Hej!
Jag undrar vad det kan bero på att det luktar lite bensin när jag startar bilen varm. Om jag tex kört en sväng och sen springer in på ICA och sen ska iväg så luktar det bensin. Lukten försvinner väldigt snabbt. Har inte reflekterat över detta under sommarperioden utan mest nu i vinter. Bilen går bra så har inte märkt några särskilda symptom på så vis och det luktar inget vid kallstart.
Har sniffat under huven och tycker det kommer därifrån.
Något med insprutningen? Spridare som givit upp? Eller kolkanistern som är dålig?
Tacksam för svar
Bensinlukt vid varmstart / 300E
Bensinlukt vid varmstart / 300E
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Bensinlukt vid varmstart / 300E
Min vill jag minnas hade ett pyttelitet läckage mellan EHA och ke-jet-bränslehuvudet, sitter två o-ringar där som torkar. Samma symptom som du har.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Bensinlukt vid varmstart / 300E
Fotografen wrote:Min vill jag minnas hade ett pyttelitet läckage mellan EHA och ke-jet-bränslehuvudet, sitter två o-ringar där som torkar. Samma symptom som du har.
Tack så mycket för svar!
Hur skulle man klara sig som MB ägare utan det här forumet?
Är EHA = Bränslemängdmätare?
Googlar jag runt verkar det inte vara helt ovanligt på 103an.
"Best case, leaking O-rings. Worst case, leaking EHA unit."
https://community.mercedes.me/en/forum/ ... -w124-m103
Är det den här?
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Bensinlukt vid varmstart / 300E
Inringade svarta lilla mojängen på denna bild:
Mercedes kallar den EHA, elektrohydraulisk aktuator, andra biltillverkare säger taktventil eller styrtrycksventil. Den reglerar styrtrycket på order från styrboxen och därmed hur mycket bränsle motorn får, lågt styrtryck=mycket bränsle och tvärsom.
Sitter med två skruv mot bränslehuvudet, har två o-ringstätade anslutningar mot detta.
Det kan naturligtvis vara något annat som läcker också, mycket slangar och rör hit å dit.
Mercedes kallar den EHA, elektrohydraulisk aktuator, andra biltillverkare säger taktventil eller styrtrycksventil. Den reglerar styrtrycket på order från styrboxen och därmed hur mycket bränsle motorn får, lågt styrtryck=mycket bränsle och tvärsom.
Sitter med två skruv mot bränslehuvudet, har två o-ringstätade anslutningar mot detta.
Det kan naturligtvis vara något annat som läcker också, mycket slangar och rör hit å dit.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Bensinlukt vid varmstart / 300E
Strålande, då har jag någonstans att börja felsöka.
Trevlig helg!
Trevlig helg!
300E - 88
200 - 88 skrotad
200 - 88 skrotad
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 26 guests