Hej har hittat en extremt välvårdad Mercedes 300tdt med om603 turbo som verkar vara till ett ganska "vettigt" pris för ca 5000e, ringde och pratade med ägaren nyligen och bilen verkar vara bra i skick förutom att toppackningen har nyligen gått sönder är det vanligt att toppackningar går sönder på dessa och hur bra håller topparna på dessa är de klena? förmodligen så gissar jag att toppen måste minst kanske planas + en ny packning eller värsta fall ska det vara ny topp eller block.
så vågar man köpa denna bil är det värt att chansa?
http://www.findit.fi/sve/search/885290.htm
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/7460525
Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?
Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?
Hellre det än en som är "nyrenoverad"... Oftast "vet" ju inte säljaren något om hur eller vad som är gjort.
Bättre då att fixa själv tycker jag. Provtryckning och planslipning är ett måste enligt mig.
En liten felsökning varför den gått varm är väl också smart. Vilket skick är det på kylare, vattenpump och termostat osv.?
Edit.
Aaa, nu klickade jag på länken...
Då är det ju inte så konstigt längre varför packningen gått...
Någon som trimmar mycket får svara, men det är mycket möjligt att det krävs speciella blockpackningar när det ska laddas ordentligt.
Bättre då att fixa själv tycker jag. Provtryckning och planslipning är ett måste enligt mig.
En liten felsökning varför den gått varm är väl också smart. Vilket skick är det på kylare, vattenpump och termostat osv.?
Edit.
Aaa, nu klickade jag på länken...
Då är det ju inte så konstigt längre varför packningen gått...
Någon som trimmar mycket får svara, men det är mycket möjligt att det krävs speciella blockpackningar när det ska laddas ordentligt.
Last edited by Hynboholm on Tue 22 Sep, 2015 14:53, edited 1 time in total.
Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?
"Extremt välvårdad"
De har ju för f-n bytt till 7mm element i dieselpumpen och tryckt dit ett större turboaggregat. Jättekonstigt att toppen rasar
Frågan är ju om det ens är en turbodiesel-motor som sitter där eller en sugmotor som de konverterat?
De har ju för f-n bytt till 7mm element i dieselpumpen och tryckt dit ett större turboaggregat. Jättekonstigt att toppen rasar
Frågan är ju om det ens är en turbodiesel-motor som sitter där eller en sugmotor som de konverterat?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?
torake wrote:"Extremt välvårdad"
De har ju för f-n bytt till 7mm element i dieselpumpen och tryckt dit ett större turboaggregat. Jättekonstigt att toppen rasar
Frågan är ju om det ens är en turbodiesel-motor som sitter där eller en sugmotor som de konverterat?
"Extremt välvårdad" var väl ta i men de jag menade var att karossen såg relativt bra ut dom flesta 124w börjar väl bli ganska rostiga vid det här laget finns ju inte så många fina kvar.
planen var väl att sätta kanske ett hx40 och diselmeck 8mm pump istället + litet annat lull lull, eller möjligtvis en om606 turbo motor.
Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?
Hynboholm wrote:Hellre det än en som är "nyrenoverad"... Oftast "vet" ju inte säljaren något om hur eller vad som är gjort.
Bättre då att fixa själv tycker jag. Provtryckning och planslipning är ett måste enligt mig.
En liten felsökning varför den gått varm är väl också smart. Vilket skick är det på kylare, vattenpump och termostat osv.?
Edit.
Aaa, nu klickade jag på länken...
Då är det ju inte så konstigt längre varför packningen gått...
Någon som trimmar mycket får svara, men det är mycket möjligt att det krävs speciella blockpackningar när det ska laddas ordentligt.
enligt ägaren hade han kört på drygt 300hk vilket inte låter så väldigt mycket i mina öron finns ju dom som har kört med betydligt mera, är topparna känsliga i dessa eller toppackningen eller finns det värre packningar?
Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?
A och O när man trimmar är att man har koll på grejerna, det handlar inte om att nått är "klent". Har ägaren haft koll på "tändpunkt", insugstemp, avgastemp och laddtryck eller har han bara gasat tills grejerna smälter? Innan man har rivit motorn så vet man ju inte om det är skrot - är det så ont om dieselmercor att man betalar 5000 euro i Finland för en S124 utan motor?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?
torake wrote:A och O när man trimmar är att man har koll på grejerna, det handlar inte om att nått är "klent". Har ägaren haft koll på "tändpunkt", insugstemp, avgastemp och laddtryck eller har han bara gasat tills grejerna smälter? Innan man har rivit motorn så vet man ju inte om det är skrot - är det så ont om dieselmercor att man betalar 5000 euro i Finland för en S124 utan motor?
ont och ont tänkte ifall om det var ett enkelt fel som kunde åtgärdas relativt enkelt så med andra ord så är det bättre att köpa en annan? Har sneglat på en annan också som kostar 4400e och som är original, dock så fanns det lite rost på den.
vad tycker ni kanske ett bättre val?
http://www.kamux.fi/etusivu2/MERCEDES-B ... bi-a-7-hlo
Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?
Vad kostar det att importera bil från Sverige alt Tyskland till Suomi ? Könns som ett alternativ men antar att det är skatter etc. som håller upp priset så det kanske inte lönar sig med import?
Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?
V70tdi wrote:Vad kostar det att importera bil från Sverige alt Tyskland till Suomi ? Könns som ett alternativ men antar att det är skatter etc. som håller upp priset så det kanske inte lönar sig med import?
jo visst kanske det lönar sig men i sverige när jag har kollat så värkar det knappt vara några till salu dock så har jag bara kollat blocket tips på andra sidor? och från tyskland tror jag inte heller det blir så mycket billigare om man ska ner dit när man ska ha flyg/hotell/mat eller ska man ha nån att frakta hem bilen? men gissar också att det är ganska dyrt.
Re: Vågar man köpa en Mercedes 300tdt med trasig toppackning?
Standard på original turbo är sprickor i toppen,kommer som ett brev på posten förr eller senare......
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 22 guests