övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby Scorpio » Sun 14 Feb, 2016 17:58

skaunejohan wrote:
Scorpio wrote:Den kanske allra billigaste familjebilen av alla att äga är Volvo 745/945. Fast de är inte så snåla på bränslet så om man kör jättemycket så kan kalkylen dra iväg.

Friska 245:or växer tyvärr inte på träd längre, köp 745/945! En fin Mercedes kan man slå till på när barnen blivit äldre och ekonomin stabiliserat sig :-)


nähä du, jag ska kunna ta mig fram på vintern så det blir ALDRIG sladdförti för min del! ingen bil som passar mig även om de är billiga och finns i varje buske(som ogräs) det finns 245or desvärre bara nyare med inspruting o sånt mög som är dyrt att laga


När jag tog körkort i Norrland i mitten på 80-talet hade jag polare som körde både Amazon, 140, 160, 240, 260 och 740. Förvisso var inte någon av dom en kombi men jag kan inte påminna mig om att 240 var bättre än de andra på att ta sig fram på vintern?

Då jag uppfattade tråden som tips på familjebil som är billig att äga så exkluderade jag 245 eftersom det har blivit mycket svårt att hitta en frisk sådan i en prisklass som prioriterar ekonomin. Men lyckas man hitta en frisk sådan för en spottstyver så är det ett vettigt val.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby snowman » Sun 14 Feb, 2016 21:09

Personligen skulle jag aldrig frakta runt ungar i nå slikt skit som en Volvo 240 annat än i värsta nödfall.

Skulle du krocka sitter man säkrare i en modernare bil, därav mitt förslag på v70.
Bästa kompromissen igentligen.

När det kommer till en ren familjebil så prioriterar jag skyddet för dom som sitter i bilen högst.
Det och ekonomi, och då försöker jag hitta en så modern bil som det bara är möjligt utan att spränga budget.

I mitt fall var det en s211 fd taxi, bästa kompromissen för mig.

Sen kan jag ju börja fundera lite, att du ska ha en gammal bil hänger på att du ska kunna laga den själv för att det är dyrt att lämna på verkstad?
Har du räknat nånting på vad barn kostar?
För att inte tala om tiden, så vitt jag vet så har alla människor 24h på sitt dygn varken mer eller mindre.
Den tiden lägger jag hellre på att umgås med barnen istället för att ligga och bråka med nån gammal biljävel som det är ett lotteri med varje morgon.
Och du kommer inte bli speciellt populär hos din bättre hälft om du tillbringar fritiden med att reparera bil istället för att hjälpa till inne.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby ollle03 » Sun 14 Feb, 2016 21:57

snowman wrote:Och du kommer inte bli speciellt populär hos din bättre hälft om du tillbringar fritiden med att reparera bil istället för att hjälpa till inne.


Så länge det handlar om bilar är man aldrig populär hos sin bättre hälft, så länge inte det är hon som kommit med idén och så länge hon inte behöver betala för det så är det förmodligen ok.
Man skall bara vika sig och lyda. Det är naturlagar och det stödjs i dagsläget av rättsliga lagar. Så det bästa man kan göra är att vika sig och lyda om man nu anser att familjeliv är en investering.

Det är av dessa bättre halvor som ställen som ullared, dollarstore, ikea och rusta nästan är betraktade som semestermål och ens existerar. Skulle vilja påstå att männen i 99% av fallen inte åker till dessa ställen på eget initiativ. Såtillvida dom själva inte är intresserade av män.

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby kimsababy » Sun 14 Feb, 2016 22:03

ollle03 wrote:
snowman wrote:Och du kommer inte bli speciellt populär hos din bättre hälft om du tillbringar fritiden med att reparera bil istället för att hjälpa till inne.


Så länge det handlar om bilar är man aldrig populär hos sin bättre hälft, så länge inte det är hon som kommit med idén och så länge hon inte behöver betala för det så är det förmodligen ok.
Man skall bara vika sig och lyda. Det är naturlagar och det stödjs i dagsläget av rättsliga lagar. Så det bästa man kan göra är att vika sig och lyda om man nu anser att familjeliv är en investering.


Haha f-n va bittert de låter. Min gumma framstår som gudinna när jag läser såna här skräckexempel 8)
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby ollle03 » Sun 14 Feb, 2016 22:10

kimsababy wrote:
ollle03 wrote:
snowman wrote:Och du kommer inte bli speciellt populär hos din bättre hälft om du tillbringar fritiden med att reparera bil istället för att hjälpa till inne.


Så länge det handlar om bilar är man aldrig populär hos sin bättre hälft, så länge inte det är hon som kommit med idén och så länge hon inte behöver betala för det så är det förmodligen ok.
Man skall bara vika sig och lyda. Det är naturlagar och det stödjs i dagsläget av rättsliga lagar. Så det bästa man kan göra är att vika sig och lyda om man nu anser att familjeliv är en investering.


Haha f-n va bittert de låter. Min gumma framstår som gudinna när jag läser såna här skräckexempel 8)


Bitter är jag inte. Blandar gärna inte in känslor i ämnen där det oftast lönar sig att vara insiktsfull.
Men att du kallar din fru/sambo eller vad du nu vill kalla henne för gumma tyder ju på att du faller lite in i ullareddvalan. :wink: Hur lyder semesterplanerna? :lol:

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby skaunejohan » Sun 14 Feb, 2016 23:00

kimsababy wrote:
ollle03 wrote:
snowman wrote:Och du kommer inte bli speciellt populär hos din bättre hälft om du tillbringar fritiden med att reparera bil istället för att hjälpa till inne.


Så länge det handlar om bilar är man aldrig populär hos sin bättre hälft, så länge inte det är hon som kommit med idén och så länge hon inte behöver betala för det så är det förmodligen ok.
Man skall bara vika sig och lyda. Det är naturlagar och det stödjs i dagsläget av rättsliga lagar. Så det bästa man kan göra är att vika sig och lyda om man nu anser att familjeliv är en investering.


Haha f-n va bittert de låter. Min gumma framstår som gudinna när jag läser såna här skräckexempel 8)


min är riktigt glad när vi sparar massa pengar eftersom JAG kan laga bilen vilket är omöjligt med en felhjulsdriven sketen svindyr v70, hur säkert är det att få motorstopp på motorvägen pga nån svindyr elekrisk givare lagt av? nä precis! vad ni tycker om säkherhet osv är inget som berör mig eftersom jag uppenbart har andra uppfattningar, verkar dessutom som ni kör andra nyare bilar än jag eftersom de nyare bilar vi ahr haft alltid går itu en massa med dessa elektriska SKITFEL som man måste va dataingejör för att fixa samt miljonär

passiv säkerhet kanske det kallas?? dvs en bil som uppför sig kontrollerat när det väl behövs utan eletrisk SKIT som går itu på värsta tänkbara tidpunkt är viktigast för mig, dessutom fick jag bekräftat att w124 kombi är svindyr precis som misstänkt och det är vad jag ville ha fram genom denna tråden
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby ollle03 » Sun 14 Feb, 2016 23:07

Tänk på att du har hittat ut på internet med hjälp av svindyrt elektriskt skit :-)
Om du inte röker i bilen så bidrar ju du passivt till att förlänga dina barns liv, så du kan nog kompensera på andra sätt. :Fade-color

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby kimsababy » Sun 14 Feb, 2016 23:41

Så dyrt e de väl inte med grejer till 124an.. Speciellt inte om du har en dajsel. Allt e ju svinbilligt i tyskland, tom till min 300-24v va de ok pris.. DYRT däremot om du handlar i sverige
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby skaunejohan » Sun 14 Feb, 2016 23:57

ollle03 wrote:Tänk på att du har hittat ut på internet med hjälp av svindyrt elektriskt skit :-)
Om du inte röker i bilen så bidrar ju du passivt till att förlänga dina barns liv, så du kan nog kompensera på andra sätt. :Fade-color


fast äter man gammeldags ärtsoppa o lägger rökare blir effekten motsatsen :lol:

tänk att jag kan komma ut på internet i en billig och stabil gammal dator som jag köpt billigt med windows xp

tänk att jag även har en mobiltelefon utan touchscreen o nappar eller vad det kallas, batteriet håller en hel vecka(börjar bli dåligt) den kostade 159:- för 3år sedan och den går både att ringa o smsa med :shock: fastän jag har tappat den i betonggolv från stege mer än ett dussin gånger och ingen spricka i displayen än iheller
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby ollle03 » Mon 15 Feb, 2016 08:01

skaunejohan wrote:
ollle03 wrote:Tänk på att du har hittat ut på internet med hjälp av svindyrt elektriskt skit :-)
Om du inte röker i bilen så bidrar ju du passivt till att förlänga dina barns liv, så du kan nog kompensera på andra sätt. :Fade-color


fast äter man gammeldags ärtsoppa o lägger rökare blir effekten motsatsen :lol:

tänk att jag kan komma ut på internet i en billig och stabil gammal dator som jag köpt billigt med windows xp

tänk att jag även har en mobiltelefon utan touchscreen o nappar eller vad det kallas, batteriet håller en hel vecka(börjar bli dåligt) den kostade 159:- för 3år sedan och den går både att ringa o smsa med :shock: fastän jag har tappat den i betonggolv från stege mer än ett dussin gånger och ingen spricka i displayen än iheller


Ett tips är att du skriver "såndär" framför alla ord. Man framstår som ännu mindre vetande och insatt i aktuella ämnen och teknologier.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby Scorpio » Mon 15 Feb, 2016 13:36

snowman wrote:Sen kan jag ju börja fundera lite, att du ska ha en gammal bil hänger på att du ska kunna laga den själv för att det är dyrt att lämna på verkstad?
Har du räknat nånting på vad barn kostar?
För att inte tala om tiden, så vitt jag vet så har alla människor 24h på sitt dygn varken mer eller mindre.
Den tiden lägger jag hellre på att umgås med barnen istället för att ligga och bråka med nån gammal biljävel som det är ett lotteri med varje morgon.
Och du kommer inte bli speciellt populär hos din bättre hälft om du tillbringar fritiden med att reparera bil istället för att hjälpa till inne.


Just därför rekommenderas en Volvo av de gamla generationerna. Är överdimensionerade och mycket enkelt konstruerade vilket innebär att de är hyfsat driftsäkra även som mycket begagnade. Och när något blir utslitet eller går sönder kan det många gånger lagas på ett enkelt sätt av i stort sett alla reparatörer. Till en relativt billig slant. I händelse av att man har tid och lust kan dessutom de flesta fixa mycket själv också. I denna prisklass finns det knappast någon Mercedes som kan matcha det. Och inte några moderna(läs: 850 och senare) Volvo heller.

Säkerheten är en annan diskussion, vill man ha modern säkerhet så får man helt enkelt betala för det. Och då menar jag inte i första hand inköpspris utan de totala ägandekostnaderna. Finns inte den ekonomin tillgänglig så får man rätta sig efter det.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby snowman » Mon 15 Feb, 2016 19:58

skaunejohan wrote:min är riktigt glad när vi sparar massa pengar eftersom JAG kan laga bilen vilket är omöjligt med en felhjulsdriven sketen svindyr v70, hur säkert är det att få motorstopp på motorvägen pga nån svindyr elekrisk givare lagt av? nä precis! vad ni tycker om säkherhet osv är inget som berör mig eftersom jag uppenbart har andra uppfattningar, verkar dessutom som ni kör andra nyare bilar än jag eftersom de nyare bilar vi ahr haft alltid går itu en massa med dessa elektriska SKITFEL som man måste va dataingejör för att fixa samt miljonär

passiv säkerhet kanske det kallas?? dvs en bil som uppför sig kontrollerat när det väl behövs utan eletrisk SKIT som går itu på värsta tänkbara tidpunkt är viktigast för mig, dessutom fick jag bekräftat att w124 kombi är svindyr precis som misstänkt och det är vad jag ville ha fram genom denna tråden


Jag lovar dig att oddsen ser helt annorlunda ut för dig och mig när vi blir påkörda i sidan av nån stolle som missat högerregeln eller väjningsplikt.
Jag chansar inte, kan ju tillägga att jag varken är datanörd, ingenjör eller miljonär.
Ensamstående med helt vanlig knegar lön.
Och är det sån strid på kniven med slantar så är ju frågan om ni behöver bil öht?

Men vi har olika uppfattningar om saker och ting och jag kan bara citera stenmark; det är ingen idé att förklara för nån som inte förstår
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby Cpt Tuttle » Mon 28 Mar, 2016 12:07

Låter ju som att lösningen är en Geländewagen... :?

*Den är byggd på simpel teknik
*Den har en Mercedes dieselmotor
*Den är stryktålig och överdimensionerad
*Den har plats för familjen
*Den har god framkomlighet
*Den är troligtvis hyfsat krocksäker så länge det man siktar på är mindre och mjukare, vilket är en rätt stor procentsats av de fordon som får framföras på B-kort i det här landet.
*Det finns skattefria exemplar.

Alla dessa omöjliga krav från höger och vänster är uppfyllda, då var det ju bara det här med driftsekonomi och inköpspris då... :lol:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Lztone
Hangaround
Hangaround
Posts: 18
Joined: Wed 04 Jun, 2008 23:49

Re: övertala mig, funderar på en w124 kombi 2,5diesel

Postby Lztone » Thu 05 May, 2016 00:14

Äldre Volvos i all ära...

Men en 124 kan inte räknas till en bil som är dyr att äga. Oavsett om du kan skruva själv eller inte. Billigt och enkelt att köpa delar online från tyskland. Vilken mindre verkstad som helst kan fixa med dessa.
I båda fallen så lär det väl ändå vara rosten som räknas då det är så pass gamla bilar idag. Nyare 124 alternativt en 945 (b230f) är mina cent.. Även om gen1 V70 lär anses mycket mer bil för kaffepengar. Där har man det mesta som ecc, trepunkt på alla platser ibak, krockkuddar och dyl...Även om dessa rostar så är det långt ifrån 240 och 124. Är såklart inte lagd för Volvo men i alla fall :drinking:


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests