laddnings och kylarvattenproblem 300tdt (HJÄLP!)

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
D.Svensson
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Fri 10 May, 2013 14:09

laddnings och kylarvattenproblem 300tdt (HJÄLP!)

Postby D.Svensson » Fri 02 Oct, 2015 10:05

Hallådär! Har råkat ut för ett problem med bilen..

Köpte mig en w124a 300tdt förra veckan. När ja hämta den va de bara vatten utan glykol i systemet. förra ägaren har nyligen bytt kylare och orkade inte blanda glykol. Tempen låg mellan 70-80 grader. Nu går vi mot kallare tider så igår tömde ja ur vattnet och bytte termostat i samma veva. Jag har fyllt på och kört och fyllt på och nu har nivån stannat i expansionskärlet. När jag köpte bilen tyckte jag det var skitdålig värme i den och även nu efter bytet är det inte mer än halvvarm luft som kommer ut.

Problemet jag har är att den ligger stadigt på 90 grader sen helt plötsligt kan den åka upp till 100-110 grader å sen efter en stund pendla ner till 90 igen. Inget tryck i expansionskärlet men nedre slangen från termostathuset bli inte lika varm som den övre från toppen...

Kan det vara luft som gör det här? Och hur luftar jag lättast? Varför är inte värmen bra? Justeringen mellan kallt och varmt fungerar iaf...

Andra problemet är att efter termostatbytet slutade varningslamporna i mätarhuset. Alla utom srs lampan att lysa. I o med detta slutade bilen ladda och blev strömlös. Tänkte direkt att det kan vara vattnet som hamnade på generatorn som orsakade detta. Dagen efter lös alla lampor igen och bilen startade. Men efter en provsväng igår märker jag att lamporna flimrar och har sig hela tiden..... Vad har hänt tror ni?

Hjälp tas tacksamt emot. Är bruksbilen och börjar bli less på att skruva varje dag...

Mvh Dennis

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: laddnings och kylarvattenproblem 300tdt (HJÄLP!)

Postby Hynboholm » Fri 02 Oct, 2015 11:48

Köpte du MB original termostat?
Är alla anslutningarna på generatorn okej?

D.Svensson
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Fri 10 May, 2013 14:09

Re: laddnings och kylarvattenproblem 300tdt (HJÄLP!)

Postby D.Svensson » Fri 02 Oct, 2015 14:50

Hynboholm wrote:Köpte du MB original termostat?
Är alla anslutningarna på generatorn okej?


nä köpte en eftermarknads... kan de va den som spöka?

Ska kolla över det ikväll. rörde som inget på den men tänkte de va vattne som fick den å balla ur eller nå....

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: laddnings och kylarvattenproblem 300tdt (HJÄLP!)

Postby Hynboholm » Fri 02 Oct, 2015 15:19

D.Svensson wrote:
Hynboholm wrote:Köpte du MB original termostat?


nä köpte en eftermarknads... kan de va den som spöka?


Jag har bytt ut flera nya pirattermostater som varit konstiga, men med original blir det sällan krångel.
Går den upp I temp med ny originaltermostat, då kan det vara dålig kylare, v-pump, skit I kylsystemet eller sprucken topp...

D.Svensson
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Fri 10 May, 2013 14:09

Re: laddnings och kylarvattenproblem 300tdt (HJÄLP!)

Postby D.Svensson » Fri 02 Oct, 2015 16:20

Hynboholm wrote:
D.Svensson wrote:
Hynboholm wrote:Köpte du MB original termostat?


nä köpte en eftermarknads... kan de va den som spöka?


Jag har bytt ut flera nya pirattermostater som varit konstiga, men med original blir det sällan krångel.
Går den upp I temp med ny originaltermostat, då kan det vara dålig kylare, v-pump, skit I kylsystemet eller sprucken topp...


ska testa sätta dit den gamla igen och se om de blir nån skillnad mot va de va innan. :) tack för svaret :) vad kan vara fel på värmen i kupén?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: laddnings och kylarvattenproblem 300tdt (HJÄLP!)

Postby Fotografen » Fri 02 Oct, 2015 17:16

Luft, igensatta värmeelement, kärva duoventiler. Sätt upp temprullarna på max, klickläget, och ha fläkten på. Då ska ventilerna stå öppna och cirkpumpen till värmen starta, hörs tydligt med tändningen på och motorn av.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests