.
Aaa, nu klickade jag på länken...
Då är det ju inte så konstigt längre varför packningen gått...
Någon som trimmar mycket får svara, men det är mycket möjligt att det krävs speciella blockpackningar när det ska laddas ordentligt.


enligt ägaren hade han kört på drygt 300hk vilket inte låter så väldigt mycket i mina öron finns ju dom som har kört med betydligt mera, är topparna känsliga i dessa eller toppackningen eller finns det värre packningar?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?

Postby torake » Tue 22 Sep, 2015 15:44

A och O när man trimmar är att man har koll på grejerna, det handlar inte om att nått är "klent". Har ägaren haft koll på "tändpunkt", insugstemp, avgastemp och laddtryck eller har han bara gasat tills grejerna smälter? Innan man har rivit motorn så vet man ju inte om det är skrot - är det så ont om dieselmercor att man betalar 5000 euro i Finland för en S124 utan motor?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

tillin
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 12 Aug, 2015 14:13

Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?

Postby tillin » Tue 22 Sep, 2015 16:20

torake wrote:A och O när man trimmar är att man har koll på grejerna, det handlar inte om att nått är "klent". Har ägaren haft koll på "tändpunkt", insugstemp, avgastemp och laddtryck eller har han bara gasat tills grejerna smälter? Innan man har rivit motorn så vet man ju inte om det är skrot - är det så ont om dieselmercor att man betalar 5000 euro i Finland för en S124 utan motor?


ont och ont tänkte ifall om det var ett enkelt fel som kunde åtgärdas relativt enkelt :? så med andra ord så är det bättre att köpa en annan? Har sneglat på en annan också som kostar 4400e och som är original, dock så fanns det lite rost på den.

vad tycker ni kanske ett bättre val?
http://www.kamux.fi/etusivu2/MERCEDES-B ... bi-a-7-hlo

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?

Postby V70tdi » Tue 22 Sep, 2015 19:15

Vad kostar det att importera bil från Sverige alt Tyskland till Suomi ? Könns som ett alternativ men antar att det är skatter etc. som håller upp priset så det kanske inte lönar sig med import?
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

tillin
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Wed 12 Aug, 2015 14:13

Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?

Postby tillin » Tue 22 Sep, 2015 22:39

V70tdi wrote:Vad kostar det att importera bil från Sverige alt Tyskland till Suomi ? Könns som ett alternativ men antar att det är skatter etc. som håller upp priset så det kanske inte lönar sig med import?


jo visst kanske det lönar sig men i sverige när jag har kollat så värkar det knappt vara några till salu dock så har jag bara kollat blocket tips på andra sidor? och från tyskland tror jag inte heller det blir så mycket billigare om man ska ner dit när man ska ha flyg/hotell/mat eller ska man ha nån att frakta hem bilen? men gissar också att det är ganska dyrt.

mbpro
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 97
Joined: Fri 29 Aug, 2014 12:19

Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?

Postby mbpro » Thu 24 Sep, 2015 21:18

Standard på original turbo är sprickor i toppen,kommer som ett brev på posten förr eller senare......


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests