vad är värt att spara?

E-Klassen, tillverkades mellan 1984-1997
von_pro
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 17 Jun, 2008 16:14

vad är värt att spara?

Postby von_pro » Thu 07 Apr, 2016 14:56

Hej på er
Var ett tagsen jag var aktiv här, men fiskade upp min bil i helgen som har stått i malpåse i ett växthus hos min gamla arbetsgivare, tyvärr lite förlänge.
Image

Vet inte riktigt vad jag ska hitta på, men säkert är att det väckte mitt mercedesberoende till liv igen. Som tyvärr har fått stryka på foten av företagsstartande, småbarn, sjukdomar och en massa andra tidskrävande grejer.

Tänker att jag skulle leta upp en hyfsad CE-cupe igen och låta denna få donera ett fint reservdelslager innan den går vidare till de sälla jaktmarkerna.
Är det någon som har tips på vad man bör spara i så fall?

Är det någon rotation på ce-cuperna på blocket nu mer eller ska man hugga på första bästa som dyker upp?
Tyckte förr när man var aktiv blockare att det dök upp trevliga objekt och allt som oftast och att det alltid fanns iaf en 500e eller 420sedan ute till försäljning men nu det senaste känns det som att det ligger ganska svalt på blocket.

Hade jag fått önska själv hade det gärna fått dyka upp en bronitmetalic med cremefärgad inredning i nyskick, men det är väl en dröm som inte kommer gå i uppfyllelse :-(

Funderar på om man skulle titta på någon av de här bilarna, kanske är det någon här inne som känner till något om någon av dem eller har ett tips på vad som skulle kunna motivera ett köp. Eller vad jag bör sätta upp på min krav lista i bil-letandet. Är ju mest på jakt efter en hyfsat fräch bil för lördagsturer i solen och vill helst inte behöva tokskruva för mycket utan mest tvätta och polera och byta olja


Denna är jag mest sugen att titta på, ser fin och fräsch ut och är en del utrustning men har ju gått längst av de tre intressanta objekten jag hittat. Men förutom milen känns det som den uppfyller mina krav ganska fint. Känns på något sätt roligt med 320 mortorn också
http://www.blocket.se/goteborg/Mb_320_c ... ?ca=15&w=3

Eller denna, trevligt med grått skinn fast hade gärna haft taklucka också. men denna har ju gått lite kortare.
http://www.blocket.se/skaraborg/Mercede ... ?ca=15&w=3

Sist på sugen listan kommer denna som borde vara fräsch med tanke på det låga miltalet men är ju tråkig inredning åh andra sidan har jag ju en skinninredning i min gamla bil
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes ... ?ca=15&w=3

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: vad är värt att spara?

Postby Hynboholm » Thu 07 Apr, 2016 15:53

von_pro wrote:...företagsstartande, småbarn, sjukdomar och en massa andra tidskrävande grejer.


Mitt tips är att köpa något färdigt, besiktigat som är I fint skick om ekonomi finns.
Lättare service och puts är lagom tidsödande med ovanstående förutsättningar...

Ursäkta en petimeter, men din favoritfärg heter Bornit (481).

Lycka till, och håll oss gärna informerade!

von_pro
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 17 Jun, 2008 16:14

Re: vad är värt att spara?

Postby von_pro » Fri 08 Apr, 2016 09:42

Hynboholm wrote:Mitt tips är att köpa något färdigt, besiktigat som är I fint skick om ekonomi finns.
Lättare service och puts är lagom tidsödande med ovanstående förutsättningar...

Lycka till, och håll oss gärna informerade!


Jo ekonomi finns nog till till en hyfsat fin bil, känns som att det är svårare att hitta en fin bil att köpa. På mobile.de är ju förstås utbudet lite större men där verkar de ju åh andra sidan vara lite dyrare. Men men man får väl ha lite tålamod antar jag, men ska se till att hålla er informerade

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: vad är värt att spara?

Postby snowman » Wed 13 Apr, 2016 21:18

Vad är det för fel på den du har?

Jag tycker du ska ge den en chans, såvida det inte är helt uppenbart att det inte är ekonomiskt försvarbart att få ordning på den.

Du vet ju vad du har och känner till den bilen och det finns ju igentligen ingen garanti att en annan bil är så mycket bättre, felen kanske bara sitter på nått annat ställe.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: vad är värt att spara?

Postby Jojjet » Wed 27 Apr, 2016 11:31

Svårt att "bli av med" gammelbilar idag verkar det som. Jag begärde 3000kr för min ce, 21000mil, få ägare och fin skinnklädsel... Slutade med att jag gav bort den... Ska man sälja en bil billigt är spekulanterna noggrannare/kräsnare än om man ska sälja en bil i 100tkr klassen verkar det som.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: vad är värt att spara?

Postby Jojjet » Wed 27 Apr, 2016 11:32

Jojjet wrote:Svårt att "bli av med" gammelbilar idag verkar det som. Jag begärde 3000kr för min ce, 21000mil, få ägare och fin skinnklädsel... Slutade med att jag "gav" bort den... Ska man sälja en bil billigt är spekulanterna noggrannare/kräsnare än om man ska sälja en bil i 100tkr klassen verkar det som.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

ollle03
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Wed 18 Nov, 2009 22:26

Re: vad är värt att spara?

Postby ollle03 » Wed 27 Apr, 2016 20:04

Det folk menar är att allt samlardiesel är värt att spara, det blir mycket värt för entusiasterna!

von_pro
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 17 Jun, 2008 16:14

Re: vad är värt att spara?

Postby von_pro » Thu 28 Apr, 2016 21:39

snowman wrote:Vad är det för fel på den du har?

Jag tycker du ska ge den en chans, såvida det inte är helt uppenbart att det inte är ekonomiskt försvarbart att få ordning på den.

Du vet ju vad du har och känner till den bilen och det finns ju igentligen ingen garanti att en annan bil är så mycket bättre, felen kanske bara sitter på nått annat ställe.


Jo kanske skulle man ge den man har en chans. Det är ju bara det där skriande behovet man har inom sig, som vill ha en lördagsbil på en gång helst i mint condition som man bara kan putsa på och små pilla med och då är ju vägen ganska lång på den jag har. Men efter att ha tittat på några bilar framstår ju inte min som så risig även om det är mycket smått här och där som behöver fixas med och lite begynnande rost lite varstans. Vi får väl se kanske dyker det upp en fin 320ce med lite lagom utrustning så småningom som kan vara värd att slå till på. Eller om behovet blir för stort får man väll bredda sökbilden med några fler modeller, clk:n börjar ju med bli ganska prisvärd. Men börjar man snegla på den vill man ju helst ha amg 55:an eller iaf en med v8 i. Det är svårt med bilar

von_pro
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 17 Jun, 2008 16:14

Re: vad är värt att spara?

Postby von_pro » Thu 28 Apr, 2016 22:34

Jojjet wrote:Svårt att "bli av med" gammelbilar idag verkar det som. Jag begärde 3000kr för min ce, 21000mil, få ägare och fin skinnklädsel... Slutade med att jag gav bort den... Ska man sälja en bil billigt är spekulanterna noggrannare/kräsnare än om man ska sälja en bil i 100tkr klassen verkar det som.


Jo så är det nog, själv är jag kass på att sälja bilar eller sälja mina saker överlag. Har väl åh andra sidan aldrig funderat på eventuellt andra handsvärde när jag köpt bilar eller för den delen köpt några speciellt dyra privatbilar då jag redan vid inköpet vet med mig att jag är helt värdelös på att sälja grejer. Enda lyckade bil affären var en gammal volvo s40 vi hade till övers för några årsen, som svärmor tyvärr råkade bli på körd i. Det gick bra med henne och alla andra inblandade och den fick vi 22000 för av försäkringsbolaget efter lite förhandlande, tror inte vi hade fått 10000 för den ens om vi försökt sälja den på blocket. Men det är ju ett väldigt tråkigt sätt att göra sig av med bilar på, men det var en positiv överraskning att de löste in den för så mycket pengar.

ollle03 wrote:Det folk menar är att allt samlardiesel är värt att spara, det blir mycket värt för entusiasterna!


Jo så kan det kanske vara, själv trivs jag ju bättre i bensinare på fritiden, då jag harvar runt i diesel fordon fullt tillräckligt på veckodagarna, åh andra sidan verkar bilarna i projekttrådarna här med trimmade dieslar vara ganska mysiga fordon att tuffa runt i, men med utbytt mortor så går väl åh andra sidan samlarstatusen ner.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: vad är värt att spara?

Postby Mercafreaket » Sat 30 Apr, 2016 20:16

Ser absolut inga fel på den gamle fina coupen. Iallafall inte på bild. men det kanske inte är lika kul när man väl börjar närgranska?
Och som läget verkar, är det bättre att hålla i dom och ha kvar, än att slakta och köra iväg/ge bort.

Vad är det du har för modell där? 230, 300, 320?

Min Coupe har stått still nu för andra eller tredje året i rad (Ställde av den Februari 2014). Vill gärna ge den en uppfräschning i plåten igen då jag vet vad jag har för något att åka med, men det har inte funnits helt och hållet motivation. Lite smårost att fixa osv. Men den ser helskaplig ut och går bra :-)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image


Return to “W124”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests